Smulan No1 skrev 2010-04-17 16:41:07 följande:
Du får ursäkta att jag brusade upp, men det är ett ämne som på riktigt gör mig arg, för jag har sett, och väldigt mycket här på FL, hur människor så lätt tar på faktiskt att bli fosterföräldrar, bara för pengar...Inledande frasen är till 90 %, vad får man för pengar?
Jag har varit placerad i familjehem sen jag var sex dagar gammal och jag blev senare adopterad av dom. Bodde hemma tills jag var 19 år och VARJE dag i mitt liv med min familj har varit jättebra.
Vi har även tagit hand om andra barn, bland annat barn vars föräldrar varit svårt psykiskt sjuka. Jag har sett hur dåligt mina fostersyskon har mått då de varit hos eller sjulle åka till sina bioföräldrar.
Ett av barnen vi hade hand om hade ingen kontakt med sin pappa för att mamman ansåg honom olämplig (hon var ju inte direkt lämplig heller men inte på grund av de orsaker hon anklagade pappan för) men det tyckte soc var fruktansvärt eftersom ALLA barn behöver sina RIKTIGA föräldrar. Så dom letade reda på pappan och han fick åka till honom varannan helg, från det han var tio år fram tills han var 10, då det kom fram att pappan utnyttjade pojken sexuellt.
Ett annat barn vi hade hand om hade en mamma som hade diverse problem, och så fort soc kopplades in så gick hon med på att lämna flickan frivilligt. Det gjorde att hon kunde komma och hämta henne när hon ville också. Och hon ringde när som helst på dygnet och skrek att vi skulle hämta flickan. Min mamma har hämtat henne på en nattöppen mcdonalds, hemma hos mamman där hon hittades inne i en tvättkorg där hon gömt sig då mammans kompis slog sönder lägenheten med en yxa, hon har hämtat henne på diverse krogar i stan, på jukafton och andra högtider har vi fått plocka upp henne överallt.. Hon blev aldrig tagen med LVU eftersom hennes mamma alltid var steget före och lämnade henne frivilligt.
Båda dessa barn VILLE INTE ha någon föräldrakontakt men blev påtvingade av soc eftersom alla barn mår bäst med sina föräldrar. Hur tror ni dessa två mår idag?
Mina fosterföräldrar har aldrig någonsin tjänat pengar på att ta hand om andras barn, tvärtom. Vårt ena barn kostade extrema summor i pangade rutor och annan skadegörelse, och han slet extremt på kläder och möbler och annat.. Mig adopterade dom ju så dom fick inga pengar för mig och pengarna dom någon gång gick plus med användes till gemensamma resor på sommaren där självklart fosterbarnen fick följa med.
Alla har vi våra egna uppfattningar och erfarenheter och MIN erfarenhet, som är lika mycket värd som någon annans, är att jag tycker att soc många gånger är för slappa med omhändertagande av barn. Blod är inte tjockare än vatten. Barn behöver så mycket mer än att bo under samma tak som någon man delar DNA med.