Du går förbi ett brinnande hus och får höra att det befinner sig 13 personer där inne ...
På riktigt alltså ...
På riktigt alltså ...
Går verkligen inte in men hjälper gärna till att ta emot de skadade utanför så brandmännen kan skynda sig in snabbt igen :O)
Knapert med alternativ. Hitade inget som passade. Jag skulle def stanna på platsen och göra vad jag kunde, antar att det inte är några brandmän där då om du skriver så. Om det inte brann i hela huset skulle jag ev ta mig in också för att hjälpa någon ut. Annars skulle jag larma och sedan fråga brandmännen vad jag kan hjälpa till med.
Du glömde mitt alternativ, Hercule!
Svaret på frågan hänger förstås på hur läget ser ut. Är brandkåren där? Finns det något jag kan göra? Om inte brandkåren kommit än, så kan det finnas saker som behövs göras ...
Jag är så dum så jag går in svarade jag. Det förutsätter:
Skönt att se att det finns några personer kvar på FamiljeLiv som är i behållning av humor.
Eftersom jag inte är brandman eller har någon mask/utrustning går jag vidare. Jag ser ingen anledning att öka på dödssiffran eller arbetsbördan för brandmännen.
Om inte brandkåren har kommit och det är någon jag älskar därinne försöker jag nog att rädda dem oavsett futilitet och dumhet.
Jag går inte in eftersom jag saknar både kunskap och utrustning för rökdykning. Istället så larmar jag, förbereder en skadeplats och kontrollerar infartsvägar. Åtgärder för sjukvårdskatastrof med brandskador helt enkelt, något jag faktiskt har utbildning i.
Jag skulle spana efter personer utifrån, kanske står någon i ett fönster och vill försöka släppa ner ett barn för att rädda det eller nåt annat galet. Kanske kan man meddela någon att hjälpen är på väg och att de inte behöver hoppa.
Kanske finns det något i närheten man kan använda för att hjälpa till, en lina från bilen kan bli en lasso som kan bli en räddningsmöjlighet. Finns det en släckare i närheten så hade jag ju använt den på något vis.
Eller kan man försöka hjälpa och lugna de personer som brandmännen får ut, i väntan på proffsen.
Är det den egna familjen därinne så tror jag ingen skulle kunna stoppa mig.
Jag skyndar långt därifrån eftersom jag är livrädd för eld.