• Lady Dahmer

All kärlek är fin så länge båda är med på det!

Jag har suttit i en del diskussioner som handlar om sex mellan vuxna och tonåringar och hetsat upp mig över alla stolpskott som verkar tycka att det är helt i sin ordning för vuxna karlar (och fruntimmer) att sätta på fjortonåringar.

En efter en berättar, helt utan insikt, om sina egna erfarenheter som unga tjejer och jag bara känner att det är helt förjävligt. Men mest förjävligt är att det är socialt accepterat av omgivningen. "Åldern är bara en siffra!" - "Jag VILLE ha sex, att jag var tretton eller femton spelade ingen roll".

Osv.

Jag kommer från Hälsingland
    . Där var det liksom helt sanktionerat av alla att vuxna pervon karlar raggade på mig när jag var tolv, tretton, fjorton, femton osv.  Det var inte bara normalt utan nåt man ska räkna med. Inte en käft verkar höja på ögonbrynen åt att Åke trettiofem bast och Kerstin femton vårar har knullat sen årsskiftet. 

Och skaffar de bara barn och blir sambos, ja DÅ var det ju på riktigt. Grattis Ove!

Jag minns ju själv min egen tonårstid. Fan jag var ju en sån där MOGEN fjortonåring, och äldre såg jag ju ut att vara (vilket är lite märkligt med tanke på att folk trodde jag var tretton när jag var tjugofem) och jag VILLE ju. Jag var ju med på noterna, nej fan... jag var ju t.o.m drivande för det mesta. Men mest av allt mogen.

Hade någon sagt åt mig att jag bara var en snorvalp som inte kunde ta vuxna beslut så hade jag blivit flyförbannad
    .

Idag så undrar jag vart fan alla vuxna var. Varför reagerade ingen? Varför var det ingen som tyckte det var fel när Pelle 27 sprang efter Natta sexton bast? Varför var det ingen som tyckte det var fel när Lars och Berra, vuxna karlarna hävdade att jag som tolvåring hade "en kropp som en sextonåring" och gjorde sitt för att få sig ett ligg?

Jag tror ärligt talat det måste fattas nåt i huvudet på en vuxna karlar som känner nån slags gemenskap med småtjejer. Jag tror absolut det måste vara nåt fel i huvudet vuxna karlar som tänder på och inleder förhållanden med småtjejer.

Och jag undrar hur mycket man själv utvecklats genom åren när man som vuxen hävdar att fjorton, femtonåringar visst kan ta ansvar för sin egen sexualitet och göra genomtänkta val.*

Med tanke på att det är stor skillnad, neurobiologiskt, mellan tonåringar och vuxna. En enorm skillnad. Själv mognade jag enormt bara mellan femton och tjugo, men jag antar att det finns de som stannar kvar på tonårsnivå även när de blivit vuxna.

Sex ska vara på lika villkor. Det är det inte då den ena är vuxen och den andra inte.

Fy fan.

*disclaimer
    : givetvis så är jag medveten om att unga ÄR sexuella och att de experimenterar och att de har sex och det tycker jag är helt ok. Med partners i samma åldersgrupp. Jag kommer aldrig tycka det är ok för vuxna att inleda sexuella relationer med mindreåriga.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden All kärlek är fin så länge båda är med på det!
  • Snuskpudding
    Lady Dahmer skrev 2010-04-30 15:04:21 följande:
    jamen då är det helt ok alltså att tolvåriga Sara har sex med 35 årige bengt... bara alla är med på det menar jag?
    Kanske inte 12, det kan jag iofs hålla med om, MEN 14 och uppåt!
  • lennartsdotter
    Snuskpudding skrev 2010-05-04 09:48:37 följande:
    Kanske inte 12, det kan jag iofs hålla med om, MEN 14 och uppåt!
    Vad är det för något magiskt som händer vid 14 års ålder? Rent neurofysiologiskt är det oerhört mycket som händer i tonåringens hjärna. En process som i princip nyss har påbörjats vid 14 års ålder och den är inte ens i närheten av att vara lik eller fungera likadant som den vuxna människans hjärna förrän vid ca 20 års ålder.

En 14-åring kan se vuxen ut och bete sig hyfsat vuxet, men hjärnan är en tonårings och en tonårshjärna har av rent utvecklingsmässiga skäl många tillkortakommanden (relativt den vuxna hjärnan).
  • Argo
    Är bägge över 18 så finns det ju absolut inget att klaga på. Då kan man ju mer fundera på om det stämmer mentalt mellan parterna. Hur många 35-åringar skulle orka med en tonåring som partner? 

12-13-14-15:åringar är ju likaledes tokfel att stöta på om man kommit en bit upp i ålder och mognad.

