• sia01

Själviska jävla bonus- och bioföräldrar!

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Blir så arg och ledsen när jag läser runt här om hur vuxna beter sig. Ni är avundsjuka och maktgalna alllihop nästan. Visst att det kan vara känsligt med ex och man har sina konflikter, men man får fan ta och vara vuxna människor och KOMMIUNICERA för ni har BARN tillsammans!!! Svälj ALL stolthet.  Vem som ska betala vad och vem man ska be om det ena och det andra, det ska barnen inte behöva bry sig om! ” Det får du fråga pappa om” osv. Det får DU fråga pappa om.

Och ni bonusföräldrar som gnäller över hur besvärliga bonusbarnen är, ni kan dra åt skogen. Ni har ingen aning om hur detta barn mår innerst inne. Det är ERT och bioförälderns ansvar att se till att barnen mår bra. Och den klassiska att ni har faktiskt valt att bli tillsammans med någon som har barn: JA DET HAR NI (skiter i  att man inte kan hjälpa vem man faller för). Och ja, er partners ex får ringa flera gånger i veckan angående barnen.

Ni kan inte bara komma och bestämma och vända upp och ner på alla regler och rutiner. Barnen var där först och säkert nyligen genomgått en jobbig skilsmässa. Försöker ni minska er partners umgänge med sitt barn på något sätt är ni sjuka i huvudet.

För att avsluta: Vill man vara med sitt barn under dess uppväxt och dela vardagen FLYTTAR MAN INTE FRÅN STADEN DÄR BARNET BOR. Ni tycker att ni uppfostrar ert barn bra varannan helg? Om ni gör det, kom inte och klaga sen att barnet är dåligt uppfostrad av den för du kunde ha gjort det själv.

• Svar på tråden Själviska jävla bonus- och bioföräldrar!
  • sia01

Vet inte varför inlägget blev helkonstigt??

• Anonym

Jag blir lika förbannad på såna här inlägg TS, Jag har valt en man med barn sen tidigare, jag har själv barn sen tidigare och vi har inga barn gem. kommer aldrig skaffa barn gem. heller för jag har efter nu några år insett att jag kommer i tredje hand, oavsett vad det gäller, vårt hem, våra egendomar, våra barn kommer alltid först och sen är det den förbannande EXET och sen är det jag eller min man.
    Jag har försökt att ta hand om alla barnen lika mycket ,oavsett om det är mina eller min mans barn, men blir motarbetad av biomamman till min mans barn och av biopappan till mina barn, jag är nog inte heller så lätt att komma överens om då det blir en s.k maktspel emellan alla vuxna. Men varför i hela fridens namn ska jag alltid ge med mig och låta dessa ex styra och ställa sin regler och hur de vill att allt ska vara?
    Här på Familjeliv är ju tanken att man kan få uttrycka sig, ge utlopp för sina problem frustrationer över alla och allt som man vill, så jag tycker att ni som inte kan hantera detta ska inte ens läsa inläggen överhuvudtaget eller ens kommentera elakt!

• Anonym

Nu är det ju som så att inte alla biomammor tycker som du, att det är pappans OCH mitt ansvar att se till att barnen mår bra, det finns dom som anser att jag inte ens ska få tilltala eller tilltalas av barnet.

Det är inte heller alla biomammor som vill sina barns bästa och att dom ska få må bra, huvudsaken är att mamman mår bra och det gör hon genom att kunna få jävlas så mycket som möjligt med mig eller pappan, ofta då med barnen som redskap.

Sen är det inte heller alla ex som ringer flera gånger i veckan, eller ens alls, det finns dom som går genom barnen också för att få fram näpphändig information som vi kunde behövt veta tidigare.

Det är inte alla vuxna som VILL komunicera heller och då spelar det ju ingen roll om bara den ena föräldern är villig att ha en fungerande komunikation.

