När är man för gammal för att skaffa barn??
Pratade med min mamma idag och hon tror on är gravid!! Min mamma är 49 år. Lite för gammalt tycker jag. Därav min röstningstråd.. Nyfiken på era tankar
Pratade med min mamma idag och hon tror on är gravid!! Min mamma är 49 år. Lite för gammalt tycker jag. Därav min röstningstråd.. Nyfiken på era tankar
Jag är ju 44 år och mammaledig och träffar väldigt många föräldralediga och jag håller inte med om de exempel som du kallar för "typiska" med den unga arbetarklass tjejen i småstaden och den välutbildade äldre mamman i storstaden.
Hm...Jag tycker att så länge man känner att man klarar av att ta hand och uppfostra ett barn så är de bara att köra på!
Det är så lätt att sätta en övre åldersgräns för när man "borde" få skaffa barn om man själv sitter där med småttingar.
Då kan man nog ha svårt att tänka sig in i den längtan som ständigt pockar under ytan för den som är ofrivilligt barnlös. Den finns där när man är på jobbet, när man är ledig, när man vaknar och när man ska sova - man bär på ett tomrum som värker i kroppen, jämt och ständigt.
Det är inte heller så, som många tycks tro, att alla som får barn senare har väntat frivilligt. Vissa har försökt få barn i åratal för att sedan gå skilda vägar med sin partner. Då uppstår ett nytt problem, man har ingen att skaffa barn med längre och det kan ta åratal att träffa en ny man (om man inte vill åka till Danmark osv) ...
Det är så lätt att säga "nej, kvinnor över 40 borde inte få skaffa barn" när man själv redan har den stora, livslånga kärleken till ett barn i sitt liv.
Svarar på TS.
Man är för gammal att skaffa barn när man inser att man inte kommer att orka med det.
Jag tror också som andra har skrivit, det beror på situationen ifråga och om man har barn sen tidigare eller inte. Får man första barnet vid 35 då är det kanske inte försent att få ett till vid 40+. Men får man däremot barn vid 19 år (som min mamma) och sen får barn vid 40+ (som min mamma) då kan man nog lätt känna sig själv som gammal mamma. Och syskonen (jag och mina bröder) känner sig lätt lite olustiga vid situationen. Detta är bara min erfarenhet och det är ju olika för alla.
Jag tror också det beror på vart man bor. Storstad är det lätt att man är lite äldre än sådana som bor på liten ort, kanske by till och med. Jag bor i Hultsfred, här skaffar de flesta första barnet strax efter 20.. Runt 23-24 år är standard
Medans i stockholm eller så kanske man är över 30 när man skaffar första...
Men vad vet jag. Det är ju så olika och en väldigt svår fråga då alla situationer är olika för alla.
jag är väl en sån där "klassisk lågstatus människa" antar jag...