• angelyangel

Abortmotståndare, skulle du adoptera alla oönskade barn?

Jag har hört många argument mot den fria aborträtten vi har i Sverige, jag pratar med människor nästan dagligen via bloggar och forum som är emot abort. Det de här människorna har gemensamt, förutom åsikten att abort är lika med mord och att kvinnan som genomgår aborten och läkarna som utför den är mördare, är att deras tankar i allmänhet är väldigt svart på vitt. De är emot abort, Ja till livet till exempel anser att aborträtten ska avskaffas i alla lägen oavsett om graviditeten har uppkommit genom våldtäckt eller incest, men aldrig någonsin hör du dessa anhängare tala längre eller djupare än just slagorden att abort är mord.

Om vi vänder på det hela. Hade inte aborträtten funnits så hade 18 700 000 oönskade barn fötts varje år. Detta är alltså barn, eller foster, som egentligen skulle aborteras på grund av otaliga skäl men som nu tvingas födas till en värld utan kärlek eller trygghet. Är du som abortmoståndare beredd att ta hand om de här barnen? Skulle du i samma sekund som du jublar över att Sverige förbjuder abort helt och hållet kunna adoptera flera utav dessa önskade barn och ge de en sådan uppväxt och ett sådant liv som de biologiska föräldrarna inte ansåg sig kunna göra? Skulle du för att stoppa aborterna i världen ta ditt ansvar och vara mer än ett dåligt argument?

Tänk på det, du abortmotståndare. Du argumenterar mot aborträtten men skulle du kunna bära 18 miljoner oönskade barn på ditt samvete?

• Svar på tråden Abortmotståndare, skulle du adoptera alla oönskade barn?
  • parvati
    Lavish skrev 2010-04-13 11:41:24 följande:
    Det jag tycker är intressant är att abortmotståndare inte verkar värdera ensamstående unga mammor, eller mammor med ekonomiska problem särskilt högt. Dvs, dom som valde att behålla, trots att det inte varit planerat och kanske inte särskilt lagligt heller, dom har en väldigt låg status. Varför?
    En typisk abortmotståndare i Sverige är medelklass, frikyrklig och röstar blått. Fattigdom kommer långt ner på prioriteringslistan efter abortförbud...
  • UpsyDaisy
    Det jag tycker är intressant är att abortmotståndare inte verkar värdera ensamstående unga mammor, eller mammor med ekonomiska problem särskilt högt.Dvs, dom som valde att behålla, trots att det inte varit planerat och kanske inte särskilt lagligt heller, dom har en väldigt låg status. Varför?
    Det håller jag inte alls med om. Jag blev oplanerat gravid och möttes genast av motstånd och bristande respekt av omgivningen och samhället. Man får höra att det är ens eget fel att man mår dåligt och har det svårt eftersom man borde ha aborterat. Något sådant har jag aldrig hört från "abortmotsåndare". Har du ens läst Ja till livets tidning? De erbjuder MÄNGDER med stöd och hjälp till ensamstående mammor. De jobbar verkligen hårt för att just ensamstående och unga föräldrar ska få det lättare i samhället. Så där håller jag absolut inte med dig!

Som emsamstående med dålig ekonomi känner jag att jag har extremt "låg status" i samhällets ögon...FÖRUTOM hos dem som arbetar mot abort. De ser varje förälder som en hjälte och varje barn som en gåva. Jag önskar innerligt att fler kunde visa så mycket kärlek och omsorg istället för nedvärderande blickar.
  • Fru Sveden

När du säger att det görs 18 700 000 aborter per år så antar jag att det inte är i bara Sverige? Dock låter det som det är det du menar eftersom TS handlar om friabort i sverige inte i hela världen

Jag är i alla fall av åsikten att jag personligen aldrig skulle kunna göra abort, men att alla har rätt till sin egen åsikt. Dock förstår jag inte vad det egentligen inte vad det är som är så hemskt med att göra en abort fram till vecka 12. Risken för missfall minskar ju inte förrän efter just vecka 12. Vet inte om någon läste artikeln på aftonbladet om en tjej på 17år i USA som vägrades abort efter en oöskad graviditet och betalade då en polare 1000kr för att misshandla henne så att hon skulle få missfall. När det upptäcktes att han fått betalt blev killen fäld men inte tjejen för hon hade inte gjort något lagligt fel vilket har gjort att den delstaten nu funderar på att införa en lag där det är olagligt att få missfall och så fanns det en hel rad med saker man inte fick göra när man var gravid.

