• jojoruth

Varför är inte föräldrar mer rädda om sina barn?!!

Jag har sett alldeles för många gånger på sista tiden människor som antingen inte spänner fast sina barn i bilen eller sitter med barnet i knät.

Jag fattar inte att dom inte är mer rädda om sina barn.

Det är helt ofattbart, jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om det hände mitt barn något om man krockade eller blev påkörd och dom inte var fast satta.

Förstår inte hur dom tänker?

• Svar på tråden Varför är inte föräldrar mer rädda om sina barn?!!
  • E81

Idag såg jag en man i full MC-mundering (hjälm, skinnställ etc) med en liten tjej (kanske 3 år) bak på motorcykeln. Hon hade vanliga kläder på sig, var inte fastspänd på något sätt utan satt fastkilad mellan föraren och den där "bagagelådan" bak med en cykelhjälm på huvudet... Så kan det gå!

*ryser*

*Anton* 19/6-06
  • puss
    UpsyDaisy skrev 2010-04-12 21:00:40 följande:
    Jag undrar hur jag skulle må om bilen krashade och mitt barn dog pga att föraren stördes så enormt på det ständiga hysteriska skriket?
    en jävla skillnad på att kracha med eller utan bälte. utan bälte behövs inte mycket för att ungen ska dö.
    med bälte klarar man det mesta.
    vissa ska inte ha barn, har man läst tusen gånger på fl, och ibland är det fan sant.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Venna
    UpsyDaisy skrev 2010-04-12 19:50:26 följande:
    Tror man får väga för- och nackdelarna. Jag tror många inte inser hur totalt urjobbiga barn kan vara i bilen. Min dotter GALLSKRIKER varje gång hon spänns fast och min far har varit nära att köra av vägen flera gånger pga min dotters totala utbrott. Ibland funderar jag på att det kanske är säkrare att ha henne i knäet för som det är nu vågar jag inte åka bil överhuvudtaget.
    Vår dotter gallskrek också i bilen det första halvåret, minst...Hon skrek tills hon tappade andan.

Det fanns bara två alternativ, som vi brukade växla mellan.

1. Vi körde ändå och lät henne skrika. Stannade emellanåt för att trösta henne, men sen ALLTID tillbaka i bilstolen innan vi fortsatte att köra.

2. Stanna hemma. I början när hon skrek så hemskt i bilen så åkte vi på de mest nödvändiga grejerna. De gånger vi bara skulle till affären eller liknande så åkte en av oss medan den andra stannade hemma med dottern. Eller så tog vi en promenad med vagnen till affären.

Att låta henne åka bil utan att sitta ordentligt fast i bilstolen var absoulut och definitivt inget alternativ. Nog för att det var jobbigt att höra henne skrika, men att utsätta vårat efterlängtade älskade barn för sån fara som det faktiskt innebär att åka utan bilstol finns inte i vår värld. Vissa saker får man helt enkelt uthärda som förälder.
  • BlommyNess12
    UpsyDaisy skrev 2010-04-12 19:50:26 följande:
    Tror man får väga för- och nackdelarna. Jag tror många inte inser hur totalt urjobbiga barn kan vara i bilen. Min dotter GALLSKRIKER varje gång hon spänns fast och min far har varit nära att köra av vägen flera gånger pga min dotters totala utbrott. Ibland funderar jag på att det kanske är säkrare att ha henne i knäet för som det är nu vågar jag inte åka bil överhuvudtaget.
    Min son är likadan. Förutom det att ingen hållt på att köra av vägen. Vi åker inte bil alls med honom helt enkelt.
  • April barn

Nej fy vad läskigt, vågar folk värkligen göra så med sina barn {#lang_emotions_surprised}

• Lillsnufflan

Själv skulle jag ju aldrig åka en meter med barn utan säkerhetsbälte/stol i bilen. Men jag minns ju hur det var bara när jag var liten. Så länge man satt i baksätet var det inte så noga med bältet. I synnerhet inte om man åkte långt. Då låg jag och syrran skavfötters i baksätet och sov. Helt utan bälte. Så snabbt attityderna har ändrats. Jag skulle aldrig kunna åka utan bälte idag, jag skulle känna mig helt naken. Men så har ju dödligheten i trafiken minskat också.

• Mummy

Förstår heller inte varför man åker utan bälte på barnen. Och som nån sa, ofta använder föraren bälte medan barnen inte har det. Tyvärr tror väl en del att de är odödliga. Enda gången jag skulle kunna ta bilen utan att sätta fast barnen riktigt (i den stol de behöver) är om jag vet att jag måste ta bilen till sjukhus för att barnet inte ska dö och ambulans inte kan komma tillräckligt snabbt. (Hur stor nu den risken hade vart...)
    Samma sak med de som vänder sina barn framåt innan de är 4 år. Innan dess är inte nacken utvecklad nog att klara av en krock och det slitage som blir på nacken.

En annan sak jag och maken reagerade väldigt mycket på var när vi var i USA i vintras. Vi besökte då Grand Canyon. Där vi var fanns inga staket. På en del av sträckan var det som en lite stenmur som inte var högre än kanske 30 cm. Dessutom var det halt pga snl och is och det stupar ju rätt ner nån kilometer. Ändå låter en del puckoföräldrar barnen springa omkring där! Tänkte de aldrig tanken att barnet kan snubbla och vipps ligga på botten av ett stort gigantiskt hål och dö direkt??

