• Kyanita

Rätt eller fel enligt dig?

Min son blir 2 år nu. I morse ville han inte äta frukost utan ville ha majskrokar. Jag stod på mig och sa: Först frukost och sen kan du få några majskrokar. Han vägrade äta i nästan 1 timme. Jag lät honom vara och frågade bara lite emellanåt om han ville ha frukost. Till slut åt han sin frukost och sen fick han sina majskrokar.
    Nu till frågan: Gjorde jag rätt eller fel enligt dig? Vill ha en bra diskussion då det finns många sätt som är rätt enligt mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 09:30
    Hur hade du gjort?
  • Svar på tråden Rätt eller fel enligt dig?
  • MrsMurphy

Tycker det känns som en självklarhet detta... Hur skulle du annars ha gjort, gett majskrokar? Och imorgon skulle det tjatas om glass, skulle man då ge glass? Jag kanske har missat någon vild debatt om detta men jag förstår inte vilka alternativ som finns utöver detta förutom att försöka kollra bort med olika alternativ till frukost men det misstänker jag att du kanske gjorde.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Kyanita
    MrsMurphy skrev 2010-04-05 23:59:38 följande:
    Tycker det känns som en självklarhet detta... Hur skulle du annars ha gjort, gett majskrokar? Och imorgon skulle det tjatas om glass, skulle man då ge glass? Jag kanske har missat någon vild debatt om detta men jag förstår inte vilka alternativ som finns utöver detta förutom att försöka kollra bort med olika alternativ till frukost men det misstänker jag att du kanske gjorde.
    Jag vet folk som tycker att barnet ska få bestämma själva. Sen håller jag med om att man ska välja sina strider men för mig är frukost viktigt. Sen beror det ju på hur barnet är i sig också. Med min lilleman får man vara ganska bestämd och konsekvent för annars blir det långa och tråkiga utbrott.
  • Dr Mupp

Jag gör likadant. Först frukost sen eventuella godsaker (dit räknas majkrokar eftersom mina barn tycker att de är i klass med chips).

• Thursday
    Kya skrev 2010-04-05 22:49:17 följande:
    konsekvenstänkandet hos ett så litet barn är väldigt begränsat. nog kan de i efterhand förstå att det itne hade varit illa om de ätit den mackan. men till nästa frukost kan de iaf tjura till och inte vilja äta för att de helt enkelt "glömt bort" hungern de hade förra morgonen. de tänker inte på det i just den stunden, helt enkelt.
    Men då förstår de väl inte heller det som nu bibringades, att det hjälper inte att tjura för man får ändå inte majskrokar...?
  • Kyanita
    Thursday skrev 2010-04-06 19:50:14 följande:
    Men då förstår de väl inte heller det som nu bibringades, att det hjälper inte att tjura för man får ändå inte majskrokar...?
    Jag tror att lilleman hade blivit hungrig ganska snabbt men då bett om mer majskrokar. Han hade nog inte förstått att majskrokar inte mättar.
  • Thursday
    Kyanita skrev 2010-04-06 19:53:03 följande:
    Jag tror att lilleman hade blivit hungrig ganska snabbt men då bett om mer majskrokar. Han hade nog inte förstått att majskrokar inte mättar.
    Min poäng var väl snarast att om inte ungen kan lära sig "hungrig = behöver macka och inte majskrok" så kan den väl knappast lära sig "det hjälper inte att matvägra om jag inte får det jag vill ha för mamma ger sig ändå inte så jag kan lika gärna äta det hon sätter fram från början" heller. Och alla i tråden var ju så rörande överens om att det var sååå viktigt att inte ge majskrok, utan att lära barnet vad man ska äta till frukost.
  • Kyanita
    Thursday skrev 2010-04-06 21:25:48 följande:
    Min poäng var väl snarast att om inte ungen kan lära sig "hungrig = behöver macka och inte majskrok" så kan den väl knappast lära sig "det hjälper inte att matvägra om jag inte får det jag vill ha för mamma ger sig ändå inte så jag kan lika gärna äta det hon sätter fram från början" heller. Och alla i tråden var ju så rörande överens om att det var sååå viktigt att inte ge majskrok, utan att lära barnet vad man ska äta till frukost.
    Ok, du tänker så. Det är inget "fel" (finns det något rätt eller fel så länge ingen blir skadad på något sätt?) det heller. På min store hade det fungerat utmärkt men nog inte på lilleman, i alla fall inte än.
  • bonnieloveskim

jag tycker det verkar rätt... av det jag läser i trådstarten.
    Du verkar ha låtit barnet vara, och inte tjatat och gnatat på barnet, du verkar inte ha hängt upp dig på att barent ska ha tömt tallriken utan nöjt digmed att barnetätit tills de är nöjd.
    dessutom skriver du att du ansåg först frukost senmajskrokar,dvs inget nejande, inget negativa ord osminte och inga hot om att ta bort utan bara belöning.

sen fick han den.

tycker du nog hade alla rätt.

• Glimma76

Vi serverar bara frukost en gång på morgonen. Jag hade bara sagt att man måste äta frukost först. Jag tycker det är viktigt att lära barnen bra matvanor, och frukost är en bra matvana. Jag  tycker du gjorde bra. Men som sagt hade jag inte erbjudit frukost vid flera tillfällen en hel timme. Fast nu har ju jag 3 barn

• LyckligaJag83

Jag tycker du gjorde helt rätt :)

Olivia 2009-10-23
  • Kyanita
    Glimma76 skrev 2010-04-07 12:47:18 följande:
    Vi serverar bara frukost en gång på morgonen. Jag hade bara sagt att man måste äta frukost först. Jag tycker det är viktigt att lära barnen bra matvanor, och frukost är en bra matvana. Jag  tycker du gjorde bra. Men som sagt hade jag inte erbjudit frukost vid flera tillfällen en hel timme. Fast nu har ju jag 3 barn
    Jag har oxå 3 barn, fast de är stora, 13 och 16 år. De äter frukost tidigare för de ska iväg till skolan (eller senare om de är lediga). Jag är lite velig när det gäller maten till lilleman för han har tappat jättemycket vikt, han utreds nu för laktosintolerans. Antagligen därför jag är så petig med maten just nu.
Svar på tråden Rätt eller fel enligt dig?