• smultron78

Vilket "straff" hade Er 7åring eller Ert barn fått OM...

Undrar hur Ni hade reagerat som förälder om Ert barn på 7 år hade ställt sig & kissat ner rutchkanan på gården som övriga barn på gården använder flitigt?
    En pojke här på gården gjorde det igår & när hans pappa får reda på det så säger han ENDAST -Jaha gjorde han!!

Hur hade Ni reagerat? Vad för "straff" hade Ert barn fått?
    Själv hade jag först hämtat en spann med vatten & ajax & en svamp så min pojke hade fått städa kanan riktigt ordentligt så att ALLA hade sett det, sen hade han nog fått indraget kalas eller någon form av "straff" typ inte gå ut på några dagar eller playstationet hade rykt en vecka.
    Tycker Ni att jag hade reagerat förhårt mot honom?
    Jag blir SÅ irriterad på föräldrar som inte kan säga till sina barn ordentligt efter en sådan sak.... jag hade skämts. Jag menar på att om man är 7 år då är man så pass stor att man VET att man INTE kissar på en rutchkana....

Har jag fel eller rätt eller överreagerar jag?

• Svar på tråden Vilket "straff" hade Er 7åring eller Ert barn fått OM...
  • vittra

Philips mamma, du väljer alltså fortfarande att inte ta in att det faktiskt går att uppfostra välartade barn utan straff?

I länken du skickade, tycker du att ni passar bättre in på auktoritativ uppfostran kanske? Där finns ju nämligen inga straff medräknade öht? Då måste det ju alltså vara dåligt med straff...

• vittra

Visserligen bör man ju i allra högsta grad ifrågasätta trovärdigheten i denna analys av "föräldrastilar", jag har bland annat läst familje- och föräldrapsykologi och utvecklingspsykologi under flera år och har aldrig läst om begreppet "slapphänt uppfostran". Det låter inte särskilt vetenskapligt i mina öron. Inte heller finns några referenser. Vilka har hittat på detta? Min uppfattning är att det finns enormt många fler föräldrastilar än de där tre mycket begränsade beskrivningarna. Men du får gärna förklara, eftersom du ändå länkade dit, hur du anser att du passar in då du trots allt bygger din uppfostran på straff?

• SaramedM
    vittra skrev 2010-04-15 20:57:46 följande:
    Visserligen bör man ju i allra högsta grad ifrågasätta trovärdigheten i denna analys av "föräldrastilar", jag har bland annat läst familje- och föräldrapsykologi och utvecklingspsykologi under flera år och har aldrig läst om begreppet "slapphänt uppfostran". Det låter inte särskilt vetenskapligt i mina öron. Inte heller finns några referenser. Vilka har hittat på detta? Min uppfattning är att det finns enormt många fler föräldrastilar än de där tre mycket begränsade beskrivningarna. Men du får gärna förklara, eftersom du ändå länkade dit, hur du anser att du passar in då du trots allt bygger din uppfostran på straff?
    ja verligen!

http://www.fokus.se/2008/01/barnexperterna/
  • LindaB85

Självklart kan man uppfostra utan straff.
    Men som Philips mamma skriver så snackar vi inte om stängd i ett mörkt rum

Hade mitt barn kissat på en kana med flit hade jag nog börjat fundera vad som är problemet.

Vi hade ett grannbarn när jag var liten och det största minnet jag har av honom är att han drog fram snoppen och kissade överallt när han var ute.
    Kissade i åkern, på lekplatser, mot lyktstolar ja överallt.
    Minns att han cyklade och rätt som det stannade han bara och hivade fram snoppen.

Och det höll på flera år till från det att han var 7år.
    Där kunde man ju bara önskat att hans föräldrar kanske drog in TV-spel eller TV-tittande. (om det hade hjälpt? dom såg flera ggr utan att säga till på skarpen, mer skratta bort de)

Blir lite upprörd när jag läser att vissa skulle hjälpas åt och sitta där och skura kanan....herregud...en 7åring kan minsann få känna att det var fel och skämmas lite och snällt stå och skölja bort det själv.
    Det är ingen 3åring vi snackar om...

Och nej jag straffar inte mitt barn.....jag hoppas eller tror inte att mitt/mina barn nånsin kommer göra nåt liknande....

• Mamma till Philip Nova Elliot
    S168 skrev 2010-04-15 20:18:40 följande:
    Vad alla tror att en 7 åring inte kan stå för sitt agerande. Kissa på rutchkanan med flit!!! Jag hade blivit galen. Klart det ska "straffas" Vi hade sett till att tvätta kanan på direkten och sedan hade det blivit att gå in resten av dagen. Så straffet hade blivit att inte få fortsätta vara ute och leka med kompisar. Sen hade jag nog varit rätt sur under resten av dagen och sett till att han fått deltaga i aktiviteter som städning, tvättning osv utan att påpeka att det är som ett straff.
    Jag tycker oxå att barnet är ett par år äldre för att "komma undan" med en sådan sak helt enkelt.
    vittra skrev 2010-04-15 20:54:14 följande:
    Philips mamma, du väljer alltså fortfarande att inte ta in att det faktiskt går att uppfostra välartade barn utan straff?I länken du skickade, tycker du att ni passar bättre in på auktoritativ uppfostran kanske? Där finns ju nämligen inga straff medräknade öht? Då måste det ju alltså vara dåligt med straff...
    Givetvis kan man uppfostra utan straff men det fungerar inte på ALLA barn i ALLA situationer. Det är vad jag menar. Jag straffar verkligen inte min pojke för minsta lilla som många verkar tro men detta var inte "minsta lilla" tycker jag.

