• Godcilla

vara mormor bara roligt i teorin

Hjälp. Min mamma verkar tycka det är så jobbigt att umgås med sina barnbarn, snart 2 och 4. Det är suck och stön och de "bara far omkring".

Men att skryta med foton på dem på jobbet och vid middagarna med vängänget är roligt.

Som mest består umgänget av 2 timmar en gång i veckan med mig närvarande.

Att ta hand om dem själv gör hon inte, det har hon sagt rent ut, vilket är bra med raka rör. Några gånger har hon och pojkvännen passat dem ett par timmar själva.

Jag fattar ingenting. Innan vi fick vårt första barn var det många höga tankar om att sitta barnvakt o hämta tidigare på dagis en gång i veckan (absolut inte vår idé, vi uppskattar den lilla dagistid de har ca 25 tim/v).

Nån som känner igen o har nåt tips? Nån mormor som har tankar?

Jag låter sen 1,5 år henne ta alla initiativ. Under denna tid har vi bett om något kanske tre tillfällen, bla en dagishämtning i vintras när barnens pappa inte kunde köra hem fr jobbet i snöstorm.

Nu funderar jag på att försöka skaffa betalda barnvakter för att slippa be alls.

Är samtidigt ledsen för jag vet att barnen älskar sin mormor och behöver andra vuxna släktingar i sin närhet. Barnen frågar ofta om vi kan träffa mormor och även hennes pojkvän som är det närmaste en morfar de har. Farmor och farfar bor långt bort.

• Svar på tråden vara mormor bara roligt i teorin
  • Godcilla

Kul att tråden lever vidare så här långt efteråt. Särskilt uppskattar jag responsen från er som är mor- och farföräldrar. Tack till er och alla andra!

Själv har jag bättre accepterat läget nu och ska prova betald barnvakt.

• sirisdotter
    Godcilla skrev 2010-07-21 10:34:42 följande:
    Kul att tråden lever vidare så här långt efteråt. Särskilt uppskattar jag responsen från er som är mor- och farföräldrar. Tack till er och alla andra!

Själv har jag bättre accepterat läget nu och ska prova betald barnvakt.
    Så bra,  lycka till!
  • sallybuse
    Vanilj L skrev 2010-07-21 09:04:52 följande:
    Vadtråkigt att ni har det sådär. Själv har jag  4 barnbarn. Min ena dotter fick sin son när hon  var 18 år men blev lämnad i graviditeten, hon bor här hemma med sonen och jag hjälper henne mycket för att jag vill det. Min andra  dotter har en 2 åring och en 2månaders bebis. Vi bor i samma område och träffas i stort sett varje dag och gör saker och hjälpsåt med det mesta. Min son bor ca två timmars resa härifrån så vi ses inte lika ofta.
    Jag skulle bli jätteledsen om jag inte fick träffa dem regelbundet de är ju det bästa vi har.

Jag är född på 60-talet. Min mamma var långt ifrån närvarande mormor till mina 4 barn. Trots att vi bodde i ett tvåfamiljshus i 14 år.

Jag hoppas att era föräldrar börjar inse att de borde vara mer med sina barnbarn de gerså otroligt mycket.
    Jag håller med dig jag älskar mina barnbarn jag med.Dom är ju de bästa vi har.jag passar dom och åker o hälsar på så ofta jag kan och får.man kan ju inte vara utan dom.Nu har jag inte sett dom sen i söndes och nu saknar jag dom så de gör nästan ont i hjärtat.Kan inte för mitt liv förstå dom som inte vill träffa dom.Känns väldigt okänslig.Dom är ju de bästa vi har.
  • sallybuse

Jag träffade dom i dag.Så de tog inte så långt tid innan jag fick krama om dom.Och de visste jag inte att dom skulle komma hit idag.dom ville bara komma ut en sväng och bada i poolen och äta middag.när dom skulle åka hem så fick jag en puss av dom båda Och man blir så varm i hela kroppen.

