• Skalman73

Dotterns pappa vill ha grejor till sin nya bebis

Hej!

För att göra en lång historia kort så träffade min dotters pappa en ny tjej  när vår dotter var 6 månader,  gick bakom ryggen på mig ett par månader, skaffade lgh med mera och flyttade sen med 3 veckors varsel mitt i föräldrarledigheten. Min dotter är idag 3 år och vi har haft hyffsad kontakt de dryga två år sedan händelsen eftersom jag inte vill att dottern ska behöva gå misste om att hennes föräldrar ska kunna umgårs. Han flyttade till bostadsorten hans nya kommer ifrån 45 - 50 minuters körväg enkel resa ifrån där vi bor så mer än varannan helg har umgänget inte blivit. Fick för nån månad sedan redan på att han tänker sluta betala underhåll till mig (vi har underskrivet och bevittnat avtal) för att han inte har några pengar, både han och hon arbetar. Det fick jag reda på bara hipps om happs utan förvaning och fick söka underhålls stöd från FK som har 8 veckors hanläggningstid så när jag får pengar där ifrån vet jag inte än, plus att jag får söka indrivning av resten via KF om jag vill ha hela beloppet vi kommit överrens om. Blev klart lätt irriterad att han inte kunde förvarna mig om detta utan låtsades som ingenting.

Ett par veckor efter detta ringer han mig och berättar att han och hans nya ska ha barn! Jag blev inte förvånad men skitsur att han skaffar ett barn till när han inte har råd med sitt första. Men det hade han ingen bra förklaring till.

Nu kommer han dessutom och börjar fråga mig om saker som min dotter hade när hon var liten att använda till sitt och sin nyas bebis. Alltså jag vet inte jag kanske är fel ute men det känns inte helt okej. Vissa saker är speciella för mig och jag vill inte "låna" ut det till dem. Är jag fel på det eftersom grejorna införskaffats till vår gemensamma dotter, eller?

• Svar på tråden Dotterns pappa vill ha grejor till sin nya bebis
  • Fredriks Mamma

Nej.. jag säger det igen, lämna inte ut nåt. Varför ska du hjälpa hans nya kvinna o deras barn...

(Och vill hon egentligen ha sakerna? Han kanske frågar i onödan. Och hur är skicket när de har använt klart...)

• MikuAndSaraLi

Nej du gör inte fel, Ts.
    Det är DINA och DIN dotters grejer.
    Jag behåller fortfarande några av min dotters första plagg (nu är hon snart 11 månader) pga sentimentalitet.
    Och varför inte?! Det är ju JAG som köpt dom!!!

• Min lycka

Skulle mitt ex få för sig att försöka få/ta något utav vårt barns saker så kan han glömma de.
    Köpa något kanske,men inte få.Jag har betalt all vad som har med vårt barn att göra.

• Glimma76

Jag hade inte lånat ut sakerna eftersom han inte betalar underhållet som ni kommit överens om.

Säg att du inte har så mycket kvar, att du sålt det.

• Zirup
    Glimma76 skrev 2010-04-10 15:01:48 följande:
    Jag hade inte lånat ut sakerna eftersom han inte betalar underhållet som ni kommit överens om. Säg att du inte har så mycket kvar, att du sålt det.

Hehe, precis. Säg att du var tvungen att sälja det för att ha råd med räkningar när han bestämde sig för att sluta betala underhåll till ert gemensamma barn!

• Glimma76
    Zirup skrev 2010-04-10 15:23:38 följande:
        Hehe, precis. Säg att du var tvungen att sälja det för att ha råd med räkningar när han bestämde sig för att sluta betala underhåll till ert gemensamma barn!
    Precis!!
  • MiIou

Nej, jag tycker att du borde bita ifrån lite hårdare.

