Vad skall jag göra.. bestämd ilsken 3-åring
Min kille är drygt 3 år och är otroligt viljestark och envis och energisk. Han är stor för sin ålder och tidig vad gäller mkt både fysiskt och pratmässigt. Men på andra sätt är han inte alls så mogen, han är plåster på oss vuxna. Vi kan ofta inte gå in i ett annat rum förrän han frågar var vi är, vad vi gör osv. Han kan sitta o bygga lego o avbryta det för att se vad vi gör, och då är vi inte "borta" mer är 30 sekunder..
En annan grej är hans vredesutbrott, han blir så ilsken, skriker o slåss (bara oss, hans föräldrar) om han inte får som han vill. Ikväll gick han ner för trappan för att säga till sin pappa "bär upp mig". Pappan sa nej o undrade varför han gick ner för då, då bröt h-vetet loss och 45 minuter senare efter sparkar, tårar o skrik så gick det att lugna, men då började han istället tjata om att sitta knä. Klockan var så mkt och han var så trött och till slut somnade han.
Men, ngt gör vi vuxna helt klart fel, vi har liksom ingen kontroll alls när sånt här händer, det går inte att prata honom till rätta, säga nej, inte acceptera vad som helst - det funkar inte. Han bara fortsätter vara i upplösningstillstånd. Jag känner mig helt förtvivlad och misslyckad och tänker att vi kan ju inte vara bland folk om sånt där händer..
Har ngn nga bra tips? Vad kan vi säga, hur kan vi agera, ska vi vara mer tillåtande - vad kan vi göra?