• My opinion

Hur slipper man grannens katt

Har nu varit ute i trädgården och rensat lite i rabatterna. Tvingas då plocka bort åtskilliga lämningar efter grannens katt. Runt huset ligger ytterligare ca 20 högar kattskit samlat nu när snön smält. Lyckades stoppa sonen innan han stoppade vad jag trodde var en sten i munnen, det var en bir kattskit.

Vad ska jag göra. Kattägare har samma ansvar som hundägare och inte släpper de ut sina hundar genom dörren så de får rasta sig själva i granskapet och göra sina behov hos grannarna. Det anses dock som ett helt acceptabelt beteende hos många kattägare. Ska vi tvingas inhägna hela tomten så att det inte finns minsta hål eller är det någon som har några tips innan utemöbelsäsongen. Eftersom vi även har allergi i familjen så kan vi inte ha utemöblerna framme eftersom katten lägger sig i dessa också.

Finns det något sätt att få katten att sky tomten som pesten utan att köpa en ilsken hund?

Nu vill jag ha lagliga förslag så inget råttgift eller likanande.

• Svar på tråden Hur slipper man grannens katt
  • Stormorsan

Jag håller också på med gerillakrig mot grannarnas katter. Fy vad lesamt. Jag har dels försökt anlägga en gräsmatta dels en blomsterrabatt. Jag har en blomspruta i berdskap innanför altandörren, men katterna hinner undan innan jag fått upp dörren. Dessutom jobbar jag dagtid och då är det fritt fram.

Nu har kattdjävlarna grävt stora gropar och mina frösådder är förstörda.

• dezibel
    Stormorsan skrev 2011-05-29 07:26:16 följande:

Jag håller också på med gerillakrig mot grannarnas katter. Fy vad lesamt. Jag har dels försökt anlägga en gräsmatta dels en blomsterrabatt. Jag har en blomspruta i berdskap innanför altandörren, men katterna hinner undan innan jag fått upp dörren. Dessutom jobbar jag dagtid och då är det fritt fram.

Nu har kattdjävlarna grävt stora gropar och mina frösådder är förstörda.

Det avhjälper du lätt genom att lägga täckduk eller väv över nysådderna och det växer till på köpet bättre och du slipper ogräs :)
    Sen hoppas jag att det är "grannjävlarna" du är förbannad på som släpper ut sina katter och inte katterna som bara gör det som är naturligt för dom Flört
  • Meddelande borttaget
  • amalie79
    My opinion skrev 2010-04-10 18:29:06 följande:
    Har nu varit ute i trädgården och rensat lite i rabatterna. Tvingas då plocka bort åtskilliga lämningar efter grannens katt. Runt huset ligger ytterligare ca 20 högar kattskit samlat nu när snön smält. Lyckades stoppa sonen innan han stoppade vad jag trodde var en sten i munnen, det var en bir kattskit.

Vad ska jag göra. Kattägare har samma ansvar som hundägare och inte släpper de ut sina hundar genom dörren så de får rasta sig själva i granskapet och göra sina behov hos grannarna. Det anses dock som ett helt acceptabelt beteende hos många kattägare. Ska vi tvingas inhägna hela tomten så att det inte finns minsta hål eller är det någon som har några tips innan utemöbelsäsongen. Eftersom vi även har allergi i familjen så kan vi inte ha utemöblerna framme eftersom katten lägger sig i dessa också.

Finns det något sätt att få katten att sky tomten som pesten utan att köpa en ilsken hund?

Nu vill jag ha lagliga förslag så inget råttgift eller likanande.
    Bra talat! Och då är jag kattägare själv-men jag håller mina katter under uppsikt, de är ute MED mig, annars på VÅR uteplats! Har själv problem med att grannarnas lösspringande katter kommer ner och bråkar med mina katter!