• Bodi

Jag skulle heller aldrig kunna åka någonstans utan att barnen sitter fastspända ordentligt.
    Jag känner däremot folk som inte är speciellt noggranna med detta.
    Jag vet människor som låter sina små barn sitta framme där det är airbag, plockar ut bebisar ut babyskyddet under färd blandannat.
    Skulle aldrig aldrig göra så. Jag skulle aldrig kunna leva med det om det hände nåt pga att jag är en oansvarig föräldrer.

• Grizelda

Så skönt att läsa här att det i alla fall finns hopp om mänskligheten! Vi har alltid haft regeln "inte en meter" och det har fungerat oavsett skrik och gnäll.

• Maryam88

Jag bor utomlands och har jag nog aldrig sett nagon anvanda bilbarnstol. Pa sin hojd nan europeisk person pa semester typ.. Men annars ser jag dagligen barn som hoppar omkring och studsar i bilarna. Klanger pa satena och har sig.. 

Jag blir tarogd varje gang och undrar hur dom foraldrarna kommer ma om de hander en olycka.. Ett litet barn utan balte har ju inte en chans att overleva.. Speciellt inte eftersom typ alla vagar har ar motorvagar..

Nej tacka vet jag sverige. Dar iallafall majoriteten av folket har bilbarnstol. Och sjalv ar jag en av dom som kommer aka till sverige for att kopa mig en saker bilbarnstol nar de ar dags. 

Ett barn ma skrika och stalla till kabalik for dom inte vill vara fastspanda.. Men jag tror personligen att det blir en vanesak for barnet tillslut..

• Matillin
    E81 skrev 2010-04-18 16:57:31 följande:
    Idag såg jag en man i full MC-mundering (hjälm, skinnställ etc) med en liten tjej (kanske 3 år) bak på motorcykeln. Hon hade vanliga kläder på sig, var inte fastspänd på något sätt utan satt fastkilad mellan föraren och den där "bagagelådan" bak med en cykelhjälm på huvudet... Så kan det gå!

*ryser*
    Om det var min man skulle han få sina baguetter varma när han kom hem !!
  • Matillin
    Venna skrev 2010-04-19 08:18:23 följande:
    Vår dotter gallskrek också i bilen det första halvåret, minst...Hon skrek tills hon tappade andan.

Det fanns bara två alternativ, som vi brukade växla mellan.

1. Vi körde ändå och lät henne skrika. Stannade emellanåt för att trösta henne, men sen ALLTID tillbaka i bilstolen innan vi fortsatte att köra.

2. Stanna hemma. I början när hon skrek så hemskt i bilen så åkte vi på de mest nödvändiga grejerna. De gånger vi bara skulle till affären eller liknande så åkte en av oss medan den andra stannade hemma med dottern. Eller så tog vi en promenad med vagnen till affären.

Att låta henne åka bil utan att sitta ordentligt fast i bilstolen var absoulut och definitivt inget alternativ. Nog för att det var jobbigt att höra henne skrika, men att utsätta vårat efterlängtade älskade barn för sån fara som det faktiskt innebär att åka utan bilstol finns inte i vår värld. Vissa saker får man helt enkelt uthärda som förälder.
    Min dotter hatade både att åka vagn och att åka bil som riktigt liten, men att ha henne löst i bilen var aldrig någonting som vi ens funderade på.
  • Gul13

Nu ska jag berätta om mina grannar. De har två hemmaboende barn.
    Barnen är 6 och 4.5 år.

1) Barnen har suttit framåtvända i bilen sedan 2 års ålder ungefär.

2) Ofta ofta ser man barnen klättra runt i bilen när den kör förbi. Obältade.

3) Barnen har aldrig använt cykelhjälm.

4) På vintern brukar de sätta ett långt rep i dragkroken sen bogserar de runt ungarna på en sån där stor snöskottare, runt runt i byn.

5) Pappan hade tidigare mc som han ofta ofta skjutsade ungarna på. Utan varje sig hjälm eller andra skydd.

Vad ska man säga? Folk är inte kloka helt enkelt.

• CallGirl
    Joppis skrev 2010-04-12 19:35:42 följande:
    Detta är nu inget som helst...främlingsfientligt inlägg eller likande men en fundering kring just detta med att inte ha sina barn säkrade i barnstolar.

Våran son går på ett dagis där det finns en del invandrarbarn. Jag har vi flera tillfällen noterat när jag både lämnat och hämtat att nästan INGEN av dessa jag sett (säg 5-7 föräldrar) spänner fast sina barn, eller låter dom ens sitta i en barnstol utan ofta i förälders/syskons knä. Och nej, jag har inte sett en enda "svensk" förälder vid detta dagis INTE spänna fast sitt barn.

Varför är det så? Har man så "olika" syn på detta med säkerhet?
    kan det handla om okunskap? Jag har också tänkt på samma sak och jag kan tänka mig att det handlar om bristande språklig förmåga att ta till sig den typen av information, i kombination med att vi i Sverige är uppfostrade med ett säkerhetstänk.

Konstigt nog så har våran bvc aldrig tagit upp hur man åker säkert i bil, men det kanske skulle vara någon som de informerade om?
  • Gul13
    Gul13 skrev 2010-06-11 15:57:33 följande:
    Barnen är 6 och 4.5 år.

4) På vintern brukar de sätta ett långt rep i dragkroken sen bogserar de runt ungarna på en sån där stor snöskottare, runt runt i byn.

5) Pappan hade tidigare mc som han ofta ofta skjutsade ungarna på. Utan varje sig hjälm eller andra skydd.

4) Dragkroken på bilen alltså.
  • sverker11
    Gul13 skrev 2010-06-11 15:57:33 följande:
    Barnen är 6 och 4.5 år.

Det låter som när jag var ung. Innan curling blev mode.
Svar på tråden Varför är inte föräldrar mer rädda om sina barn?!!