• Nanna08

    Var på tidigt VUL idag, tillbaka flyttad 2v?!

    Hej!

    Nu behöver jag verkligen hjälp från någon kunnig!

    Jag och sambon var på det efterlängtade VUL:et idag och enligt en barnmorska som räknade efter min mens senaste dag, vilket var den 6:feb så ska jag vara i v.8 ungefär och det säger även graviditetsuträknaren här på fl.

    Men när gynekologen kollade så var hinnsäcken ca 10mm och embryot 2mm och han sa att jag nog är snart på väg in i v.6.
    Vi såg iaf hjärtat ticka, vilket var helt underbart, men är ändå förvånad att den var så liten.

    Hur kan det vara så? Helt omöjligt att jag är så kort gången.

    Jag hade sista mens 6 februari, hade ägglossning den 27 februari och plussade på bim-dagen den 15 mars.

    Någon vänlig som kan hjälpa mig?

    Bönan 2,14 mm

    VUL 6/4

    Hinnsäcken 9,79mm

    VUL 6/4

  • Svar på tråden Var på tidigt VUL idag, tillbaka flyttad 2v?!
  • paloma84

    Men om jag skulle vara du så skulle jag utgå från denna uträkning, dvs att du är i v. 9 nu :)

    Du har gått 8 hela veckor och 3 fulla dagar.

    Den på rutin ul i ca v.18 så får ni se vad dem säger då!

  • paloma84

    Det är ju därför man säger att man är gravid i 40 veckor o inte i 38 veckor, just för att man räknar med de två första veckorna efter mensen.

  • nurse

    Jag blev tillbakaflyttad nästan 3 veckor totalt. Det visade sig att jag haft ägglossning då jag egentligen skulle haft mens. Jag plussade i v.2+6, dvs 6 dagar efter äl. Det kan skilja många dagar från person till person när ägget släpper, hur lång tid det tar innan det blir befruktat, hur länge det "vandrar" innan det till sist fäster i livmodern... Detta kan variera jättemånga dagar! Och det är först när det fäst som hcg går ut i blodet och man kan testa sig. Så det kan mycket väl stämma för dig, tror inte du behöver oroa dig. Men man känner sig lite snopen när man blir "snuvad" på flera veckor... Det är väl därför man inte får ett "exakt" BF förrän v.18-20 på RUL eftersom det kan skilja/variera så mycket innan dess. 1 mm felmätning ger ju flera dagars felmarginal.... Suck det är verkligen en djugel!

  • nurse

    Enligt FL´s uträkning skulle jag ha BF i slutet av augusti. Efter första VUL fick vi BF 6 sept. Efter andra VUL fick vi 12 sept. På RUL fick vi BF 18 sept. Han föddes den 23 sept =)

  • enannan

    NEJ, de räknar inte med fostrets "livslängd" utan de räknar med precis samma graviditetsveckor som vi, dvs två veckor då man inte är gravid.

    En lång menscykel kan absolut ställa till datumen, då blir det utgående från mensen uträknade veckoantalet mera än det som mäts i VUL.

    Att testet visade positivt så tidigt tycker jag är det enda som är jättekonstigt, mycket hormoner då antar jag {#lang_emotions_laughing}

  • Nanna08
    paloma84 skrev 2010-04-06 20:22:50 följande:
    Nä varför då...? Om du blev gravid runt den 20feb och tog testet den 15mars, så var du ju i v.3-4?? Jag har alltid varit i v.4-5 när jag tagit testet inkl. de två veckor då man ej är gravid.
    Jag hade äl den 27/2 så då kan jag väl inte blivit gravid den 20/2?

    Så klurigt allt blev..
  • Nanna08
    nurse skrev 2010-04-06 20:35:24 följande:
    Enligt FL´s uträkning skulle jag ha BF i slutet av augusti. Efter första VUL fick vi BF 6 sept. Efter andra VUL fick vi 12 sept. På RUL fick vi BF 18 sept. Han föddes den 23 sept =)
    nurse skrev 2010-04-06 20:31:44 följande:
    Jag blev tillbakaflyttad nästan 3 veckor totalt. Det visade sig att jag haft ägglossning då jag egentligen skulle haft mens. Jag plussade i v.2+6, dvs 6 dagar efter äl. Det kan skilja många dagar från person till person när ägget släpper, hur lång tid det tar innan det blir befruktat, hur länge det "vandrar" innan det till sist fäster i livmodern... Detta kan variera jättemånga dagar! Och det är först när det fäst som hcg går ut i blodet och man kan testa sig. Så det kan mycket väl stämma för dig, tror inte du behöver oroa dig. Men man känner sig lite snopen när man blir "snuvad" på flera veckor... Det är väl därför man inte får ett "exakt" BF förrän v.18-20 på RUL eftersom det kan skilja/variera så mycket innan dess. 1 mm felmätning ger ju flera dagars felmarginal.... Suck det är verkligen en djugel!
    Oj ja så kan det ju va också.. Jag plussade 16 dagar efter äl. Så ja jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det hela. Men det är nog okej.

    Hehe så mycket du blev tillbakaflyttad. Lär väl jag också bli :)
  • Nanna08
    enannan skrev 2010-04-06 20:38:52 följande:
    NEJ, de räknar inte med fostrets "livslängd" utan de räknar med precis samma graviditetsveckor som vi, dvs två veckor då man inte är gravid. En lång menscykel kan absolut ställa till datumen, då blir det utgående från mensen uträknade veckoantalet mera än det som mäts i VUL. Att testet visade positivt så tidigt tycker jag är det enda som är jättekonstigt, mycket hormoner då antar jag
    Ja jag tycker också att det är konstigt att det visat pluss så tidigt om det stämmer med veckorna.

    Alltså som jag skrivit innan.. min cykel är mellan 36-37 dagar.
    Sista mens: 6 februari
    ÄL: 27 februari
    Bim: 15 mars och då plussade jag.

    Blir helt fel enligt mina uträkningar. Huvudsaken var att hjärtat tickade :)
  • paloma84
    Nanna08 skrev 2010-04-06 21:25:06 följande:
    Jag hade äl den 27/2 så då kan jag väl inte blivit gravid den 20/2? Så klurigt allt blev..
    Men alltså... det beror ju på hur du vill ställa in din uträkning!
    Från sista mens eller äl??

    Från sista mens så startade din graviditet den 6 feb och då är du i v.8+3

    Sen tar du från äl, blir det nått annat, från vul nått annat, från ul kanske ännu nått annat och så tittar ungen ut när den vill i vilket fall :)
  • Nanna08
    paloma84 skrev 2010-04-06 21:37:36 följande:
    Men alltså... det beror ju på hur du vill ställa in din uträkning! Från sista mens eller äl?? Från sista mens så startade din graviditet den 6 feb och då är du i v.8+3 Sen tar du från äl, blir det nått annat, från vul nått annat, från ul kanske ännu nått annat och så tittar ungen ut när den vill i vilket fall :)
    Ja det lär den förhoppningsvis göra ;) det blir nog bra tillslut! Tack för hjälpen :)
  • Mathilda999
    Nanna08 skrev 2010-04-06 21:41:26 följande:
    Ja det lär den förhoppningsvis göra ;) det blir nog bra tillslut! Tack för hjälpen :)
    Hur gick det för er?
Svar på tråden Var på tidigt VUL idag, tillbaka flyttad 2v?!