Har allvarliga planer på att fånga in dem och lämna in dem på katthem om detta inte upphör.
  • Stormorsan
    dezibel skrev 2011-05-29 15:34:25 följande:
    Det avhjälper du lätt genom att lägga täckduk eller väv över nysådderna och det växer till på köpet bättre och du slipper ogräs :)
    Sen hoppas jag att det är "grannjävlarna" du är förbannad på som släpper ut sina katter och inte katterna som bara gör det som är naturligt för dom Flört

Du har givetvis rätt angående grannjävlarna. Det är dock katterna som blir jagade, bortskrämda och vattenbesprutade, inte grannarna.

Egentligen borde man spruta vatten på grannarna varje gång katterna skitit i rabatten

• Teddyn87

Klampa över till grannen och säg den skiter på eran gård!! be dem skaffa en inhägnad i så fall åt katten eller ge bort den så den får vara ute på landet ;)

Blir grannen medveten om att deras katter och kanske andra katter i morådet är på er tomt och skiter så kanske de börjar ha den inne!

Här i vårt kvarter har det varit samma problem innan vi flyttade hirt (även nu också) så en av grannarna ställde ut burar och fångade en katt, när han väl fångat den så visste han inte riktigt hur han skulle göra så han klurade på de! gick dit skakade om buren och släppte sedan katten som for som ett skott....den katten har inte varit där igen!

Så gå o prata med grannen och blir det ingen bättring så hör av dig till kommunen och rådfråga dem om vad ni kan göra! :)

• Stormorsan

Fast i mitt fall funkar det inte så bra. Jag vet inte vilka som äger katter och i de fall jag vet så vet jag inte vilken katt som hör till vilken granne. Det finns minst 8 lösspringande katter här.

• Teddyn87

Inge roligt :/

Kanske bara kan skriva en "Allmän" lapp o lägga i bervlådor just kring er i stil med!

Snälla kattägare som har era små hjärtan ute!
    De går och skiter på våran gård, kan ni överväga ha de ute men under kontrolerade former eller hålla de i någonform av "rastgård" då mitt barn hittar skiten och vill äta upp det... annars är ni välkommna att komma och plocka varje dag :)

MVH skitfri gård!

Allmänt och inte klankande och en bra anledning om varför :)

Annars bara ringa kommunen och höra hur du ska gå till väga :) hoppas du får bukt med problemet!

• Naemi b

Håll koll under en tid på de katter som ni ser på er tomt, skriv upp utseende, typ färg o andra kännetecken. Sen kan du genom att tala med grannarna ta reda på vilka som äger katterna. Det är förmodligen inte alla katter som går i din trädgård utan bara några få.

Vattenspruta ger för tunn stråle - fram med vattenslangen och spruta fullt sprut på katten om du kommer åt.

Att lägga ett tunt nät över vissa rabatter, gör att katten inte kan sätta sig där.

När du vet vilka som äger katterna gå till dem och prata med dom personligen i stället för att skriva brev.

Det finns också små sprinklar som man sätter ner i marken (som en pinne) och som man kopplar till trädgårdsslangen, sprinklern utlöser vattenstrålar om någon, tex en katt går förbi. Endast då, de står alltså inte och sprutat vatten utan att något via rörelse utlöst den. En sådan kan du ha på när ni själva inte vistas på tomten. Har katterna fått några duschar några gånger, bör de undvika det obehagliga på din tomt. Sök på nätet så finner du info om Katt och djurskrämmor.

• Stormorsan
    Naemi b skrev 2011-05-31 13:49:52 följande:
    Håll koll under en tid på de katter som ni ser på er tomt, skriv upp utseende, typ färg o andra kännetecken. Sen kan du genom att tala med grannarna ta reda på vilka som äger katterna. Det är förmodligen inte alla katter som går i din trädgård utan bara några få.

Vattenspruta ger för tunn stråle - fram med vattenslangen och spruta fullt sprut på katten om du kommer åt.

Att lägga ett tunt nät över vissa rabatter, gör att katten inte kan sätta sig där.

När du vet vilka som äger katterna gå till dem och prata med dom personligen i stället för att skriva brev.

