• camas

vilket belöningssystem?

Har en son som storbölar och blir mystiskt "trött" så fort ordet städa eller plocka undan kommer på tal... detta gäller då hans rum.

Hur ska man få honom att göra detta utan att man själv blir helt vansinnigt trött på allt grinande under hela processen...

jag funderar nu på nåt slags belöningssystem till honom... men hur gör man rent praktiskt?

Nån som har nån erfarenhet? Vad ska man tänka på? vad ska man absolut göra och vad ska man absolut inte göra?

Filip 041227 och Tea 080401
  • Svar på tråden vilket belöningssystem?
  • April Mamma

Är det min son du pratar om?
    trött,ont i benet, helt slut osv. Jag har lessnat på detta så jag "hotar" med den svarta sopsäcken....det funkar. Kanske inte är ett tips som man bör göra...men det funkar =)

• camas

hmmm det roliga med detta hotande är att hans pappa brukar säga att då kan han (sonen) ju plocka ihop allt i en sopsäck så slänger vi det.... och då brukar sonen glatt säga okey :)

han orkar det men inte lägga de på sina platser (har olika korgar för bilar/tågbana/lego/dinosaurier/pussel mm) det är komiskt :D

• April Mamma
    camas skrev 2010-04-13 20:58:29 följande:
    hmmm det roliga med detta hotande är att hans pappa brukar säga att då kan han (sonen) ju plocka ihop allt i en sopsäck så slänger vi det.... och då brukar sonen glatt säga okey :) han orkar det men inte lägga de på sina platser (har olika korgar för bilar/tågbana/lego/dinosaurier/pussel mm) det är komiskt :D
    Ok =)

Vi har också kört med att man leker med en sak och plocker sedan undan den när en ny tas fram.....MEN svårt när han leker med 15 bilar o 23 tåg och några smådjur osv =)

Alltså..jag har nog inga bra tips..så jag följer tråden.
  • camas

puff...

• Dixy

Jag har nå´n gång kunnat köra med att min dotter inte får titta på TV förrän leksakerna är ihopplockade.

• camas

puffar

• Men

Är han fortfarande lika trött?:D

Min pappa hotade inte bara med att slänga allt i en säck....han gjorde det faktiskt! En gång blev han så less på mig och mina syskon när vi hade "städat" så han slängde allt som låg kvar framme i en stor svart sopsäck som han sedan ställde ner i källaren. Vi fick givetvis tillbaks grejerna, men det tog ett tag innan varenda sak var tillbaks på rätt plats. Kommer inte riktigt ihåg, men antar att vi fick göra oss förtjänta av att få något ur säcken.

Jag har idag inga "men" av denna hemska händelse;) och kommer ev själv att använda mig av samma metod i framtiden!

• u77

Min son va så där ett tag ang städningen, han hade ett uselt humör då också. 
    Jag hotade med att kasta han älskade leksaker, och skred så också till verket en dag. Jag lastade in de i bilen och där låg de länge innan han fick tillbaka dem.

Nåt som funkade va ett belöningssystem "a la guldstjärna", sånna man fick i lågstadiet när man hade gjort sin läxa.
    Jag gjorde veckoscheman och om han hade en stjärna varje dag i en vecka så fick han en belöning i form av en Pixibok.

Vi höll på med det en längre tid och han älskade att få sätta upp dessa stjärnor, själva belöningen va inte lika viktig.

Nu sitter jag bara med i hans rum när han städar varje kväll innan läggdags. Då blir det gjort. Pekar vart han ska börja och säger vart det ligger saker, så inget missas.
    Sen läser vi saga och sen är det tack å gonatt :) 

• camas

jodå vi har oxå gjort svart sopsäcks hotet och genomfört det... säcken stog i förrådet i över ett år...
    nu är det ännu värre för nu delar mina barn rum... de är nu 7 år och 3,5 år... de sover i våningssäng och har som inte direkt nån plats för förvaring någonstans i rummet... har en typ expedit hylla och en lagerhylla samt två backar under sängen.. men det är oxå allt... men det är ju dockor, lego, servis, leksaks grönsaker, bilar, tågbana, massor med böcker mm mm mm mm...

jodå båda två hatar att städa o man får mer eller mindre stå och peka på varje sak som skall plockas upp. dottern är bättre än sonen... sonen SER lixom inte leksakerna... utan man får stå där med hela handen o peka... TRÖTTSAMT!

• Marie30

Tidigare har jag på ett ganska snällt sätt "hotat" med att plocka undan en del leksaker. Jag har sagt att det är så mycket leksaker i rummet att det blir för jobbigt för dig att städa undan. Nu plockar vi bort en del ett tag. Vad ska vi ta bort? 

Nu kör vi med lördagsgodis/veckopeng efter lördagsstädningen. Vi kräver inte att de ska plocka undan varje dag, däremot vill vi kunna dammsuga nån gång i veckan. 

Ibland har jag och 6åringen bytt: Han får dammsuga nedervåningen och jag plockar undan i hans rum.     

• Tygtiiger

Vi hjälps åt. Jag hatar att städa så jag förstår utmärkt väl att min sjuåring tycker det är eländigt. Han får plocka i sitt rum efter duschen på kvällen och om det är mycket hjälper jag till. Då sätter jag mig i mitten och delar upp arbetet - tex "jag tar alla serietidningarna, du tar allt legot!" och så öser vi på så snabbt vi kan. Med mycket beröm. Och gnäll och tjat från båda håll. Det verkar vara det effektivaste sättet och med minst konflikter OCH som dessutom lär honom att städa någorlunda.

Krupke, we've got problems of our own!
  • skogsvitter

Ni kanske bör rensa ut lite leksaker? Inte så konstigt att de inte orkar städa undan allt om de har ett helt berg av grejer. Det brukar vara det största problemet tycker jag. Allra helst om de som någon här ovan skrev, blir glad när man hotar med "sopsäcken". Då kanske det är dags att inse att man har alldeles för mycket skit? De blir faktiskt inte lyckligare ju mer leksaker de får...

Ett jättebra tips tycker jag är att rensa ut den stora mängden, och sedan kan man byta leksaker lite då och då (inte lägga till, utan byta ut) så blir det förnyat och plötsligt blir allt det där skräpet faktiskt roligt för barnen när det känns som "nytt".

Sedan är det såklart jättebra att man hjälps åt att städa helt enkelt. Belöningssystem ger jag absolut inte mycket för, det finns ytterst få situationer då det ger en positiv effekt och då ska det vara under mycket kontrollerade former i samröre med professionell familjeterapeut och liknande.

Hot och straff är helt förkastligt och det värsta man kan dra till med. Maktspel ska man undvika. Försök hitta en medelväg istället.

• cruz

Jag tror också på att rensa bort leksaker. Vi har ca 2/3 av barnens leksaker på vinden och 1/3 i lägenheten. Efter några månader byter vi ut leksakerna (med undantag av några få favoriter) med ett gäng "nya". Det är betydligt lättare att hålla ordning på ett mindre antal saker .

Svar på tråden vilket belöningssystem?