• Anonym (Rädd)

Rotfylla eller dra ut ... behöver råd!

Förra året gick en tand sönder för mig. Jag laga den. Lagningen gick sönder och jag laga tanden på nytt sista gången i oktober förra året. Har efter det haft ont till och från. I helgen fick jag jätteont, trodde jag skulle dö.

Var till tandläkaren idag. Han gav mig valet att rotfylla eller dra ut. Jag sa att jag måste fundera. Jag gråter och är rädd. Vilsen. Vad ska jag välja?
    Har jätteont i tanden, eller i käkbenet under tanden. Äter värktabletter, men det hjälper inte ett dugg. Frågade om värktabletter,men det var bara att äta på tills jag får hjälp. Tid för rotfyllning, om jag väljer det, blev i mitten av maj.

Tanden det gäller sitter i nedre käken, och det är tanden bredvid visdomstanden. Väljer jag att rotfylla kommer det att kosta minst 4000:- och det var inte säkert att det blev bra av det. Väljer jag att dra ut går det på 1500:-
    Tandläkaren sa att han hade valt att dra ut.

Jag är livrädd för att dra ut en tand. Har aldrig gjort det. Och har hört vidriga historier om hur hemskt det är att dra ut en tand, speciellt i nedre käken.
    Jag skäms över att dra ut den. Då blir jag ju tandlös där. Det kommer att synas. Känns inte alls speciellt kul. och att sätta dit en fejktand var det inte tal på sa tandläkaren. Isf fick jag beskosta det själv och det kunde bli dyrt.

Behöver råd och tips! Någon som varit i samma situation? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Rotfylla eller dra ut ... behöver råd!
  • Anonym (Rädd)

Nu är tanden väck. Och det gick bra. Fort och smärtfritt. Blödde länge efteråt, fick ha tussar i under sex timmar, men sedan lugna det ned sig.
    Åt lätt-tuggad mat ett par dagar, men nu äter jag som vanligt. Dock tuggar jag INTE på den sida som tanden satt eftersom det fortfarande är lite rött och sårigt såklart.

Men jag är glad att detta är över nu. Bara att hoppas att jag inte ångrar detta nu.

• Anonym
    Anonym (Rädd) skrev 2010-05-20 11:34:26 följande:
    Nu är tanden väck. Och det gick bra. Fort och smärtfritt. Blödde länge efteråt, fick ha tussar i under sex timmar, men sedan lugna det ned sig.Åt lätt-tuggad mat ett par dagar, men nu äter jag som vanligt. Dock tuggar jag INTE på den sida som tanden satt eftersom det fortfarande är lite rött och sårigt såklart.Men jag är glad att detta är över nu. Bara att hoppas att jag inte ångrar detta nu.
    Skönt att det gick bra, du kommer säkert att vänja dig.
  • TereseA

Skönt att det gick bra,du kommer nog börja äta på sidan när det lärkts riktigt..

Akiim är mitt liv 071004
  • Anonym (chockad)
    Nu är tanden väck. Och det gick bra. Fort och smärtfritt. Blödde länge efteråt, fick ha tussar i under sex timmar, men sedan lugna det ned sig.Åt lätt-tuggad mat ett par dagar, men nu äter jag som vanligt. Dock tuggar jag INTE på den sida som tanden satt eftersom det fortfarande är lite rött och sårigt såklart.Men jag är glad att detta är över nu. Bara att hoppas att jag inte ångrar detta nu.
    Och kinden har inte fallit in, väl?
  • Anonym (Rädd)

Förr att kinden fallit ut är nämligen fortfarande lite svullen!

• tandfeen

Har samma problem. Dra ut eller rotfylla. Tror att det bästa är att prova rotfylla ifall man har råd annars dra ut
    ifall man är fattig men det viktigaste är två saker.
    1 bli av med smärtan
    2 inte förstöra utseendet
    och min tand sitter längst inne i käken så den syns inte så därför blir det nog att dra ut.  Allt blir en kostnadsfråga. Glömde dock säga att min tand är sprucken så därför kanske jag ändå skulle ha tvingats dra ut den.  Lik förbannat. Hopplöst problem va.

• Moonday

För att vara ett mellanting rovdjur växtätare, är de flestas oxeltänder i gjorda - för att hålla efter 55 + - Tugga och svälj (skit som en älg), så länge det går. Laga en förbrukad oxeltand är så gått som lönlöst. Dra ut åbäket och lev någorlunda normalt.

