egenart skrev 2010-04-18 14:25:52 följande:
Det är ju inte alls långt kvar till den 23 och efter ni har varit där så har ni om inte annat en utgångspunkt att utgå ifrån. Allt blir ju helt klart mycket jobbigare när man lever i total ovisshet varför något är som det är. Bara en sådan sak som att hon kan vara född med pojkkromosomer är ju väldigt väsentligt att veta hur det ligger till med det hela. Hur reagerar de vuxna? Vad för elaka saker säger de? Är det skolbarnens föräldrar som säger dumma saker eller är det andra vuxna? Samtidigt så kanske hennes skolkamrater inte hade varit så avslappnade med det hela om deras föräldrar var intoleranta?
Nej ska bli så skönt att kanske få lite mer svar och framför allt svar på våra frågor från någon som faktiskt har bra koll på det här, kan lova att vi har längtat
Elaka komentarer har vi fått en del men tex en gång när vi var på öppnaförskolan så frågar en vuxen vad mina barn heter och min Moa sitter brevid, jag berättar och då säger den vuxna "men varför uppfostrar ni inte henne till en flicka när hon är det", jag svarar att vi uppfostrar henne till en människa sen så får hon bli den hon vill, får då till svar framför min dotter "men då uppfostrar ni henne till nått som gud inte skulle tycka om"
Många har frågat Moa själv varför hon vill spöka ut sig till kille, även om frågan inte är elak så blir Moa ledsen då hon inte tycker att hon spökar ut sig. Även många frågor angående hennes hår får vi. Sen är det ju det här att alla reagerar så hårt när de får reda på att hon är flicka, det sårar henne för hon vill inte vara någon som folk reagerar på...hon tycker att hon är som vilken pojke som helst (fast hon vet att hon är en tjej, för det säger vi andra till henne)
Sen så får vi föräldrar ofta höra att vi gör fel och att det faktiskt ska vara vi som bestämmer, jag kan hålla med om att vi bestämmer MEN till vilket pris ska vi köra över Moa när det gäller kläder, jag skulle inte villja känna mig utkläd hela tiden.
Nej jag hoppas att vi gör rätt och att hon kommer att må bra i vad hon nu än känner när hon blir äldre.