• esther

Har någon av familjerna gjort ett bättre val?

Båda familjerna har exakt samma utbildningsgrad och lönegrad.  Alla fyra föräldrarna tjänar >30 000 kr/månad om de arbetar heltid.

Familj 1: Bor i hus, god ekonomi, båda jobbar heltid, barnen började heltid på dagis ved 14 månaders åler. Gott om pengar.

Familj 2: Bor i bostadsrätt, båda jobbar 80%, barnen bröjade dagis vid 22 månaders ålder. Klarar sig ekonomiskt men sparar mycket lite.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-14 14:00
    Bättre för barnen menar jag såklar (efter fråga i tåden). Jag utgår från att alla val som görs inom ramen för familjen har barnets bästa i första hand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-14 14:03
    Och jag utgår från att alla föräldrar vill väja det som är bäst för barnen för sin egen skull också, så därmed bäst även för föräldrarna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har någon av familjerna gjort ett bättre val?
  • puss

typ som att säga: "tycker du banan är godare?".

det är tammefan roligt nästan jämt
  • elio

Båda familjerna har ju pengar så de klarar sig och har tak över huvudet. Vad som är bäst för barnen beror väl på hur föräldrarna behandlar dem när de är hemma och hur de mår på sitt dagis. Premisserna du ställt upp är irrelevanta.

• esther
    elio skrev 2010-04-16 10:48:42 följande:
    Båda familjerna har ju pengar så de klarar sig och har tak över huvudet. Vad som är bäst för barnen beror väl på hur föräldrarna behandlar dem när de är hemma och hur de mår på sitt dagis. Premisserna du ställt upp är irrelevanta.
    hur kan det vara bättre att spendera mindre tid med sina barn? Om man är en dålig förälder och slår dem och skriker åt dem kanske barnen mår bättre på dagis, men annars måste väl ändå det givna vara att barn mår bäst av umgänge med familjen? Om båda jobbar heltid blir det ju inte direkt korta dagar.
  • puss

oerhört irrelevanta premisser, som sagt.

• BillyX
    Cloud Berry skrev 2010-04-14 13:41:52 följande:
    Solkart familj nummer 2 eftersom de valde mer tid med barnet framför mer pengar i plånboken. Pengar är inte värt mer än nuet anser jag.
    Men vad är det som säger att inte fam nr 1 väljer att åka utomlands en längre tid med barnen åren innan de börjar skolan?
  • esther
    BillyX skrev 2010-04-16 18:42:45 följande:
    Men vad är det som säger att inte fam nr 1 väljer att åka utomlands en längre tid med barnen åren innan de börjar skolan?
    men det är väl ingen kompensation för daglig frånvaro? att spendera mer tid på en daglig basis är ju mycket mer värdefullt för barnen än en punktinsats.
  • esther
    puss skrev 2010-04-16 18:37:24 följande:
    oerhört irrelevanta premisser, som sagt.
    vad skulle vara relevant för dig?
  • puss
    esther skrev 2010-04-16 18:46:07 följande:
    vad skulle vara relevant för dig?
    hur barnen påverkas av respektive val.
  • esther
    puss skrev 2010-04-16 19:12:06 följande:
    hur barnen påverkas av respektive val.
    men om båda föräldrar arbetar 100% så innebär det i princip 50-timmarsveckor för barnen. Jag säger inget om de föräldrar som tvingas att ha sina barn på dagis så länge, men när man tjänar så här bra kan man ju faktiskt välja annorlunda
  • puss
    esther skrev 2010-04-16 19:17:42 följande:
    men om båda föräldrar arbetar 100% så innebär det i princip 50-timmarsveckor för barnen. Jag säger inget om de föräldrar som tvingas att ha sina barn på dagis så länge, men när man tjänar så här bra kan man ju faktiskt välja annorlunda
    inte om man har olika tider.
  • esther
    puss skrev 2010-04-16 19:20:15 följande:
    inte om man har olika tider.
    det är ju iofs sant, i detta fallet har samtliga föräldrar samma arbetstider men visst kan man tänka sig en som arbetar natt och en som arbetar dag exv. Men hursomhelst så blir det ju inte många vakna timmar som hela familjen tillbringar tillsammans, både barn och vuxna
  • puss

inget av dina alternativ visar på vilken livskvalitet valen medför.

• BillyX
    esther skrev 2010-04-16 18:45:44 följande:
    men det är väl ingen kompensation för daglig frånvaro? att spendera mer tid på en daglig basis är ju mycket mer värdefullt för barnen än en punktinsats.
    Är det väl? De ses ju på helger och kvällar. Och sen om nåt år åker de till Frankrike och umgås på heltid i ett år.
  • LunaLunatic

Nej, de har gjort det val som passar dem bäst.

Svar på tråden Har någon av familjerna gjort ett bättre val?