• Mushroom

Vad tycker ni SER obildat ut?

Många av er har vart i diskussioner här på familjelivs forum och säkerligen stött på massa olika sätt att skriva och göra sig förstådd på.

Jag tycker t.ex det ser riktigt illa ut med folk som envisas med att skriva hundratals !!!!! och ?????.
    Vad tycker ni ser illa ut?

• Svar på tråden Vad tycker ni SER obildat ut?
  • Cania
    Hur kan det komma sig att man inte ser/hör när "de" resp "dem" ska användas? För mig är det solklart, utan att jag behöver tänka på subjekt eller objekt. Kanske beror det på att jag sedan 7-årsåldern läst allt jag kommit över, och därmed utvecklat en känsla för det svenska språket som inte bygger på inlärda grammatikregler, utan just det, ren känsla.

Det SER obildat ut när de/dem används felaktigt. Visst förstår jag tanken bakom det fria skrivandet -att få lust och glädje i att uttrycka sig är såklart viktigt. Nästa steg när den lusten har väckts måste ju då vara att forma den vidare till en glädje över att uttrycka sig på ett ordentligt sätt som ger ett gott intryck i alla sammanhang.
  • Emeli
    Cania skrev 2010-04-13 22:12:30 följande:
    "Visst förstår jag tanken bakom det fria skrivandet -att få lust och glädje i att uttrycka sig är såklart viktigt. Nästa steg när den lusten har väckts måste ju då vara att forma den vidare till en glädje över att uttrycka sig på ett ordentligt sätt som ger ett gott intryck i alla sammanhang. "

Exakt. Enligt den nya kursplanen för svenska i grundskolan framgår det tydligt att man i årskurserna 4-6 bland annat ska arbeta med "Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord." och "Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva till en tidning". (http://www.skolverket.se/content/1/c6/01/97/74/Svenska.pdf)
  • Emeli
    Emeli skrev 2010-04-14 00:05:18 följande:
    "Visst förstår jag tanken bakom det fria skrivandet -att få lust och glädje i att uttrycka sig är såklart viktigt. Nästa steg när den lusten har väckts måste ju då vara att forma den vidare till en glädje över att uttrycka sig på ett ordentligt sätt som ger ett gott intryck i alla sammanhang. "Exakt. Enligt den nya kursplanen för svenska i grundskolan framgår det tydligt att man i årskurserna 4-6 bland annat ska arbeta med "Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord." och "Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva till en tidning". (www.skolverket.se/content/1/c6/01/97/74/Svens...)
    Enligt förslaget till den nya kursplanen ...  ska det stå.
  • elinasteen
    Stinky skrev 2010-04-11 16:45:24 följande:
    Hmm... kände du dig träffad?
    hm, nja, på vissa punkter ja, till exempel att man är obildad om man har blandras, är ung mamma, skor från din sko och kläder från kappahl? Det tycker jag är riktigt hemskt fjantigt.

Sen att jag stämmer in på de fyra punkterna, är ju en annan fråga. Men är man då sämre för att man är tonåring och mamma (nu är jag inte tonåring, men ung f.ö) eller är man liksom lite sämre om man har skor från din sko?

Nä, fy vad jag tycker synd om de som tänker så om folk.
  • Themis

Mjolle: Men det är väl klart att det är, har nån påstått nåt annat?

• Tanya6
    jagäraf skrev 2010-04-09 18:54:25 följande:
    Att använda "dem" i tron att det ersätter talspråkets "dom" rakt av. Alltså istället för att skilja mellan dem och de.
    Exakt vad jag stört mig på med
  • Freja10

Då och då förändras språket, som t.ex. får några år sedan fick jag höra av en bekant med barn i skolåldern att de små får lära sig skriva dej istället för dig. Men så länge de skriver dig i dagstidningar och böcker så kommer iaf inte jag att gå över till den nya stavningen.

Annars tycker jag det verkar vara en inlärningsmiss i en viss åldersgrupp att så många skriver "dem" när det ska vara "de" - jag menar, även myndighetspersoner och utbildade människor har jag sett skriva så. 

Finns det inga fler här i 35-årsålder (som min kompis som bestämt hävdar att han lärt sig använda dem på ett helt annat sätt än jag i skolan), som fått lära sig att använda "dem" när det ska vara "de", på svenskalektionerna i skolan?

