• Skehamn2010

Du som har adopterat. Är du och ditt/dina barn lika varann?

Jag har hört att likheterna inte alltid har med biologin att göra. Rent utseendemässigt kanske men inte på andra plan.

Så är du och ditt/dina adopterade barn lika varann?

• Svar på tråden Du som har adopterat. Är du och ditt/dina barn lika varann?
  • Manchester

Vår dotter är riktigt lik mig, såpass att folk som inte vet att hon är adopterad ständigt påpekar hur lika vi är. Häromveckan var tex min mamma på stan och råkade träffa mamman till en av mina gamla klasskompisar. De hade inte setts på ett tag och slet naturligtvis fram alla foton av sina respektive barnbarn ur plånböckerna. Klasskompisens mamma tittade både på mina två (dotter adopterad och son biologisk) och på min systers barn (båda biologiska). Pekade sedan på min dotter och sa att "Ja, den ser man ju i alla fall tydligt vem hon är dotter till. De andra vågar jag nog inte gissa på". Mamma sa bara att, ja, visst är de lika, och brydde sig inte om att förklara att vi inte är biologiskt släkt.

Och det är inte bara till utseendet som jag och dottern är lika. Vi är dessutom båda envisa, har ett rejält humör, har svårt att komma upp på morgonen mm. Dottern är lika pinnsmal som jag var när jag var liten. Precis som jag var hon bland de sista i klassen att tappa en tand. Jag var en "pojkflicka" som liten, gillade rörliga lekar och klättrade alltid högst i träden. Dottern är likadan.

Det enda som inte är lika är att dottern är lite blygare än vad jag var och dessutom är hon lång, medan jag alltid varit liten till växten. Men på det hela taget undrar jag ibland om jag minns fel. Det kanske är dottern som är mitt biologiska barn och sonen som är adopterad?

• Manchester

Hmm, en olikhet till finns ju: Dottern har nötbruna ögon med mörka ögonfransar som sveper långt ned på kinderna. Jag önskar att det vore ytterligare en likhet oss emellan, men det är det tyvärr inte.

• Manchester
    Resa1000 skrev 2010-04-14 22:15:24 följande:
    Vår 4-årige son är född i Asien och maken är en "stor blond viking". Ändå händer det rätt ofta att folk fnissar till när de träffar de två tillsammans, speciellt om de inte sett sonen på ett tag. Sen utbrister de att "de två är såååå lika och att sonen är en minikopia av maken".

Visst är det märkligt att det kan bli så! När vi gick på Öppna förskolan för adopterade så brukade vi träffa många Kina-familjer. En helsvensk mamma och hennes kinesiska dotter var verkligen jättelika. Nu var den mamman i och för sig rätt mörk och dottern hade inte så väldigt sneda ögon, men i alla fall.

En annan flicka från Kina såg mer typiskt kinesisk ut, men var ändå väldigt lik sin ljusa svenska pappa. Så lik att han berättade om någon som sett fotot på dottern i hans plånbok och utbrustit: Men vad gulligt! Har du ett kort på dig själv när du var liten!
  • Thi 08

Visst påverkar man nog hur barnen bir till sättet, men så lika är vi nog inte ännu.......hon är ju 18 månader (så det hoppas jag verkligen inte ) Hon är som en 18 mån brukar vara. Kort tålamod, envis till tusen, busig. Tror kanske likheterna i sättet framkommer ju äldre hon blir.

• Helle68

Nej, våra barn liknar inte oss till utseendet men däremot mycket till sättet. Sonen är som sin pappa och dottern har precis samma humör som jag. Till och med min mamma  sa häromdagen att det märks tydligt att vår dotter har ärvt mitt temperament.

Men jag känner en adopterad liten kille som ser ut som en (om än lite mörkare) kopia av sin pappa, det är ganska lustigt faktiskt att det kan vara så.

• Thalis

Min dotter som är adopterad liknar mig så att folk som inte känner oss ifrågasätter inte mitt moderskap till henne,däremot så ifrågasätts mitt moderskap till sonen som är biologisk.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    Thalis skrev 2010-04-15 08:40:07 följande:
    Min dotter som är adopterad liknar mig så att folk som inte känner oss ifrågasätter inte mitt moderskap till henne,däremot så ifrågasätts mitt moderskap till sonen som är biologisk.
    Men hon liknar inte oss till sättet.... ännu!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Skehamn2010

ååh vad spännande. Ja där ser man att inte biologin har så stor betydelse för likheter mellan föräldrar och barn :)

• Thalis
    Skehamn2010 skrev 2010-04-15 08:59:17 följande:
    ååh vad spännande. Ja där ser man att inte biologin har så stor betydelse för likheter mellan föräldrar och barn :)
    Absolut inte!
    Och man ser på mina barn att de ÄR syskon,hur de uppför sig mot varandra osv.
  • zanna80

Jag är adopterad och är inte alls till utseendet lik någon av mina föräldrar, däremot min syster och jag är väldigt lika - och då kommer vi inte från samma land ens.
    Däremot är min röst väldigt lik min mammas, likaså är vi väldigt lika till sättet och tempramentet!

Tror det ligger väldigt mycket i den sociala ärvsmassan och endast en liten del i den genetiska

♥ Lovisa ♥
  • JAG är BÄST

Trollet är utseendemässigt väldigt lik både mig å gubben,,det ända som egentligen som skvallrar att han inte är vår biologiskt är hans bruna ögon (jag har gröna och gubben har blåa).

Sättet,,ja när han är med mig så avspeglar min personlighet på han å när han är med sin pappa så avspeglar gubbens personlighet av sig på trollet.
    Men i det stora hela så är han otroligt lik oss.

Det sa även Margareta på BFA då hon fick bilderna på trollet och då hon ringde och gav oss vårt bb.

Tycker inte det är direkt konstigt att barnens personlighet är som oss adoptivföräldrar,,för det är ju vi som fostrar dom så som vi vill att dom ska vara.

• JEMAR

När vi var i Colombia så sa hon som jobbar på icbf att hon tyckte att vår son och min man var så lika. Nu när vi har kommit hem så hör man nästan varje dag att han är likt både mig och gubben. Konstigt.

• FH Mamma

Jag har inte adopterat men är adopterad.
    jag har 2 bröder varav en är biologisk.
    Men vi är alla adopterade.

Min äldsta bror 4 år äldre och han är mest lik våra adoptionsföräldrar men vi hade nog samma gångstil och sätt att det märktes att vi var en familj.

Vi är alla 3 från sverige.

• nymåne

Som ensamstående fick jag 2006 en dotter med spermainsemination. Sedan träffade jag en man och tillsammans fick vi ytterligare en dotter. Idag bor vi ihop. Den äldsta flickan är alltså inte genetiskt besläktad med sin pappa men inom sinom tid ska pappan göra en styvbarnsadoption.

Pappan och (den snart adopterade) styvdottern är i vissa avseenden lika varandra på ett sätt som inte gäller för den biologiska dottern. Båda är busiga, impulsiva och dessutom födda i samma stjärntecken. Båda var lintottar som barn. Den biologiska dottern är brunhårig och lite mer lik mig kanske till sättet (fast hon är ännu för ung för att man ska kunna se sådana drag).  

Svar på tråden Du som har adopterat. Är du och ditt/dina barn lika varann?