I övrigt kan jag bara hålla med dig om att man själv har valt den man älskar och har han nu barn sen innan så är det bara att axla rollen som småbarnsmamma igen, trots att jag trodde att jag var färdig med den biten sen år tillbaks.

• Anonym

Jag har valt att leva med mannen med två barn sen två olika förhållanden, och det är ett rent h-e ibland, men jag valde inte att leva med mannens ex/ barnens bio mammor och barnen bor hos oss vv, ena barnet ojämna veckor och det andra barnet jämna veckor och jag lever tillsammans med dom, men utanför vårt hem så har jag ingen rätt att leva med dom och det får jag bara att acceptera.

• saphiraLilja

hallelujeja!!!! bra skrivet!!! kan bara hålla med!!!

• Anonym (Bonusmamma)

Ja jag har valt att leva med en man som har barn sen innan, jag har inga problem med barnen och behandlar dom på bästa sätt jag kan.

MEN jag har INTE valt att leva med ett galet ex till min man.
    Att biomamman inte förstår gränser tycker jag verkar ganska vanligt om man läser här och pratar med familjerätten.

Samtal mitt i natten, sena kvällar, tidigt på morgonen är INTE ok.
    Varför behöver man ringa mitt i natten och påminna om skolan dagen efter? Ja barnen går ju i skolan varje dag så varför skulle vi glömt det?

Att använda barnen och hota med, hota att flytta med barnen, prata skit om oss med barnen, gråta och skrika och bråka framför barnen är INTE normalt och ok.
    Detta är vardagen med biomamman till mina bonusbarn, nu har familjerätten gått in och gett henne instruktioner NÄR hon får ringa och kontakta oss.
    Det är inte ok enligt familjerätten att ringa dagligen eller komma hem till oss.

SJÄLVKLART e bonusarna besvärliga ibland... och det är våra gemensamma med! Inga barn är änglar jämt, sen är bonusarna lite extra besvärliga för det inte är ens egna och för att dom testar lite mera gränser... men det ÄR något jag har förståelse för.

Det är inte mitt huvudansvar som bonusmamma att se till att barnen mår bra, det är föräldrarnas... och när föräldrarna inte kommer överens och den ena varje gång hon ser biopappan gråter, skriker och bråkar då är det inte konstigt att barnen mår dåligt hur mycket bonusmamman än försöker.

Bara för man valt ett liv med en man som tidigare har barn, betyder det inte att man insåg hur livet skulle bli.
    Man måste få klaga av sig ibland.
    Ibland låter det hårdare än vad det är.
    Jag har skrivit inlägg när jag varit arg på min man och hans ex och tyvärr har det låtit hårt även mot barnen.
    Jag har ABSOLUT inget emot barnen, jag planerar och hittar på roliga saker med dom och försöker alltid se till att dom mår bäst.

Dessutom trots att jag kan låta hård härinne ibland när jag är irriterad så är det JAG som ser till att vi bor kvar och har vv med barnen.

• Minli

Klart som fan att man som bonusmamma har rätt att sätta regler! Det är väl inte bara bonusmamman/pappan som ska inse att partnern har barn. Biomamman/pappan måste också inse att den andra INTE har barn (eller barn med andra regler).

I mitt hus tackar man för maten, man tvättar händerna efter toabesök och plockar egna saker efter sig själv. Min bonus gjorde inget av det och skulle jag och pappan bo ihop fick barnet rätta sig efter det. Lilkaså som jag fick rätta mig efter att det ska vara tyst i huset efter kl 20 och att det kommer barnprogram på tv:n på morgnarna istället för nyheterna.

Oavsett om man är barn eller vuxen så ska man kunna kompromissa. Givetvis måste den vuxna ta mera hänsyn, men jag blir så arg på dem som tycker att "du visste att han hade barn" och "barnet var där före dig". Visst, det stämmer, men ansvaret för barnet ligger på bioföräldern och det är dennes ansvar att inte bli tillsammans med någon som har allt för annorlunda regler/livsstil. För hur mycket jag än älskar min man så kan jag inte leva enbart efter hans regler och traditioner. Mina värderingar och traditioner måste också få finnas i vår familj.

