• Puchiko

rädda någon med alla medel?

Forskning i all ära men är det rätt att rädda en människa med dödlig sjukdom med alla medel som finns? 

Vad anser ni där ute?
  • Svar på tråden rädda någon med alla medel?
  • Puchiko
    AnnsoPannso skrev 2010-04-09 23:37:21 följande:
    Jag tycker det beror på vad räddningen går ut på... Att hålla en dödligt sjuk människa vid liv är inte räddning för mig. Däremot att bota en cancersjuk person är räddning. I vissa fall tycker jag aktiv dödshjälp kan vara att rädda någon...
    är det verkligen alltid räddning? 
    Har haft patienter som blivit friskförklarade men som har problem med fistlar (ofrivilliga gångar i kroppen), op-sår som inte läker osv.. det tycker inte jag är god livskvalite även om man räddat personen från cancer..
  • AnnsoPannso
    Puchiko skrev 2010-04-10 11:12:03 följande:
    När jag tänker bota, så tänker jag helt botad.
    Men jag vet inte hur mycket besvär av fistlar man får heller.
    God livskvalitet tycker jag är väldigt individuellt. Och jag tycker alternativet aktiv dödshjälp borde finnas i dagens sjukvård.
  • Puchiko

Få människor som blir helt botad har inga besvär, tyvärr.

Man får väldigt mycket problem då det är som gångar som går från olika ställen i kroppen, tex tarmen in i vagina osv.. så det rinner typ avföring därifrån. 
    Jag är oxå för aktiv dödshjälp.. min mamma sa till mig för ett tag sedan att om hon hamnar i respirator så vill hon att jag av misstag råkar dra ut någon sladd.. 
  • Probably the best    in the
    Puchiko skrev 2010-04-10 11:12:03 följande:
    är det verkligen alltid räddning?  Har haft patienter som blivit friskförklarade men som har problem med fistlar (ofrivilliga gångar i kroppen), op-sår som inte läker osv.. det tycker inte jag är god livskvalite även om man räddat personen från cancer..
    Du kanske inte tycker, men personen i fråga kanske är fullt tillfreds med LIVET!
    Puchiko skrev 2010-04-11 21:35:19 följande:
    Tyvärr är inte dessa patienter tillfreds med livet, då dem har fruktansvärt ont. 
    Men snälla nån....det var då till att generalisera på hög nivå...
  • Achillea

Beror helt på sjukdomen och om man kan få ett värdigt liv.
    skulle livskvaliten bli som sådan att man blir helt invalidiserad ect då dör jag hellre.

• Puchiko
    Probably the best in the skrev 2010-04-11 21:52:42 följande:
    Men snälla nån....det var då till att generalisera på hög nivå...
    jag generaliserar inte.. jag jobbar med dessa patienter jag beskrivit dagligen
  • Epeemaster

Jag förstår inte varför folk är rädda för döden??

Puchiko skrev 2010-04-13 23:42:54 följande:
    jag generaliserar inte.. jag jobbar med dessa patienter jag beskrivit dagligen
    Och samtliga vill hellre ha dött då menar du?
    Så på det du säger så ska jag i fortsättningen utgå ifrån att de patienter jag möter som har fistlar och oläkta opsår inte har livskvalitet utan vill hellre dö? Eller?
  • Zaria
    nostalgi skrev 2010-04-09 07:25:18 följande:
    Är för, aktiv dödshjlp. Man borde under sin livstid kunna skriva i sitt testmente, hur man öskar att dö, om man råkar ut för något, och inte själv kan ta' ställning.
    Instämmer.

Sedan skall det självklart finnas någon form av kriterier för detta, dvs att prognosen att bli frisk inte finns utan man bara har ett större lidande framför sig att vänta
  • Puchiko
    Probably the best in the skrev 2010-04-14 10:35:53 följande:
    Och samtliga vill hellre ha dött då menar du? Så på det du säger så ska jag i fortsättningen utgå ifrån att de patienter jag möter som har fistlar och oläkta opsår inte har livskvalitet utan vill hellre dö? Eller?
    Ja faktiskt.. de jag träffat säger att det inte var värt att bli friskförklarad när de fick såna komplikationer av det.
    Puchiko skrev 2010-04-16 15:30:42 följande:
    Ja faktiskt.. de jag träffat säger att det inte var värt att bli friskförklarad när de fick såna komplikationer av det.
    Nä, jag tror jag ser varje individ och inte drar så generella slutsatser...
Svar på tråden rädda någon med alla medel?