Men sedan är det faktiskt en flytande skala, anser jag. Och allt bygger på att man har nåt gemensamt förståss och så länge man ger varandra respekt ...

Har en kompis som är 9 år äldre än henne och de träffades när hon var kring, eller strax under, 18 år. 16-17 år kanske? Jag kommerinte ihåg exakt. Visst, jag funderade på saken, men så bodde jag också i en stad där utbudet var större och normen sa att killen var ett eller två år äldre än henne. Han och hon bodde däremot så till på landet att de hade ett klart mer begränsat utbud att välja på ochde valde varandra.

De har hus, två barn och lever lyckligt idag så hade samhället buat ut honom då för att han plocka "småbarn" hade inte de bägge ungarna och det fungerande förhållandet funnits nu.
  • Mr Klister

Att en gräns måste dras förefaller ganska självklart. Att denna gräns skall dras vid just 15 kan kanske diskuteras men jag ser nog den gränsen som tämligen lämplig. Individuella undantag finns alltid vid alla gränsdragningar men det är liksom smällar man får ta. Den brådmogna 14-åringen får vackert vänta.

Att dra generella växlar på åldersskillnader för de som är över 15 är svårare. För de allra flesta blir det nog besvärligt med stora åldersskillnader eftersom man generellt är på så olika platser i livet men även där finns det ju stora individuella skillnader. Sen är det ju inte alla som vill ha ut samma sak av en reltion. Jag skulle inte vilja ha en relation med en 10-15 år yngre kvinna eftersom jag generellt sätt har mycket mindre gemensamt med såpass mycket yngre människor. De har generellt inga barn, är i början av sina yrkesliv, har inte särdeles mycket livserfarenhet och därmed har vi mindre att prata om.

Alla har dock inte behov av att umgås med sin partners vänner. Alla har inte behov eller önskan om att umgås med sin partner i former av stimulerande samtal och ett vardagsliv tillsammans. Det går alldeles utmärkt att ha relativt parallella liv i en parrelation utan att det för den sakens skull är en sämre relation.

Så länge bägge personerna är myndiga kan det inte ses som ett problem med relationer med stor åldersskillnad. 15-18 är ett gränsland där jag tror de flesta gör gått i att tänka ett par varv extra innan man inleder en relation. Före 15 är straffbart och bör så förbli.

I'll let you be in my dream, if I can be in yours!
  • Snuskpudding
    lennartsdotter skrev 2010-05-04 10:15:59 följande:
    Vad är det för något magiskt som händer vid 14 års ålder? Rent neurofysiologiskt är det oerhört mycket som händer i tonåringens hjärna. En process som i princip nyss har påbörjats vid 14 års ålder och den är inte ens i närheten av att vara lik eller fungera likadant som den vuxna människans hjärna förrän vid ca 20 års ålder.En 14-åring kan se vuxen ut och bete sig hyfsat vuxet, men hjärnan är en tonårings och en tonårshjärna har av rent utvecklingsmässiga skäl många tillkortakommanden (relativt den vuxna hjärnan).
    Jo, men jag tycker inte det är det minsta fel att en 14 åring har sex med äldre. Jag är under 18 och har bara haft sex med äldre, mellan 16-36. Och det är inget jag nånsin kommer att ångra. Tror det är så i det flesta fall.
  • nh66
    Lady Dahmer skrev 2010-04-29 18:05:42 följande:
    min teori är att det absolut är ett glesbygdsfenomen. jag har heller aldrig riktigt sett samma sak här i sthlm som hemma i Hudik.
    Hm, måste vara ett annat hudiksvall eller specialfall i din stadsdel eller rätt nyligen, på min tid fanns ej detta fenomen och inte idag heller så vitt jag vet. Har faktiskt aldrig hört talas om ett enda fall .
  • Digestive

Då tar vi en liten biologilektion.

En människa som genomgår sin pubertet sänder under den perioden ut som mest fremoner under hela sitt liv. För oss människor så hör det till en omöjlighet att inte bli påverkade av fermoner. Det här fenomenet gäller såväl för människor av manligt som av kvinnligt kön.

Biologilektion slut.

Så nej, ingenting fattas i huvudet på människor för att vi rent kemiskt attraheras som intensivast av dem som genomgår sin pubertet.

I övrigt så känns det onödigt destruktivt att sitta och kritisera sexuella möten som kändes rätt under puberteten som betydligt mycket äldre. Vad ska det leda till - att postdementera positiva erfarenheter och sin egen självbild på grund av långt senare värderingar?

• Päron1986
    Digestive skrev 2010-09-29 00:19:04 följande:

En människa som genomgår sin pubertet sänder under den perioden ut som mest fremoner under hela sitt liv. För oss människor så hör det till en omöjlighet att inte bli påverkade av fermoner. Det här fenomenet gäller såväl för människor av manligt som av kvinnligt kön.