Då tycker i alla fall jag att det är bättre att ha friabort och låta kvinnorna välja själva och framförallt prata om att om man har sex kan man blir gravid. (Nu handlade visserligen inte denna tråd om USA) Men att prata om det med unga människor tror jag kan förhindra en hel del oönskade graviditeter om man nu inte vill ha friabort, men vem är villig att göra det inte vi vuxna verkar det som i alla fall. Vet inte om sexualundevisningen bivit bättre sedan jag gick i skolan, men då var den ju ett skämt.

• Bling1975

Nu är jag absolut inte abortmotståndare och jag har ingen aning om siffran med över 18 miljoner aborter per år stämmer. Den är ju väldigt skrämmande i sig och säger väl en del om att världen har misslyckats med sexualundervisningen och preventivmedlen.

Jag är dock för att adoption ska vara ett riktigt alternativ, gärna ett förstahandsval, i ett rikt land som Sverige. Lite på samma sätt som att man förespråkar vaginal förlossning och amning i första hand. Kejsarsnitt beviljas,de som inte kan/vill amma flaskmatar och aborter utförs.

Men bäst är ju såklart om betydligt färre oönskade graviditeter uppstod. De flesta preventivmedel som finns är ju väldigt säkra om de används rätt, även om det såklart finns en liten del som blir gravida ändå. Men jag tror personligen att slarv ligger bakom majoriteten av oönskade graviditeter.