Ja det tycker jag och när kommunikation och samtal inte fungerar blir det en påföljd.
    vittra skrev 2010-04-15 20:57:46 följande:
    "Slapphänt uppfostran" är väl ett uttryck för att man ska kunna göra en jämförelse. Sen finns det väl alla olika typer av uppfostran och föräldratyper däremellan. Som med allt annat.

Och nej, jag bygger inte min uppfostran på straff men som jag skrivit nu många ggr så just i den situationen had ejag verkligen blivit chockad och undrat VARFÖR mitt barn gjorde något sådant. Nu har det ju inte hänt och jag vet ju varför.
    LindaB85 skrev 2010-04-15 22:39:03 följande:
    Självklart kan man uppfostra utan straff.Men som Philips mamma skriver så snackar vi inte om stängd i ett mörkt rum Hade mitt barn kissat på en kana med flit hade jag nog börjat fundera vad som är problemet.Vi hade ett grannbarn när jag var liten och det största minnet jag har av honom är att han drog fram snoppen och kissade överallt när han var ute.Kissade i åkern, på lekplatser, mot lyktstolar ja överallt.Minns att han cyklade och rätt som det stannade han bara och hivade fram snoppen.Och det höll på flera år till från det att han var 7år.Där kunde man ju bara önskat att hans föräldrar kanske drog in TV-spel eller TV-tittande. (om det hade hjälpt? dom såg flera ggr utan att säga till på skarpen, mer skratta bort de)Blir lite upprörd när jag läser att vissa skulle hjälpas åt och sitta där och skura kanan....herregud...en 7åring kan minsann få känna att det var fel och skämmas lite och snällt stå och skölja bort det själv.Det är ingen 3åring vi snackar om...Och nej jag straffar inte mitt barn.....jag hoppas eller tror inte att mitt/mina barn nånsin kommer göra nåt liknande....
    Ja men eller hur, tack Linda

Det är alltid svårt att uttala sig på internet eftersom det bara är ord hur man än gör. Känner man inte till personen får man ingen annan uppfattning om hur personen är förutom just det man skriver. Jag kanske låter hård rent ordmässigt men tro mig, det är jag inte. Väldigt långt ifrån
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & lillebror som kommer med planerat snitt 26/4-10 ★*☆
    SaramedM skrev 2010-04-15 10:02:38 följande:
    jösses, vad ska du ta till med om han gör nått riktigt illa?
    Jag frågar igen, som vaddå??
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & lillebror som kommer med planerat snitt 26/4-10 ★*☆
  • SaramedM
    Philips mamma skrev 2010-04-16 09:05:07 följande:
    Jag frågar igen, som vaddå??
    slås? ha sönder saker med flit? tjuvröka när han är 13? blir full som 15 åring?
    SaramedM skrev 2010-04-16 09:21:22 följande:
    slås? ha sönder saker med flit? tjuvröka när han är 13? blir full som 15 åring?
    Han slåss inte, varken vuxna eller andra barn. Det har han inte ens gjort när han var yngre så det har vi inte behövt ta itu med. Ha sönder saker förekommer, då kastas saken (den är ju sönder) i 99% av fallen är det hans egna saker. Då kan det bli att han får städa rummet om det är väldigt stökigt eller så. Det beror på vad som gått sönder och på vilket sätt. Är det hans dvd skivor som man 1000 ggr sagt till honom att lägga in i fodralet blir det kanske att sortera dom, ställa dom tillrätta.

Tjuvröka som 13 åring och bli full som 15 åring ja då kommer vi givetvis att samtala med honom, det är inte ok på något sätt. Rimligtvis blir det någon form av "straff" oxå, nån hemsyssla kanske.
  • vittra

Philips mamma, du verkar bara vara ovanligt naiv helt enkelt...

vittra skrev 2010-04-16 09:44:20 följande:
    Philips mamma, du verkar bara vara ovanligt naiv helt enkelt...
    Det skulle jag inte kalla mig direkt iofs. Vi har inte riktigt kommit till tonåren än om det var det du syftade på. Svårt att veta vad man skulle göra när man inte är där än.
  • storstrut

Min 5-åring kom hem en dag efter att ha varit ute och lekt. Efter ett tag kröp det fram att han hade gjort precis det, dvs stått högst upp på rutschkakan på gården bredvid och kissat ner. Jag höll på att få slag. Sedan gick vi dit med en hink vatten och skrubbade. Han förstod att det var ett mindre bra ställe och kissa på och det har inte hänt igen.......

• Aros

Hade min son gjort det skulle han få göra rent efter sig tillsammans med mig. Tycker det är lika mycket mitt ansvar att städa upp som hans då jag är förälder. Sen skulle vi såklart prata om varför det är så fel samt varför han gjorde som han gjorde.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
Svar på tråden Vilket "straff" hade Er 7åring eller Ert barn fått OM...