Pappan känner till sitt barns behov och han valde att leva med mig = hans beslut och ansvar!

• sia01

Nu är det många bonusföräldrar som svarar och tar åt sig. Jag hoppas att det framgick att jag tycker att BIOföräldrar är MINST lika jävliga som bonusföräldrar (om inte jävligare då de faktiskt är deras barn).

Man får acceptera att en ny människa kommer in i ens barns liv, som förhoppningsvis bara vill barnet väl, och underlätta så mycket som möjligt för den "nya". Alla verkar så svartsjuka (ånej, mitt barn kallades bonusföräldern för "mamma"!!! oroa dig inte, barnet vet vem som är mamma och älskar dig mest av allt), men tänk på vad som är bäst för barnet och börjar inte sabotera för ditt ex. Det är jävla själviskt och det kommer gå ut över DITT barn.

Kanske alla bio- och bonusföräldrar i familjer borde ha familjeråd en gång i månaden för att komma överens om regler, utflykter, skola, pengar osv? För att det ska se så lika som möjligt ut i båda hushållen.

Vi är faktiskt vuxna människor med munnar att tala med. Men ja, vi är människor också med känslor som svartsjuka och stolthet. Hoppas vi kan svälja de för barnens skull, och se till att de får en trygg uppväxt.

Jag tror inte att barn som mår bra är "jävliga bonusbarn", jag tror de är barn som mår dåligt och är otrygga.

• SCSI

Jag är tveksam till att det skulle lösa några problem genom att anpassa sig till att ha samma regler och liknande i bägge familjerna. Snarare skulle det skapa en massa nya problem och samarbetsproblem. Det finns oftast anledningar till att folk skiljer sig... min sambo VILL inte göra saker på samma sätt som mamman till hans barn, och jag tvivlar på att hon tycker att våra sätt är rätt för henne. alltså gör vi som vi vill och hon som hon vill, åsså skiter vi i att lägga oss i hur det är hemma hos den andre och barnet är inte dummare än att han klarade av att fatta att det är olika regler hos mamma och pappa när han var typ 2...  Jag tror att det är betydligt bättre att låta bli att lägga sig i, de flesta trådar jag läser här om nyfamiljer som inte funkar har nåt sånt störningsmoment där nån antingen lägger sig i saker han/hon inte har med att göra, eller där nån önskar göra det. Visst stör det mig ibland att dela halva min tid med en unge som inte enbart får mina och min sambos värderingar, och visst är det krångligt ibland att försöka lista ut vart saker kommer ifrån vad gäller beteenden och så, men jag tvivlar starkt på att det skulle lösas genom en ökad dialog med en mamma som inte kan låta bli att känna sig lite trampad på när hon påminns om at  hon inte är den enda föräldren.

• sia01
    SCSI skrev 2010-04-16 21:09:51 följande:
    Jag är tveksam till att det skulle lösa några problem genom att anpassa sig till att ha samma regler och liknande i bägge familjerna. Snarare skulle det skapa en massa nya problem och samarbetsproblem. Det finns oftast anledningar till att folk skiljer sig... min sambo VILL inte göra saker på samma sätt som mamman till hans barn, och jag tvivlar på att hon tycker att våra sätt är rätt för henne. alltså gör vi som vi vill och hon som hon vill, åsså skiter vi i att lägga oss i hur det är hemma hos den andre och barnet är inte dummare än att han klarade av att fatta att det är olika regler hos mamma och pappa när han var typ 2...  Jag tror att det är betydligt bättre att låta bli att lägga sig i, de flesta trådar jag läser här om nyfamiljer som inte funkar har nåt sånt störningsmoment där nån antingen lägger sig i saker han/hon inte har med att göra, eller där nån önskar göra det. Visst stör det mig ibland att dela halva min tid med en unge som inte enbart får mina och min sambos värderingar, och visst är det krångligt ibland att försöka lista ut vart saker kommer ifrån vad gäller beteenden och så, men jag tvivlar starkt på att det skulle lösas genom en ökad dialog med en mamma som inte kan låta bli att känna sig lite trampad på när hon påminns om at  hon inte är den enda föräldren.
     Tvivlar på att ni är särskilt tillmötesgående egentligen mot mamman. Typiskt att skylla på den andra, dagisfasoner (?). Vill man inte att det ska fungera så vill man inte.
  • SCSI

