• Angdev

Vad hade du valt?

Från http://affes.wordpress.com/

Varje ensamkommande sk ”barn” kostar 1 900 kronor per dygn.

1900 kr x 365 = 693 500 kr per år

Vad kan man få för de pengarna

Från Läkare Utan Gränsers hemsida där de vill att man ska ge en gåva.

Vad räcker pengarna till? Pengarna räcker till mycket! Varje krona är viktig i kampen för att rädda liv och lindra nöd. Och det kostar ofta inte mycket. Några exempel:

1000 kronor kan betala för 4 kirurgiska kit för behandling av splitterskador. 500 kronor kan behandla 100 personer för hjärnhinneinflammation. 250 kronor kan rädda livet på ett mycket svårt undernärt barn. 150 kronor kan rädda 15 personer från att dö i kolera.’ 70 kronor kan ge 47 barn vaccinationsskydd mot mässling.

Kostnaden för ett ensamkommande barn hade t ex kunnat rädda

69 350 barn per år från att dö i kolera.

eller

465 635 barn hade kunnat fått vaccinationsskydd mot mässling

Vad väljer du att lägga dina pengar på?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 14:14
    Om vi säger att DU var tvingad att välja.... Blir det lättare eller svårare att välja nu?
  • Svar på tråden Vad hade du valt?
  • Spanjoren

Du kan ju alltid välja SD den 19 september. Detta är ju deras officiella politik.

• Fungus

Det ena utesluter väl inte det andra?

Jag både betalar skatt och skänker en månatlig summa till välgörenhet. Sammantaget stödjer jag tre olika organisationer.

När du nu nämner just läkare utan gränser, så gissar jag att det är en organisation som du själv stödjer? Det tycker jag låter jättebra! Förstår bara inte riktigt hur de ensamkommande barnen har med saken att göra?

Om man nu talar om slöseri med skattepengar finns det avsevärt dyrare och onödigare utgifter att ta upp...

• Angdev
    Spanjoren skrev 2010-04-05 06:19:55 följande:
    Du kan ju alltid välja SD den 19 september. Detta är ju deras officiella politik.
    Så för att jag ställde en simpel fråga så bör jag rösta på SD???

Tyckte det var intressant o se hur pengar spenderas helt enkelt.....*jeeez*

Ungefär som att du kallar dig för "spanjoren", ska jag då be dig flytta till Spanien. Näe, tänkte väl det....
    Dra inte alla över en kam bara för att man tar upp en fråga!
  • Angdev
    fruis skrev 2010-04-05 14:09:13 följande:
    Varför välja?
    Varför inte? Om nu möjligheten hade funnit vill säga....
  • lövet2

Jag väljer inte bort något av alternativen, utan jag väljer hellre bort andra saker.

• fruis
    Angdev skrev 2010-04-05 14:10:24 följande:
    Varför inte? Om nu möjligheten hade funnit vill säga....
    Det  blir så konstigt när man ställer behov mot behov. Hade valet varit mellan att köpa en ny bil eller rädda 30 000 barn hade det varit enklare eller om valet stod mellan att tillåta skönhetsoperationer på landstingets bekostnad och att köpa en oändlig massa malariavaccin. Nu står valet mellan olika barn med trängande behov.
  • Angdev
    fruis skrev 2010-04-05 14:14:16 följande:
    Det  blir så konstigt när man ställer behov mot behov. Hade valet varit mellan att köpa en ny bil eller rädda 30 000 barn hade det varit enklare eller om valet stod mellan att tillåta skönhetsoperationer på landstingets bekostnad och att köpa en oändlig massa malariavaccin. Nu står valet mellan olika barn med trängande behov.
    Hade du inte velat räddat fler barn än i detta fall ett? Inget påhopp, bara nyfiken :D
  • fruis
    Angdev skrev 2010-04-05 14:16:51 följande:
    Hade du inte velat räddat fler barn än i detta fall ett? Inget påhopp, bara nyfiken :D
    Inte så säkert. Det mänskliga värdet har inte den sortens värdeskala att 100 människor är värda 100 ggr mer än en människa.
  • Angdev
    fruis skrev 2010-04-05 14:18:27 följande:
    Inte så säkert. Det mänskliga värdet har inte den sortens värdeskala att 100 människor är värda 100 ggr mer än en människa.
    Det e sant...
Svar på tråden Vad hade du valt?