All kärlek är fin så länge båda är med på det!
Jag har suttit i en del diskussioner som handlar om sex mellan vuxna och tonåringar och hetsat upp mig över alla stolpskott som verkar tycka att det är helt i sin ordning för vuxna karlar (och fruntimmer) att sätta på fjortonåringar.
En efter en berättar, helt utan insikt, om sina egna erfarenheter som unga tjejer och jag bara känner att det är helt förjävligt. Men mest förjävligt är att det är socialt accepterat av omgivningen. "Åldern är bara en siffra!" - "Jag VILLE ha sex, att jag var tretton eller femton spelade ingen roll".
Osv.
Jag kommer från Hälsingland. Där var det liksom helt sanktionerat av alla att vuxna pervon karlar raggade på mig när jag var tolv, tretton, fjorton, femton osv. Det var inte bara normalt utan nåt man ska räkna med. Inte en käft verkar höja på ögonbrynen åt att Åke trettiofem bast och Kerstin femton vårar har knullat sen årsskiftet.
Och skaffar de bara barn och blir sambos, ja DÅ var det ju på riktigt. Grattis Ove!
Jag minns ju själv min egen tonårstid. Fan jag var ju en sån där MOGEN fjortonåring, och äldre såg jag ju ut att vara (vilket är lite märkligt med tanke på att folk trodde jag var tretton när jag var tjugofem) och jag VILLE ju. Jag var ju med på noterna, nej fan... jag var ju t.o.m drivande för det mesta. Men mest av allt mogen.
Hade någon sagt åt mig då att jag bara var en snorvalp som inte kunde ta vuxna beslut så hade jag blivit flyförbannad.
Idag så undrar jag vart fan alla vuxna var. Varför reagerade ingen? Varför var det ingen som tyckte det var fel när Pelle 27 sprang efter Natta sexton bast? Varför var det ingen som tyckte det var fel när Lars och Berra, vuxna karlarna hävdade att jag som tolvåring hade "en kropp som en sextonåring" och gjorde sitt för att få sig ett ligg?
Jag tror ärligt talat det måste fattas nåt i huvudet på en vuxna karlar som känner nån slags gemenskap med småtjejer. Jag tror absolut det måste vara nåt fel i huvudet vuxna karlar som tänder på och inleder förhållanden med småtjejer.
Och jag undrar hur mycket man själv utvecklats genom åren när man som vuxen hävdar att fjorton, femtonåringar visst kan ta ansvar för sin egen sexualitet och göra genomtänkta val.*
Med tanke på att det är stor skillnad, neurobiologiskt, mellan tonåringar och vuxna. En enorm skillnad. Själv mognade jag enormt bara mellan femton och tjugo, men jag antar att det finns de som stannar kvar på tonårsnivå även när de blivit vuxna.
Sex ska vara på lika villkor. Det är det inte då den ena är vuxen och den andra inte.
Fy fan.
*disclaimer: givetvis så är jag medveten om att unga ÄR sexuella och att de experimenterar och att de har sex och det tycker jag är helt ok. Med partners i samma åldersgrupp. Jag kommer aldrig tycka det är ok för vuxna att inleda sexuella relationer med mindreåriga.