• Emeli
    Freja10 skrev 2010-04-18 10:57:42 följande:
    Finns det inga fler här i 35-årsålder (som min kompis som bestämt hävdar att han lärt sig använda dem på ett helt annat sätt än jag i skolan), som fått lära sig att använda "dem" när det ska vara "de", på svenskalektionerna i skolan?
    Det hoppas jag verkligen att det inte finns! Antingen har din kompis haft en fullständigt inkompetent och säkerligen outbildad och obehörig svensklärare, eller så har han varit ouppmärksam på lektionerna, alternativt missförstått fullständigt.

Ingen, jag upprepar ingen, behörig svensklärare skulle lära ut något sådant. Dessvärre har inte alla rektorer rätt respekt för ämnet svenska. De anser att svenska är något som alla lärare kan undervisa i, och fyller på det viset ut tjänsterna, vilket naturligtvis i slutändan drabbar eleverna.
  • Koloraturell
    Liselottang skrev 2010-04-12 08:47:45 följande:
    Sist jag jobbade (inom handels) och fick mail från chefens chef som skrev som en fjortis tappade jag all repekt för det där företaget. Jag må vara en prick, men jag blir både sjukt irriterad och dömer folk som inte kan skriva normal svenska, speciellt då det är chefer vi pratar om. Tror det handlar mycket om det. För att ett företag ska verka seriöst bör man kunna använda sig av felfri svenska i all kontakt med medarbetare, kunder och så vidare. Jag skulle nog också skriva så i en annons

håller med, har jobbat med högt uppsatta ordföranden som skriver typ "Nu i, dessa vår tider så är det bra om alla försöker att tvätta sina hus vagnar innan det blir slasskigt och surjigt ute igen. Jag vill inte dömma nån men jag tycker att det ser skit stökigt ut här på gården. OBS att alla ska städa efter sej!"

För mig är det helt otänkbart, en hemsida som kanske består av ett seriöst företag går bort direkt i trovärdighet om det står "Välkommna till våran hem sida"

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

En sak som jag lade märke till i veckan är användandet av apostrofgenitiv ("Ellen's affär" där det ska vara "Ellens affär") vilket jag tycker ser väldigt obildat ut.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • brünnhilde
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-18 20:43:53 följande:
    En sak som jag lade märke till i veckan är användandet av apostrofgenitiv ("Ellen's affär" där det ska vara "Ellens affär") vilket jag tycker ser väldigt obildat ut.
    Åh, det ser så illa ut. Så svengelskt.
    På tal om särskrivningar så har vi en märklig butik i stan som säljer "sex leksaker". Jag tänker på de stackars barnen - vilket dåligt utbud!
  • vivexa
    brünnhilde skrev 2010-04-19 12:56:45 följande:
    Åh, det ser så illa ut. Så svengelskt.På tal om särskrivningar så har vi en märklig butik i stan som säljer "sex leksaker". Jag tänker på de stackars barnen - vilket dåligt utbud!
    jag hatälskar särskrivningar - muahahahaha
  • pixietails

Snubblade över en tråd där man bytt ut hellre mot heldre. Det såg så jävla dumt ut. {#lang_emotions_undecided}

• brünnhilde

Åh, för att inte prata om när VARENDA BUSS i stan gjorde reklam för "bröloppskläder" ! vilken storfadäs...

Ja - institutioner och liknande som gör sådana fel framstår som väldigt obildade.

• frogande

Svarar man rätt, i dylika trådar, så får man verkligen se(!) vad "obildat" betyder.

• FrökenKanSjälv
    brünnhilde skrev 2010-04-21 13:29:36 följande:
    Åh, för att inte prata om när VARENDA BUSS i stan gjorde reklam för "bröloppskläder" ! vilken storfadäs... Ja - institutioner och liknande som gör sådana fel framstår som väldigt obildade.
    Bland det roligaste hittills var för några år sen när fastighetsbolaget Locum körde en stor reklamkampanj i bla tunnelbanan. Stora skyltar över hela väggarna, hela paketet. De stavade med litet l och skrev o som ett hjärta. Dvs de skrev I love cum ( =jag älskar sperma). Kanske inte riktigt vad de hade tänkt sig...
Svar på tråden Vad tycker ni SER obildat ut?