• Fredis

Vad skall jag göra.. bestämd ilsken 3-åring

Min kille är drygt 3 år och är otroligt viljestark och envis och energisk. Han är stor för sin ålder och tidig vad gäller mkt både fysiskt och pratmässigt. Men på andra sätt är han inte alls så mogen, han är plåster på oss vuxna. Vi kan ofta inte gå in i ett annat rum förrän han frågar var vi är, vad vi gör osv. Han kan sitta o bygga lego o avbryta det för att se vad vi gör, och då är vi inte "borta" mer är 30 sekunder..
    En annan grej är hans vredesutbrott, han blir så ilsken, skriker o slåss (bara oss, hans föräldrar) om han inte får som han vill. Ikväll gick han ner för trappan för att säga till sin pappa "bär upp mig". Pappan sa nej o undrade varför han gick ner för då, då bröt h-vetet loss och 45 minuter senare efter sparkar, tårar o skrik så gick det att lugna, men då började han istället tjata om att sitta knä. Klockan var så mkt och han var så trött och till slut somnade han.
    Men, ngt gör vi vuxna helt klart fel, vi har liksom ingen kontroll alls när sånt här händer, det går inte att prata honom till rätta, säga nej, inte acceptera vad som helst - det funkar inte. Han bara fortsätter vara i upplösningstillstånd. Jag känner mig helt förtvivlad och misslyckad och tänker att vi kan ju inte vara bland folk om sånt där händer..
    Har ngn nga bra tips? Vad kan vi säga, hur kan vi agera, ska vi vara mer tillåtande - vad kan vi göra?

• Svar på tråden Vad skall jag göra.. bestämd ilsken 3-åring
  • lövet2

Han är i trotsåldern, och då brukar de inte gå något vidare att resonera med. En del har vildsinta och arga utbrott i en timme åt gången, andra bryter i hop och gråter i stället (den sorten tycker jag är svårare).
    I bland måste man ju faktiskt säga nej, och då får man ta det där utbrottet ...

• Fredis

Så låter det här "normalt"? Men även om vi säger nej och han blir så där ursinnig, skall vi fortsätta säga nej i all oändlighet (känns det som) tills han lugnat ner sig? Eller finns det ngt annat fiffigt man kan göra/säga för att situationen skall passera fortare (utan att "ge med sig")?

• lövet2

Nej, det är lite svårt att skynda på ett 3-årsutbrott. Däremot kan ni kanske minska på antalet Nej och då och då flika in ett "Ja, jag förstår att du blir arg, men ..."

• Fredis

Hmm, ok, det är nog så vi gör att vi försöker bekräfta hans känslor och när vi lyckas med det så är det ofta då han blir lugn. Men väldigt ofta får vi inte en syl i vädret alls. Och ibland blir vi tyvärr arga själva fastän jag vet att det är dumt. Vi känner oss bara så himla maktlösa och förvirrade ibland..

• lövet2
    Fredis skrev 2010-04-07 21:30:20 följande:
    Hmm, ok, det är nog så vi gör att vi försöker bekräfta hans känslor och när vi lyckas med det så är det ofta då han blir lugn. Men väldigt ofta får vi inte en syl i vädret alls. Och ibland blir vi tyvärr arga själva fastän jag vet att det är dumt. Vi känner oss bara så himla maktlösa och förvirrade ibland..
    Se det som en utmaning!
    Om man kan se trotsåldern som en utmaning där det gäller att ta sig fram så smidigt som möjligt, så blir den inte lika jobbig. Jag brukar minska på reglerna så mycket jag kan och bara behålla de mest nödvändiga. Vissa saker är inte värda bråk och utbrott i den åldern - och vissa är det. Sätt en gräns för vad du kan tolerera och gå med på, och så håller du fast vid den!

• JejjaLi

Känner igen mig så mycket i din situation...jag och sonen gick just igenom en liknande period ("drabbade" bara mig, mot andra var han som en ängel).
    Har tyvärr inga konkreta tips som funkar, som det låter gör ni redan de bästa möjliga.
    Men ni ska veta att det går över! Var starka tillsammans och var inte rädda för att visa känslor inför sonen. Själv så blev jag så less efter en dag full av bråk att jag bröt ihop inför sonen (är gravid och satt och storgrät) och det var nästan det som blev vändpunkten för oss.

• Fredis

Åh vad skönt höra att vi inte är ensamma. Och tack för bra tips och lite pepp! Men det där om att välja sina strider - "kan" man då i sådana här perioder gå med på mer saker än man gjort annars? Hur har ni gjort?
    Skönt veta att det går över.. men blir det inte 4-års trots sen (som man hört så mkt om)? Och vi har haft det så här ett bra tag även om det eskalerat nu.. Men till saken hör kanske också att vi flyttade i november till en helt ny stad, nytt dagis med andra ord. Han har svårt att trivas där och vill inte gå till dagis. Gör kanske inte saken enklare..

• lövet2
    Fredis skrev 2010-04-07 22:16:05 följande:
    Åh vad skönt höra att vi inte är ensamma. Och tack för bra tips och lite pepp! Men det där om att välja sina strider - "kan" man då i sådana här perioder gå med på mer saker än man gjort annars? Hur har ni gjort? Skönt veta att det går över.. men blir det inte 4-års trots sen (som man hört så mkt om)? Och vi har haft det så här ett bra tag även om det eskalerat nu.. Men till saken hör kanske också att vi flyttade i november till en helt ny stad, nytt dagis med andra ord. Han har svårt att trivas där och vill inte gå till dagis. Gör kanske inte saken enklare..
    Ja, jag brukar blunda för rätt mycket när ungarna är runt 3 år. Det blir så mycket bråk ändå, så det känns onödigt att bråka om småsaker ...
    Ang 4-årstrots, så är det bara ett nytt ord för den utveckling de genomgår i 4-årsåldern. Nuförtiden kallas allt för trots. Men den klassiska "har alltid funnits"-trotsåldern ligger ungefär mellan 2½ och 3½ år.

• Toka2

Något som funkar på min extremt viljestarke, snart 3-årige son, är att gå ner på huk så att vi står öga mot öga, och hålla i honom. Alltså inte ta tag hårt eller så, bara skapa kropps- och ögonkontakt, för att bryta den onda cirkeln. När han är arg för att han inte får som han vill för att han har gjort något han inte får, så brukar jag och maken tala om att "Mamma och pappa älskar dig, men du får ändå inte göra.." eller liknande. För ibland, särskilt om han är trött, så får han vansinnesutbrott som övergår i hysterisk ledsenhet. Och man kan trösta ett barn som känner sig övergivet utan att man för den skull hoppar över bestraffningen. Han kan få hur många kramar han vill, men gjorde han fel så får han inte bollen/bananen eller vad det nu var han ville ha.

Men visst är det svårt att komma ihåg vad man bör och inte bör göra ibland. Barn är jättebra stresstestare
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
Svar på tråden Vad skall jag göra.. bestämd ilsken 3-åring