Stitch längtar efter Lilo
  • angelyangel
    Det jag tycker är intressant är att abortmotståndare inte verkar värdera ensamstående unga mammor, eller mammor med ekonomiska problem särskilt högt. Dvs, dom som valde att behålla, trots att det inte varit planerat och kanske inte särskilt lagligt heller, dom har en väldigt låg status. Varför?
    Den frågan har jag också funderat mycket över. Nu är jag själv inte ensamstående men jag har vänner som är det och några utav dessa får kämpa riktigt hårt. De är unga och deras barn var inte planerade, det lättaste hade således varit abort men det ska inte behöva vara så eftersom att de här barnen är älskade och har det kanon. Mammorna kämpar på för sina barn. Som sagt, det hade vart kul att se en abortmotståndare svara på varför vi inte har bätter förutsättningar för ensama och i många fall unga föräldrar?
  • Anonym
    Bling1975 skrev 2010-04-13 11:52:16 följande:
    Nu är jag absolut inte abortmotståndare och jag har ingen aning om siffran med över 18 miljoner aborter per år stämmer. Den är ju väldigt skrämmande i sig och säger väl en del om att världen har misslyckats med sexualundervisningen och preventivmedlen. Jag är dock för att adoption ska vara ett riktigt alternativ, gärna ett förstahandsval, i ett rikt land som Sverige. Lite på samma sätt som att man förespråkar vaginal förlossning och amning i första hand. Kejsarsnitt beviljas,de som inte kan/vill amma flaskmatar och aborter utförs. Men bäst är ju såklart om betydligt färre oönskade graviditeter uppstod. De flesta preventivmedel som finns är ju väldigt säkra om de används rätt, även om det såklart finns en liten del som blir gravida ändå. Men jag tror personligen att slarv ligger bakom majoriteten av oönskade graviditeter.
    Adoption är aldrig ett förstahandsalternativ sett ur ett barn synvnkel. Ett barn som inte existerar har rätt till att födas till någon elelr några som längtar efter det. Jag är tyvärr väldigt insatt i problematiken kring adoption. Barn ska inte produceras för att det finns vuxna som inte kan få egna.
    Tror att väldigt få skulle vilkja gå igenom en graviditet för att sedan adoptera bort ett barn så det skulle nog bara bli fler oönskade barn.
  • angelyangel
    Fru Sveden skrev 2010-04-13 11:51:06 följande:
    När du säger att det görs 18 700 000 aborter per år så antar jag att det inte är i bara Sverige? Dock låter det som det är det du menar eftersom TS handlar om friabort i sverige inte i hela världen Jag är i alla fall av åsikten att jag personligen aldrig skulle kunna göra abort, men att alla har rätt till sin egen åsikt. Dock förstår jag inte vad det egentligen inte vad det är som är så hemskt med att göra en abort fram till vecka 12. Risken för missfall minskar ju inte förrän efter just vecka 12. Vet inte om någon läste artikeln på aftonbladet om en tjej på 17år i USA som vägrades abort efter en oöskad graviditet och betalade då en polare 1000kr för att misshandla henne så att hon skulle få missfall. När det upptäcktes att han fått betalt blev killen fäld men inte tjejen för hon hade inte gjort något lagligt fel vilket har gjort att den delstaten nu funderar på att införa en lag där det är olagligt att få missfall och så fanns det en hel rad med saker man inte fick göra när man var gravid. Då tycker i alla fall jag att det är bättre att ha friabort och låta kvinnorna välja själva och framförallt prata om att om man har sex kan man blir gravid. (Nu handlade visserligen inte denna tråd om USA) Men att prata om det med unga människor tror jag kan förhindra en hel del oönskade graviditeter om man nu inte vill ha friabort, men vem är villig att göra det inte vi vuxna verkar det som i alla fall. Vet inte om sexualundevisningen bivit bättre sedan jag gick i skolan, men då var den ju ett skämt.
    Nej, siffran avser såklart hela världen men jag förstod nu att jag uttryckt mig lite luddigt i trådstarten. Men naturligtvis är frågan aktuell även för abortmotståndarna i vårt land då vi har ett väldigt högt aborttal här.
  • UpsyDaisy
    angelyangel skrev 2010-04-13 11:54:51 följande:
    Den frågan har jag också funderat mycket över. Nu är jag själv inte ensamstående men jag har vänner som är det och några utav dessa får kämpa riktigt hårt. De är unga och deras barn var inte planerade, det lättaste hade således varit abort men det ska inte behöva vara så eftersom att de här barnen är älskade och har det kanon. Mammorna kämpar på för sina barn. Som sagt, det hade vart kul att se en abortmotståndare svara på varför vi inte har bätter förutsättningar för ensama och i många fall unga föräldrar?
    Men herregud...hur tänker du egentligen? Nu är jag inte abortmotståndare men till och med jag fattar att det INTE är abortmotståndarna som gör livet surt för ensamstående mammor utan det är övriga befolkningen. Om du ens brytt dig om att LÄSA tex Ja till Livets tidning (vilket med tanke på ditt korkade uttalande jag är 100% säker på att du INTE har gjort) så skulle du fatta att det är just abortmotståndarna som sliter och jobbar för att ensamstående föräldrar, unga föräldrar och föräldrar med ekonomiska eller andra svårigheter ska få MER HJÄLP OCH STÖD av samhället så att de inte ska känna sig tvingade till abort. Resten av den här jävla barnhatande befolkningen försöker ju pusha till abort så mycket som möjligt och om man INTE aborterar så får man "skylla sig själv" om man får det svårt. Abortmotståndarna gör sitt allra bästa för att förbättra omständigheterna för föräldrar och barn, det är RESTEN av befolkningen som gör livet surt för en.
  • angelyangel
    UpsyDaisy skrev 2010-04-13 12:31:49 följande:
    Men herregud...hur tänker du egentligen? Nu är jag inte abortmotståndare men till och med jag fattar att det INTE är abortmotståndarna som gör livet surt för ensamstående mammor utan det är övriga befolkningen. Om du ens brytt dig om att LÄSA tex Ja till Livets tidning (vilket med tanke på ditt korkade uttalande jag är 100% säker på att du INTE har gjort) så skulle du fatta att det är just abortmotståndarna som sliter och jobbar för att ensamstående föräldrar, unga föräldrar och föräldrar med ekonomiska eller andra svårigheter ska få MER HJÄLP OCH STÖD av samhället så att de inte ska känna sig tvingade till abort. Resten av den här jävla barnhatande befolkningen försöker ju pusha till abort så mycket som möjligt och om man INTE aborterar så får man "skylla sig själv" om man får det svårt. Abortmotståndarna gör sitt allra bästa för att förbättra omständigheterna för föräldrar och barn, det är RESTEN av befolkningen som gör livet surt för en.
    Självklart förstår jag att det inte är abortmotståndarna som i huvudsak gör livet surt för ensamstående, jag påstår inte ens hur de skulle ha med det att göra. Men om man tittar generellt så är många snabba med att vara emot abort men de har inga ideer eller tankar om hur vi ska ge ett drägligt liv för unga och ensamstående. Jag menar bara att man alltid måste ha en plan b om man har en plan a, det går inte att förbjuda aborter och sedan in ha mer och högra bidrag till exempel. Men detta är främst en politisk fråga och har inget med det egna individen som råkar vara emot aborter att göra. Hoppas du förstod hur jag menar nu.