Hade jag haft en god relation till mitt ex så hade jag inte haft några större problem att låta honom få kläder och liknande, minnessaker och det som är speciellt hade jag lagt undan (babykläder som barnet kan ta fram när han/hon själv blir förälder en dag tex).
    Vaggan som du skriver om hade nog varit en sådan sak för mig med. Jag hade sagt blankt nej och inte ens diskuterat saken.
    "Den ska sparas till dotterns kommande barn och det är inte diskuterbart, köp en egen". Punkt.
    Om jag hade varit i din situation då, där relationen inte riktigt funkar och där karln till råga på allt vägrar betala underhåll, då hade han inte ens fått en begagnad haklapp. Varför ska han ta saker från en dotter han vägrar betala underhåll för?

Stå på dig TS och var inte för snäll, bråka inte men jag tror att du måste sätta ner foten lite, det låter lite som att han förstått att han kan klampa lite hur han vill här.

• FrökenKanSjälv
    Skalman73 skrev 2010-04-09 23:19:09 följande:
    Har inte tänkt så långt, hade tänkt spara vaggan till dottern själv får barn. Därför ville jag inte låna ut den och riskera att inte få tillbaka den. Jag har sökt underhållsstödet från FK, men dels är det mindre pengar än vi kom överrens om och dels har de en handläggningstid på minst 8 veckor. Eftersom han inte behagade att tala om för mig innan att han tänkte sluta betala pengar, har jag varit utan därifrån ett tag nu och vet inte när jag får. Fick ta lån för att betala vissa räkningar nu bara för att hans pengar uteblev.
    Du skrev att ni har ett avtal om högre underhåll, underskrivet av er två. Om du har det pappret så kan du gå till Kronofogden och be dem driva in underhållet till dig. De hjälper inte bara företag med indrivning av skulder, utan även privatpersoner.

http://www.kronofogden.se/fordigsom/villfabetalt/faststallaskuld.4.7b610ded10741da92fa8000858.html
  • Elino

Är det du som har sparat och förvarat grejjerna? I så fall borde de anses vara DINA. Det var såpass länge sedan ni bodde ihop att delningen/överenskommellsen enligt sambolagen skulle skett för länge sedan. Dvs. det han inte varit intresserad av att förvara på sin vind/källare tidigare kan han glömma det nu. Och JA, du har mer rätt till de grejerna om du får fler barn eftersom det är du som har sparat och förvarat dessa.

Tycker du kan överväga att dela med dig av dina grejer den dagen som exet slutar krångla med underhållet som han är SKYLDIG att betala.

• Sundance
    Hej Skalman,

Jag tycker att han har förverkat sin rätt att ställa sådana önskemål/krav på dig. Kan han inte ens betala underhåll, så varför skulle du ställa upp och ge honom saker som tillhör din/er dotter.
    Ja, dom tillhör faktiskt henne, och vill du spara allt eller en del till senare i hennes liv, så skall du göra det.
    Behåll alla dom saker du önskar i er lilla familj, det är där dom hör hemma, eller sälj av det du inte vill/behöver ha.

Stå på dig och kram till er båda
  • SusanneG
    LillaMiss Piggy skrev 2010-04-10 09:55:39 följande:
    Att han har mage att ens fråga!! Ursäkta språket  ***Jävla Idiot** Ge inte honom nått! Han betalar inte för er dotter men så ska han försöka komma billigt undan genom att be dig om saker.
    Håller absolut med LillaMiss Piggy!!!! J-vla idiot säger jag med... ursäkta.... Nääe ge inte honom nåt alls!!!!!
  • solista

Låt han ta hand om sitt nya barn bäst han vill. Han visste väl innan han gjorde nya damen med barn att det skulle kosta pengar o krävas prylar? Det kan ju direkt ha varit någon överraskning!

• Skalman73

Vi har pratat om att skriva på ett nytt avtal för underhåll eftersom han fick kravet från Kronofogden nyligen och förstod allvaret i att jag verkligen menade att jag behövde pengarna. Men kravet på det han är skyldig mig ligger kvar, jag kan dock diskutera ev framtida avtal.
    Han har fått två skötbord och en badbalja jag tänkte slänga, resten är mitt!

Svar på tråden Dotterns pappa vill ha grejor till sin nya bebis