1273 kronor...
Häromdagen fick jag bekräftelse från Försäkringskassan om att jag beviljas fullt underhållsstöd, 1273 kr/månad, för Alvar. Detta kommer jag få fram tills dess att min fru ses som vårdnadshavare även av myndigheterna.
Häromdagen fick jag bekräftelse från Försäkringskassan om att jag beviljas fullt underhållsstöd, 1273 kr/månad, för Alvar. Detta kommer jag få fram tills dess att min fru ses som vårdnadshavare även av myndigheterna.
När jag och min fru fick vår första son 2002 så hade ju inte laget trätt i kraft att min fru fick adoptera. Vi kontaktade då en advokat för vi ville skriva ett papper oss emellan för fall i fal det skulle hända mig något så att hon fick honom. Men det gick inte för det var inte bindande ändå. Då blev min fru förbannad och skickade in ansökan om underhållsstöd för vår son. Så i strax över 1 år hade vi underhållsstöd för honom. Så det är inget att skämas över att man uppbär underhållsstöd. Kan de inte göra så att min fru blir vårdnadshavare och hade haft rätt till vår son om något skulle hända kan de få betala.
Är det ansökan "...när barnet bor hos endast en förälder" som gäller för oss?
Omg. Det är klart du har rätt till de pengarna, det är ju reglerna det är fel på! Att stjärnfamiljer inte har samma rättigheter i Sverige år 2010 är fanimej vidrigt! Att ni inte kan få jämnställdhetsbonusen är hur dumt som helst, den skall ju baseras på att förädrarna delar lika, inte att kön delar lika. Ni är föräldrar alltså borde ni ha jämnställdhetsbonusen om ni delar föräldraledigheten lika!
Grattis till bebisen förresten =)
Lite från ämnet men jag undrar om min fru automatiskt blir 'mamma' till vårt barn när vi är gifta? eller måste hon ändå söka om att få adoptera?
Förra året skickade försäkringskassan ut blanketter till föräldrar som kunde tänkas beröras av jämställdhetsbonusen, det vill säga automatiskt utan beställning. Har ni ej fått hem blankett, ring och fråga varför. Den kommer som sagt retroaktivt.
Jag och min fru är gifta och inseminerade på sjukhus i Sverige. Behövde därmed bara gå och skriva på föräldraskapet (ja, de har nya blanketter på familjerätten i vår kommun - heter ej längre faderskap!). Ska bli spännande när den förlegade pater est-regeln byts ut mot en könsneutral i svensk lag.
hej!
är i samma situation,och vi funderar på att söka underhållsstöd tills adoptionen är genomförd Vilket kan ta tid, och vi förlorar jämställbonusen. Vi har inseminerat på storken i danmark och nu är vår lilla pojke 6 veckor. vilka papper vill försäkringskassan ha? kvitto på inseminationen? något annat? kan man bli betalningsåterskyldig sen när adoptionen gått igenom?
Skynda er att skicka in, ni får bara för en månad tillbaka i tiden!
Det behövs inga kvitton, du behöver inte garantera att barnet inte har ngn fader, men däremot behöver du namnet på handläggaren till ert faderskapsutredningsärende!
Så fort den andra av er sedan är förälder även juridiskt sett så måste ni meddela FK så att de drar in underhållsstödet!
tack för ditt svar. lite fler frågor.
Visst är det så att när adoptionen går igenom, så blir inte min fru vårdandshavare från barnets födelsedatum utan från den dagen adoptionen det går igenom om du förstår vad jag menar?
ja det har jag hela tiden utgått ifrån i alla fall, så måste det ju vara!
hej:
Har ni också sökt jämställdhetsbonus? Har det gått?