Kan också tillägga att jag också räknas som unga förälder, jag är 21 och väntar mitt andra barn nu i sommar. Så jag kan relatera till hur det var när jag fick dottern som 18 åring och då fick dåligt med stöd från samhället då jag valde att behålla. Jag håller med dig om man känner sig utstött. Nu har jag fast heltidsjobb precis osm min sambo och vi tjänar bra och har ett bra liv. Det är verkliga kontraster! Men detta är såklart en annan diskussion, jag menar bara att jag inte är helt ute och cyklar i frågan.
  • Bling1975
    Anonym skrev 2010-04-13 11:56:48 följande:
    Adoption är aldrig ett förstahandsalternativ sett ur ett barn synvnkel. Ett barn som inte existerar har rätt till att födas till någon elelr några som längtar efter det. Jag är tyvärr väldigt insatt i problematiken kring adoption. Barn ska inte produceras för att det finns vuxna som inte kan få egna. Tror att väldigt få skulle vilkja gå igenom en graviditet för att sedan adoptera bort ett barn så det skulle nog bara bli fler oönskade barn.
    Så ett barns förstahandsval skulle vara att inte födas alls? Det tror jag ärligt inte att någon hade önskat.

Jag har aldrig förespråkat att barn ska "producerats" till förmån för barnlösa. Men jag förespråkar att det ibland kan vara ett bättre alternativ med adoption än abort om man hamnar i den situationen. Adoptivföräldrarna lär ju garanterat ha längtat efter barnet.

Nu vet jag inte vilka adoptioner du har erfarenhet av, men jag tror att många barn vid internationella adopteioner har varit med om stora trauman tidigt i livet. Och att sedan flyttas till andra sidan jorden där man inte förstår vad någon säger och alla ser annorlunda ut gör nog inte saken lättare. Jag tror att inhemska adoptioner som sker redan vid födseln är mindre traumatiska för barnet.
    Stitch längtar efter Lilo
  • UpsyDaisy
    angelyangel skrev 2010-04-13 12:39:39 följande:
    Självklart förstår jag att det inte är abortmotståndarna som i huvudsak gör livet surt för ensamstående, jag påstår inte ens hur de skulle ha med det att göra. Men om man tittar generellt så är många snabba med att vara emot abort men de har inga ideer eller tankar om hur vi ska ge ett drägligt liv för unga och ensamstående. Jag menar bara att man alltid måste ha en plan b om man har en plan a, det går inte att förbjuda aborter och sedan in ha mer och högra bidrag till exempel. Men detta är främst en politisk fråga och har inget med det egna individen som råkar vara emot aborter att göra. Hoppas du förstod hur jag menar nu.Kan också tillägga att jag också räknas som unga förälder, jag är 21 och väntar mitt andra barn nu i sommar. Så jag kan relatera till hur det var när jag fick dottern som 18 åring och då fick dåligt med stöd från samhället då jag valde att behålla. Jag håller med dig om man känner sig utstött. Nu har jag fast heltidsjobb precis osm min sambo och vi tjänar bra och har ett bra liv. Det är verkliga kontraster! Men detta är såklart en annan diskussion, jag menar bara att jag inte är helt ute och cyklar i frågan.
    Där håller jag med dig. Personligen tycker jag inte att abortfrågan är svart och vitt. Jag tycker inte att någon ska behöva känna sig tvingad eller pressad till abort. Jag tycker att Sverige är ett så pass rikt land att vi ska kunna erbjuda stöd och hjälp till människor som blir gravida. Egentligen är jag inte EMOT abort, MEN jag tycker det är fruktansvärt den utvecklingen vi har idag att många känner sig mer eller mindre tvingade till att abortera och att istället för att hjälpa kvinnor och barn så ser samhället ofta ner på dem med orden "du borde aborterat, du får skylla dig själv". Jag tycker det är otroligt tråkigt att det endast verkar vara organisationer som "Ja till Livet" och partier som Kristdemokraterna som försöker arbeta för att förbättra situationen för kvinnor som blir gravida men som har det svårt av diverse anledningar.
  • LillTussa