Jag har inte sagt ett ord om att vara tillmötesgående, eller om att det inte funkar. Jag säger att vi sköter saker som det passar OSS, och mamman gör som är bäst i HENNES familj. Våra levnadsförhållanden och personligheter går inte att jämföra, så varför skulle vi försöka göra saker likadant. Och det funkar alldeles utmärkt för oss, tackar som frågar.

• tessbmess

Jag ær bonusmamma.

Gillar mina små monster trots att de efter 2 år fortfarande ær anti 70% av tiden.
    Kommer bra øverrens med biomamman och hon har sagt till min sambo och hennes vænner att jag ær bra med barnen.
    Har haft øverseende med att hon ringer konstant om saker som inte ær relevanta.
    Det ær sjælvklart ok att hon ringer om det ær ngt med barnen.
    Men nær hon ringer før att hennes bil behøver lagas så blir jag och min sambo rent ut sagt førbannade!
    Den kan hon laga sjælv plus att vi bor i Norge, åker nog knappast hem till Sverige før att byta dæck eller fylla på olja i hennes bil.
    Plus.
    Det fina.
    Sambon visade mig ett sms som hon skrivit innan jul.
    "Kan inte du flytta hem till Sverige igen så kan vi gøra en bebis till, længtar så efter barn att jag dør!"
    Och henne firade vi jul hos.
    Nej, jag tycker inte om henne længre.
  • Esther M

Jag har valt att leva med min man, inte med hans barn. De är inte mitt ansvar eller mitt jobb, och jag tar inte hand om dem. Min man träffar barnen där de bor, inte hemma hos oss förutom varannan jul. När de kommer hit över jul umgås jag med dem precis som jag skulle ha gjort med andra gäster.

Jag tycker mycket om barnen, men har valt att leva utan barn varför jag inte vill ta ansvar för hans barn heller.

Jag är inte någon bonusförälder utan en vuxen som finns i barnens liv när de kommer hit och hälsar på, inte annars. De har två föräldrar som ansvarar för dem, och mitt deltagande är utan krav och på de villkor som funkar för mig.

• sia01
    Esther M skrev 2010-04-30 18:44:28 följande:
    Jag har valt att leva med min man, inte med hans barn. De är inte mitt ansvar eller mitt jobb, och jag tar inte hand om dem. Min man träffar barnen där de bor, inte hemma hos oss förutom varannan jul. När de kommer hit över jul umgås jag med dem precis som jag skulle ha gjort med andra gäster. Jag tycker mycket om barnen, men har valt att leva utan barn varför jag inte vill ta ansvar för hans barn heller. Jag är inte någon bonusförälder utan en vuxen som finns i barnens liv när de kommer hit och hälsar på, inte annars. De har två föräldrar som ansvarar för dem, och mitt deltagande är utan krav och på de villkor som funkar för mig.
    Är barnen inte välkomna oftare eller vad?
  • Esther M
    sia01 skrev 2010-05-01 15:04:25 följande:
    Är barnen inte välkomna oftare eller vad?
    som jag skrev träffar deras pappa dem där de bor. det är mer praktiskt för alla inblandade eftersom de bor ganska långt ifrån oss.