• Vanilj L
    sallybuse skrev 2010-07-21 23:44:29 följande:
    Jag träffade dom i dag.Så de tog inte så långt tid innan jag fick krama om dom.Och de visste jag inte att dom skulle komma hit idag.dom ville bara komma ut en sväng och bada i poolen och äta middag.när dom skulle åka hem så fick jag en puss av dom båda Och man blir så varm i hela kroppen.
    Ja vad mysigt att du fick rå om dom en stund :)
  • sallybuse
    Vanilj L skrev 2010-07-23 22:23:52 följande:
    Ja vad mysigt att du fick rå om dom en stund :)
    Ja de fick jag göra.och de har jag fått idag med. Kul att dom vill komma och vara här en stund .Och vi myser allihopa.
  • sirisdotter

Kan man flytta till ett enligt FL  "luffigt bostadsområde, så sunkigt att jag inte skulle sätta min fot där"  för att komma närmare barn och barnbarn?   Lättast få bostad där, förstås.  

Längtar så - är rädd att ge upp det liv jag byggt upp,   tänk om den unga familjen inte har tid att låta mig träffa dem.....

Och KANSKE   de flyttar hit OM  de får jobb .....

• Godcilla

Sirisdotter: Man ska inte lyssna så mycket på vad andra tycker om bostadsområden, möjligtvis om de bott där själv länge. Din egen känsla är viktig.
    Dina barn o barnbarn kan vara lyckliga som har dig som bryr dig om så mycket att du till och med funderar på att flytta :)

• hysteria
    Vanilj L skrev 2010-07-21 09:04:52 följande:
    Vadtråkigt att ni har det sådär. Själv har jag  4 barnbarn. Min ena dotter fick sin son när hon  var 18 år men blev lämnad i graviditeten, hon bor här hemma med sonen och jag hjälper henne mycket för att jag vill det. Min andra  dotter har en 2 åring och en 2månaders bebis. Vi bor i samma område och träffas i stort sett varje dag och gör saker och hjälpsåt med det mesta. Min son bor ca två timmars resa härifrån så vi ses inte lika ofta.
    Jag skulle bli jätteledsen om jag inte fick träffa dem regelbundet de är ju det bästa vi har.

Jag är född på 60-talet. Min mamma var långt ifrån närvarande mormor till mina 4 barn. Trots att vi bodde i ett tvåfamiljshus i 14 år.

Jag hoppas att era föräldrar börjar inse att de borde vara mer med sina barnbarn de gerså otroligt mycket.
    Du låter som en toppen mormor!
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Vanilj L
    hysteria skrev 2010-07-24 13:32:54 följande:
    Du låter som en toppen mormor!
    Tack det var fint sagt :)
  • Gulltia

hej
    min mamma är likadan... hon har inte velat passa lucas en enda gång, hegerna vill hon göra roliga saker som hon inte orkar eller hinner med... hon är ca.45år jobbar 7-16       va fan orkar hon inte träffa oss....

• Louvre
    NiXxI skrev 2010-06-30 07:54:31 följande:
    Det är ju det jag menar! Att vara mor- eller farföräldrar är inte så svårt egentligen. Det är bara somliga av dessa som gör det till en svår sak. (läs mina)

För ett tag sedan så frågade jag faktiskt min mamma om hon kunde vara barnvakt till mina två minsta då jag ville ta mannen på en tu-man-hands-kväll med honom på Wallmans.
    Visst gick det bra (jag frågade 1½ månad innan).
    Så kom veckan innan och mamma berättade om att hon skulle arbeta dagen efter eventuellt så vi kunde ju inte hämta barnen för sent.
    Ehm...mina barn somnar vid 19-tiden på kvällen.
    Okej, men då kunde ju hon vara här tyckte hon, hos oss.
    Jag avbokade den kvällen...för jag kunde inte se oss slappna av och äta och kika på show när jag visst att man skulle upp kl 7 morgonen efteråt.