TS, Word! Tycker det var bra skrivet!!

• Pimpinellan

De flesta barn som föds är inte oönskade,de var bara oönskade när de tillverkades. Att påstå att så många är oönskade är ju rent skitsnack! Har man burit sitt eget barn i nio månader kommer man i regel på andra tankar. Man känner barnet röra sig,ser magen växa,det blir en helt annan realitet än när man bara sett ett positivt gravtest och inte känner sig gravid alls. Och ja,adoption är ett mycket bra alternativ till abort,men skulle sällan behövas om dessa kvinnor valde att inte göra abort. Med hjälp och stöd skulle de kunna behålla barnen. I New York gjordes en undersökning för några år sen bland de som blivit våldtagna och valt att inte göra abort och de mådde bättre än de som blivit våldtagna och gjort abort! De resonerade som så att två fel kan aldrig bli ett rätt. Barnet var ju deras också och rådde inte för på vilket sätt det blivit till och skulle alltså inte straffas för det genom att inte få leva.
    Och som svar på frågan så om vi hade fått adoptera hade vi kunnat ta vilket barn som helst. Och mer än ett också.

• Pimpinellan
    UpsyDaisy skrev 2010-04-13 12:31:49 följande:
    Mycket bra sagt och helt sant.
  • Dr Mupp
    Pimpinellan skrev 2010-04-13 21:51:22 följande:
    De flesta barn som föds är inte oönskade,de var bara oönskade när de tillverkades. Att påstå att så många är oönskade är ju rent skitsnack! Har man burit sitt eget barn i nio månader kommer man i regel på andra tankar. Man känner barnet röra sig,ser magen växa,det blir en helt annan realitet än när man bara sett ett positivt gravtest och inte känner sig gravid alls. Och ja,adoption är ett mycket bra alternativ till abort,men skulle sällan behövas om dessa kvinnor valde att inte göra abort. Med hjälp och stöd skulle de kunna behålla barnen. I New York gjordes en undersökning för några år sen bland de som blivit våldtagna och valt att inte göra abort och de mådde bättre än de som blivit våldtagna och gjort abort! De resonerade som så att två fel kan aldrig bli ett rätt. Barnet var ju deras också och rådde inte för på vilket sätt det blivit till och skulle alltså inte straffas för det genom att inte få leva. Och som svar på frågan så om vi hade fått adoptera hade vi kunnat ta vilket barn som helst. Och mer än ett också.
    Och så finns det mammor så inte vill ha barnet ovasett om de måste bära det. Min mormor ville aldrig bli mamma men 1960 hade hon inget val. Min mamma fick växa upp oönskad (hon har hört många gånger att hade abort varit lagligt så hade mormor gjort det) hos en mamma som inte var kapabel att ta hand om henne. att mamma blev skadad av den uppväxten vet vi svart på vitt eftersom hon när hon väl fick egna barn misshandlade dem gravt (två till utvecklingstörning och en spräckte hon skallen på).
  • Jennie med ie

Klart jag inte skulle adoptera alla oönskade barn, hur skulle det gå till?

Jag har adopterat ett barn, men det har knappast med min åsikt om aborter att göra.

Jag är emot abort, men kallar varken de som gör abort för mördare eller propagerar för abortförbud. Jag papopagerar ö h t inte för att nåt ska vara olagligt så fort jag anser det vara fel, så varför det alltid dras slutatsen att jag ska göra det i detta fallet förvånar...

Svar på tråden Abortmotståndare, skulle du adoptera alla oönskade barn?