Biologilektion slut.

Så nej, ingenting fattas i huvudet på människor för att vi rent kemiskt attraheras som intensivast av dem som genomgår sin pubertet.

I övrigt så känns det onödigt destruktivt att sitta och kritisera sexuella möten som kändes rätt under puberteten som betydligt mycket äldre. Vad ska det leda till - att postdementera positiva erfarenheter och sin egen självbild på grund av långt senare värderingar?
    Menar du "feromoner"?
  • Digestive
    Päron1986 skrev 2010-09-29 13:24:07 följande:
    Menar du "feromoner"?
    Jag vet inte men antagligen. Lät google ge hinten om vilken stavning som verkade korrektoch fick väldigt många fler träffar på fermoner (601 000) men jag ser nu att feromoner (23 000) får träffar på fler seriösa länkar. Jag verkar inte stå ensam med den här missen iallfall. Solig
  • Lady Dahmer
    nh66 skrev 2010-09-28 14:12:18 följande:
    Hm, måste vara ett annat hudiksvall eller specialfall i din stadsdel eller rätt nyligen, på min tid fanns ej detta fenomen och inte idag heller så vitt jag vet. Har faktiskt aldrig hört talas om ett enda fall .
    eller så kanske du inte såg det? Du vet - bara för att du aldrig sett nåt innebär inte att det inte finns.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Digestive skrev 2010-09-29 00:19:04 följande:

Biologilektion slut.

skitsnack.

för övrigt så skulle jag aldrig kritisera den yngre partnern. Jag upplevde också många av de sexuella möten positiva som jag hade som mindreårig. Även när jag som tioåring blev utsatt för en pedofil. Han var inte dum eller otrevlig till en början och jag tyckte hans beröring var mysig. 

Men det har liksom inte med saken att göra.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • enny signatur
    Mr Klister skrev 2010-05-05 09:21:43 följande:
    Att en gräns måste dras förefaller ganska självklart. Att denna gräns skall dras vid just 15 kan kanske diskuteras men jag ser nog den gränsen som tämligen lämplig. Individuella undantag finns alltid vid alla gränsdragningar men det är liksom smällar man får ta. Den brådmogna 14-åringen får vackert vänta.

Att dra generella växlar på åldersskillnader för de som är över 15 är svårare. För de allra flesta blir det nog besvärligt med stora åldersskillnader eftersom man generellt är på så olika platser i livet men även där finns det ju stora individuella skillnader. Sen är det ju inte alla som vill ha ut samma sak av en reltion. Jag skulle inte vilja ha en relation med en 10-15 år yngre kvinna eftersom jag generellt sätt har mycket mindre gemensamt med såpass mycket yngre människor. De har generellt inga barn, är i början av sina yrkesliv, har inte särdeles mycket livserfarenhet och därmed har vi mindre att prata om.

Alla har dock inte behov av att umgås med sin partners vänner. Alla har inte behov eller önskan om att umgås med sin partner i former av stimulerande samtal och ett vardagsliv tillsammans. Det går alldeles utmärkt att ha relativt parallella liv i en parrelation utan att det för den sakens skull är en sämre relation.

Så länge bägge personerna är myndiga kan det inte ses som ett problem med relationer med stor åldersskillnad. 15-18 är ett gränsland där jag tror de flesta gör gått i att tänka ett par varv extra innan man inleder en relation. Före 15 är straffbart och bör så förbli.
    Måste gränsen vara fast dock? Är det inte problematiskt när en 16åring faktiskt uttytjas och att en 13åring förhindras? Måste gränsen gälla alla? Man kan dra gränser gällande mycket, men man kan inte bortse från att folk faktiskt drabbas av dem. 

Det du säger om olika platser i livet, är det verkligen så enkelt?  Jag påstår inte att du gjorde det som en hård gränsdragning, men min poäng var mer att det är väl rätt individuellt? Skulle jag se v art jag är i livet så skulle jag på många sätt mer matcha med en 40åring, på andra med en 20åring. Jag tror snarare på att det handlar om intressen och känslor (inte vad man vill ha ut av en relation främst). Det spelar in med för många men jag tror inte de allra flesta i en relation funderar över om det man kan få ut är "rätta" sakerna (då skulle jag snarare dra mig till att det inte är den relationen de vill ha utan biverkningarna av den). 

Enligt de lagar som är nu så är 15år och uppåt helt fria att göra som de vill, hur mycket man funderar eller inte är upp till de involverade. Under 15 i kombiantion med över 15 är straff bart vad det gäller sexuellt umgänge ja, inte relation. 
Svar på tråden All kärlek är fin så länge båda är med på det!