Det finns också små sprinklar som man sätter ner i marken (som en pinne) och som man kopplar till trädgårdsslangen, sprinklern utlöser vattenstrålar om någon, tex en katt går förbi. Endast då, de står alltså inte och sprutat vatten utan att något via rörelse utlöst den. En sådan kan du ha på när ni själva inte vistas på tomten. Har katterna fått några duschar några gånger, bör de undvika det obehagliga på din tomt. Sök på nätet så finner du info om Katt och djurskrämmor.
    Jadu vattenslangen är inte aktuell. Jag bor i hureslägenhet i markplan UTAN vattenutkast. Så när jag skall ta fram slangen skall jag först gå ut och hämta den, öppna badrumsfönstret, dra in slangen,(leta fram polygripen) koppla bort duschslangen, koppla in slangen och sedan spruta. 

Den katt som är kvar efter den proceduren är både blind och döv Cool 
  • Naemi b

Jaha, då kanske du kan köpa en stor vatten pistol, finns sådana på de flesta leksaksbutiker. Vissa kan man skjuta många meter med och man kan ha den färdigladdad för plötsligt uppkommande behov att använda den. Bara ett tips i all välmening........

• Kinya
    Naemi b skrev 2011-06-01 11:39:23 följande:
    Jaha, då kanske du kan köpa en stor vatten pistol, finns sådana på de flesta leksaksbutiker. Vissa kan man skjuta många meter med och man kan ha den färdigladdad för plötsligt uppkommande behov att använda den. Bara ett tips i all välmening........
    Fullständigt värdelöst tips även det säkert var välmenat Glad

När min hankatt var yngre så var han överallt, tuggade på alla blommor och hittade på en massa saker han inte fick. Hoppade upp på diskbänken osv. Vi försökte allt för att få honom att sluta. Vi provade även att spruta vatten på honom när han gjorde nåt han inte fick göra. Resultatet? Han lärde sig att låta bli att göra sakerna när vi hade vattensprutan i händerna. Var vattensprutan där men inte i våra händer så avskräckte det honom inte alls eftersom han vet att han är snabbare än vi. Till sist blev det en lek om vem som var snabbast. Även om TS lyckas få katterna att låta bli hennes trädgård när hon är där (vilket blir svårt det med skulle gå att genomföra om TS är envis) så kommer de gå dit när hon inte är där. Det är så katter fungerar. De är smarta och lär sig snabbt när de kan komma undan med en sak och när de inte kan komma undan med det. Våra katter vet mycket väl att de inte får vara på diskbänken. Det var flera år sedan sist vi såg dom på diskbänken men varje vecka ser jag små tassavtryck där. De går upp där när vi inte ser. 

Det enda jag kan se som skulle få katterna att låta bli TS trädgård alltid är om katternas ägare håller undan sina katter från TS trädgård alltid.

TS du kanske kan skriva ut lite bilder från nätet på inhängnade trädgårdar och visa grannarna och lägg fram det som ett tips för att hindra att deras katter råkar illa ut i trafiken eller liknande. Det finns en massa fina bilder på innätade trädgårdar på www.kattforum.se.  
  • Östanvikssmeden

När jag kom hem till huset med min handikappade fru och hjälpte henne in genom dörren trängde sig grannens katt in mellan mina ben och rusade runt i huset en god stund innan jag fick tag i den. Vår dotter är svårt allergisk mot katter och medicinerar för det. Grannen menar att jag skall hålla dörren stängd så katten inte kommer in. Detta styrks av myndigheterna:
    " Beträffande att katterna tog sig in i grannens hus och framkallade allergibesvär hos några av familjemedlemmarna konstaterade länsstyrelsen att:
    ?Ifråga om katter som tränger in i fastighetsägarens hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem.?

Detta betyder att jag inte kan använda mitt hus eftersom jag aldrig får öppna dörren!  Kommentar till detta?

• cattus

Ultraljud
    Ssscat (om det inte är frysgrader och begränsad yta)
    GetOff kristaller

• nevermind

Galet att man ska behandla en katt som en hund. En katt är ju inte en hund... Hur tänker man?

Svar på tråden Hur slipper man grannens katt