• Anonym (E)

Sent svar, såg att du redan dragit tanden, till vilket jag vill svara: BRA val!!!
    Min näst sista tand (ej inräknat visdoms), drog på sig en inflammation och dog. Tandläkaren tyckte att jag skulle rotfylla så det gjorde jag. Bara ett halvår senare sprack den, lagades, sprack 4 månader efter - vertikalt rakt ner i roten (vidrig känsla), lagades, sprack ett halvår senare, lagades, sprack nu i somras ner i roten på andra sidan. Allt som allt har jag spenderat över 14000 på tandhelvetet på 2 år, samt massa smärta och obehang. Nu ska den dras nästa vecka. ÄNTLIGEN!! 
    När det gäller tuggtänder är det seriöst inte värt att försöka spara dem med rotfyllning eftersom man alltid belastar och de blir jättesköra efter fyllning. Jag skulle absolut ha dragit min tand tidigare men men... 

• Goneril

Dessvärre råkar man ut för detta, att tänder blir skörare med tiden. Trist att inte kunna ersätta utdragna tänder med implantat, det är viktigt att ha full tuggförmåga. Det påverkar hälsan rent allmänt, och så bedrövligt att inte kunna "äta bland folk" som någon skrev i tråden, ett socialt handikapp.                                                                                                                                                              Det är dyrt att bli gammal, och efter ett liv i bankvärlden undrar jag självklart varför inte folk ser till att ha en buffert för sådana utgifter. Man VET ju att tänder kostar pengar även om man sköter dem.                                                                                                          

• Anonym (I...I)
    Anonym (E) skrev 2023-10-24 16:40:19 följande:

Sent svar, såg att du redan dragit tanden, till vilket jag vill svara: BRA val!!!
    Min näst sista tand (ej inräknat visdoms), drog på sig en inflammation och dog. Tandläkaren tyckte att jag skulle rotfylla så det gjorde jag. Bara ett halvår senare sprack den, lagades, sprack 4 månader efter - vertikalt rakt ner i roten (vidrig känsla), lagades, sprack ett halvår senare, lagades, sprack nu i somras ner i roten på andra sidan. Allt som allt har jag spenderat över 14000 på tandhelvetet på 2 år, samt massa smärta och obehang. Nu ska den dras nästa vecka. ÄNTLIGEN!! 
    När det gäller tuggtänder är det seriöst inte värt att försöka spara dem med rotfyllning eftersom man alltid belastar och de blir jättesköra efter fyllning. Jag skulle absolut ha dragit min tand tidigare men men... 

Tråkigt för dig. Undrar bara om du inte hade en krona på tanden? Lämnades den utan en porslinskrona efter rotfyllningen?
  • Anonym (X)
    Anonym (E) skrev 2023-10-24 16:40:19 följande:

Det är från fall till fall vad som är bäst att göra. 
  • Deceree1

Nu är tanden väck. Och det gick bra. Fort och smärtfritt. Blödde länge efteråt, fick ha tussar i under sex timmar, men sedan lugna det ned sig.
    Åt lätt-tuggad mat ett par dagar, men nu äter jag som vanligt. Dock tuggar jag INTE på den sida som tanden satt eftersom det fortfarande är lite rött och sårigt såklart.

Men jag är glad att detta är över nu. Bara att hoppas att jag inte ångrar detta nu.

Så synd att jag inte hade sett detta innan. Jag va i exakt samma sits som du. Jag kunde inte bestämma mig. Jag sa, kan du inte borra lite o se hur det ser ut? De gjorde han. O upptäckte att det inte alls behövdes nån rotfyllning. Bara en vanlig lagning. Tänk om jag hade dragit ut den. Så onödigt. Jag vet inte om detta bara va tur i oturen. Kanske inte är så vanligt. Men jag tänker göra så igen om jag hamnar i den situationen. 
  • Anonym (X)
    Deceree1 skrev 2023-10-25 10:21:11 följande:
    Så synd att jag inte hade sett detta innan. Jag va i exakt samma sits som du. Jag kunde inte bestämma mig. Jag sa, kan du inte borra lite o se hur det ser ut? De gjorde han. O upptäckte att det inte alls behövdes nån rotfyllning. Bara en vanlig lagning. Tänk om jag hade dragit ut den. Så onödigt. Jag vet inte om detta bara va tur i oturen. Kanske inte är så vanligt. Men jag tänker göra så igen om jag hamnar i den situationen. 
    Också tacksam över att jag inte drog ut tanden, det hade varit den absolut sista utvägen om inget annat fanns att göra. 

Svar på tråden Rotfylla eller dra ut ... behöver råd!