svaret på din fråga är väl att jag tycker att några veckor per år är en alldeles lagom tid för mig att träffa barnen. om deras pappa vill träffa dem åker han dit de bor och gör det.
  • sia01
    Esther M skrev 2010-05-01 15:10:22 följande:
    som jag skrev träffar deras pappa dem där de bor. det är mer praktiskt för alla inblandade eftersom de bor ganska långt ifrån oss. svaret på din fråga är väl att jag tycker att några veckor per år är en alldeles lagom tid för mig att träffa barnen. om deras pappa vill träffa dem åker han dit de bor och gör det.
    Konstig pappa som inte bor närmare sina barn så de även kan bo hos honom. Man borde ju vilja vara delaktig i sina barns vardagliga liv. Att hälsa på någon timme ibland är inte direkt att närvara.
    Hur långt bort bor barnen?
  • Esther M
    sia01 skrev 2010-05-01 15:21:10 följande:
    Konstig pappa som inte bor närmare sina barn så de även kan bo hos honom. Man borde ju vilja vara delaktig i sina barns vardagliga liv. Att hälsa på någon timme ibland är inte direkt att närvara.Hur långt bort bor barnen?
    de bor i tyskland, så ca 6 timmars resa. han stannar över helgen när han är där, så det är inte bara någon timme.  jag tycker inte att han är en konstig pappa bara för att han inte är det på samma sätt som de flesta. han har bra kontakt med barnen men är såklart en helgpappa där allt är fest och kul när de ses.

vardagen delar de med sin mamma och det är ok med både honom och mig. han har valt att bo här och de konsekvenser som kommer av det.
  • CombatLover
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2010-04-16 12:26:14 följande:
    Ja jag har valt att leva med en man som har barn sen innan, jag har inga problem med barnen och behandlar dom på bästa sätt jag kan. MEN jag har INTE valt att leva med ett galet ex till min man. Att biomamman inte förstår gränser tycker jag verkar ganska vanligt om man läser här och pratar med familjerätten. Samtal mitt i natten, sena kvällar, tidigt på morgonen är INTE ok. Varför behöver man ringa mitt i natten och påminna om skolan dagen efter? Ja barnen går ju i skolan varje dag så varför skulle vi glömt det? Att använda barnen och hota med, hota att flytta med barnen, prata skit om oss med barnen, gråta och skrika och bråka framför barnen är INTE normalt och ok. Detta är vardagen med biomamman till mina bonusbarn, nu har familjerätten gått in och gett henne instruktioner NÄR hon får ringa och kontakta oss. Det är inte ok enligt familjerätten att ringa dagligen eller komma hem till oss. SJÄLVKLART e bonusarna besvärliga ibland... och det är våra gemensamma med! Inga barn är änglar jämt, sen är bonusarna lite extra besvärliga för det inte är ens egna och för att dom testar lite mera gränser... men det ÄR något jag har förståelse för. Det är inte mitt huvudansvar som bonusmamma att se till att barnen mår bra, det är föräldrarnas... och när föräldrarna inte kommer överens och den ena varje gång hon ser biopappan gråter, skriker och bråkar då är det inte konstigt att barnen mår dåligt hur mycket bonusmamman än försöker. Bara för man valt ett liv med en man som tidigare har barn, betyder det inte att man insåg hur livet skulle bli. Man måste få klaga av sig ibland. Ibland låter det hårdare än vad det är. Jag har skrivit inlägg när jag varit arg på min man och hans ex och tyvärr har det låtit hårt även mot barnen. Jag har ABSOLUT inget emot barnen, jag planerar och hittar på roliga saker med dom och försöker alltid se till att dom mår bäst. Dessutom trots att jag kan låta hård härinne ibland när jag är irriterad så är det JAG som ser till att vi bor kvar och har vv med barnen.
    Kan inte annat än hålla med. Står ut med det du sa plus hotfulla mail där jag och sambon smutskastas av sambons ex nuvarande man.
    Det var inget jag gick med på när jag blev ihop med en man som har barn. Det är inget som ska ingå i paketet och accepteras...
Svar på tråden Själviska jävla bonus- och bioföräldrar!