Mamma jobbade aldrig extra den efterkommande dagen.....för att "hon visste att hon skulle vara för trött för att jobba extra" som hon sa.
    Oj, vad det sårade mig...som sagt så har jag aldrig frågat om hon vill ha sina barnbarn, för jag tycker att det intresset ska komma från hennes sida...och det har aldrig kommit. Trots att barnen frågat rakt ut till henne om de kan sova där.
    Liknande hände mig på vår bröllopsdag, typisk.
    Prinsessmor <3
  • Lilldetta

Jag älskar att vara mormor. Skrattande Visst är det trevligt att vara barnvakt ( mitt barnbarn är 3,5 år) men kanske inte för ofta. Jobbar ju själv hela dagarna så när kvällen kommer är jag lite småtrött.

Jag är barnvakt  till mitt barnbarn minst 1 ggr varannan vecka (hon bor växelvis hos sin mor och far) plus att det blir någon helg emellanåt. Vi lagar mat tillsammans, leker, läser sagor och myser.

• Lilldetta

Jag älskar att vara mormor. Skrattande Visst är det trevligt att vara barnvakt ( mitt barnbarn är 3,5 år) men kanske inte för ofta. Jobbar ju själv hela dagarna så när kvällen kommer är jag lite småtrött.

Jag är barnvakt  till mitt barnbarn minst 1 ggr varannan vecka (hon bor växelvis hos sin mor och far) plus att det blir någon helg emellanåt. Vi lagar mat tillsammans, leker, läser sagor och myser.

• Blåbärsmuffin

Det gör ont i mitt hjärta att läsa om alla frånvarande mor- och farföräldrar...och jag blir helt varm inombords när jag läser om de som inte vill annat än umgås med sina barnbarn.

Mina föräldrar bor 60 mil från oss, så vi träffas inte så ofta, men när vi väl gör det så drar min mamma med sig barnen ut till lekplatser, går på promenader osv. Hon har 7 barnbarn (snart 8) i åldrarna 3 mån - 6½ år och har alltid tid för alla (hon är bara 53 år och jobbar dessutom för fullt). Min pappa engagerar sig också såklart, men är väl inte lika "passionerad" som min mamma

Mina svärföräldrar är delvis sjukpensionärer och bor bara 10 mil bort, så de träffar vi mycket oftare. De står just nu på stand by för att hämta barnen när förlossningen drar igång... Vi är ofta hemma hos dem på helgerna, för att få lite lugn och ro - svärfar tar alltid med sig våra tjejer ut på promenader och cykelturer; han tycker att det är jättekul att få höra alla kloka saker som de har att berätta Svärmor sitter gärna och läser sagor och pysslar med barnen. Om det skulle gå ett par veckor mellan besöken så brukar de ringa och be att få låna barnen en dag eller en helg, bara för att de saknar dem.

Jag hoppas att alla frånvarande mor- och farföräldrar, de som tycker att barnbarn är jobbiga, högljudda etc, inser att de går miste om massor med underbara minnen... Inte bara för deras egen skull, men även för barnen.

• Lilldetta

Å  bara att få uppleva känslan när mitt lilla barnbarn lägger armen om min hals, kramas och säger " jag älskar dig mormor" uppväger de stunder då det kan vara lite jobbigt.

Som Blåbärsmuffin också sa " han tycker att det är jättekul att få höra alla kloka saker som de har att berätta" - så är det verkligen. Jag har häpnat flera ggr och tänkt gud vad smart hon är - som är så liten. Det är jättehäftigt!

• Lilldetta

Å  bara att få uppleva känslan när mitt lilla barnbarn lägger armen om min hals, kramas och säger " jag älskar dig mormor" uppväger de stunder då det kan vara lite jobbigt.

Som Blåbärsmuffin också sa " han tycker att det är jättekul att få höra alla kloka saker som de har att berätta" - så är det verkligen. Jag har häpnat flera ggr och tänkt gud vad smart hon är - som är så liten. Det är jättehäftigt!

• sallybuse
    Lilldetta skrev 2010-09-17 09:18:38 följande:

Ja de är en sån mysig stund när dom kramar om en.Och man blir ju så varm i héla kroppen.Jag älskar mina små pojkar och de gör morfar med.Finns inget som är bätttre.Helt underbart.Hjärta
Svar på tråden vara mormor bara roligt i teorin