• 3way

Skulle du äta en kött bit som du visste blivit illa behandlad?

Skulle köttbiten smaka bättre i din mun om den blivit misshandlad, haft en stressad död,  var så halt att den inte kunde gå av djurtransport utan de fick ta en pall lastare och putta av de stackars djuret så den fick stora köttsår på buken och magen.

Detta händer.
    Skulle du köpa denna köttbiten med gott samvete?
    Eller du kanske bara blundar.

Jag är mycket insatt i sådana här etik/djur frågor och tycker de är jätte intressant att veta hur andra tänker.

Besök gärna min blogg

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du äta en kött bit som du visste blivit illa behandlad?
  • saltabanditen
    fruboman skrev 2010-04-17 07:44:26 följande:
    Vi köper kött från en gård jag jobbar på, så jag är helt 100% säker på att kossorna har haft det riktigt riktigt bra =)Och köttet smakar OTROLIGT mycket bättre när det är hemslaktat och djuren har haft det bra! Så är det bara!Annars köper min familj svenskt kött, helst närproducerat om det finns.
    Är hemslakt tillåtet?
  • lyckligmamma

Nåt som jag aldrig skulle äta är får slaktat på muslimskt sätt , det kötett går att köpa i sverige. Det är väl när de skär av halsen med kniv. Gör man fel så lider djuret o dör inte direkt. Tycker inte man slaktar med kniv

• Lavish

Jag skulle inte KÖPA en sån bit kött. Sen kanske jag skulle äta om jag blev bjuden, vet ej, det gör ju ingen skillnad för djuret. Men jag skulle inte köpa det för att det inte skulle bli lönsamt att göra så mot djur.

Jag tycker man ska göra allt som går för att lagstifta mot dålig behandling och ta bort sånt kött på marknaden. För att göra det lättare för konsumenten, som lätt väljer det billigaste utan att kolla upp några detaljer.

• Pemmel

Nja, visste jag säkert att det var så att djuret farit illa skulle jag kanske tveka. Dock har jag aldrig sett minsta bevis på att just den köttbit jag väljer skulle komma från ett sådant djur (eller något bra behandlat heller för den delen).
    Jag väljer svenskt kött, dock aldrig ekologiskt, men gärna närproducerat.

• 3way
    Vulkanstorm skrev 2010-04-17 08:19:00 följande:
    Jag äter älg som vi skjutit själv med gott samvete! Jag mår bra att veta att älgen fått ströva fritt och levt bra innan den dog. Den har inte behövt färdas i transport och blivit stressad, den har inte behövt stå och trampa i trånga utrymmen hela livet. Jag önskar att det varit bättre villkor för småskaliga jordbruk i Sverige, nu är det bara storindustri och massproduktion som gäller. Jättetråkigt!
    Älg smakar bäst helt klart, vi har även vildvin i våra skogar nu så vi ska försöka knäppa en snart. Köttet smakar vilt och äkta, så som ed ska vara.

Och ja de är jätte synd att de är sånda kött insustri, djuren är inte individer utan stora vandrande köttstycken känns de som. Djur har känslor för sina barn, de vill komma dem nära vilket de oftast inte får, om de har varit grisar eller mjölkor, de vet inte mer eller mindre att de har haft/fått bebisar.

När vi gör en kossa till en mjölkko så mjölkar vi ut den 5ggr mer en vad dens kalv hade gjort. Fatta vad jobbigt att gå runt och bara på runt 17liter mjölk åt gången. De är ju inte dirket att man skuter en högmjölkande kossa när den inte kan stödja på ena benet, den "mjölkar ju så bra så den måste vi har kvar". De är synd. Produktion före deras hälsa.
  • 3way
    banansmoothie skrev 2010-04-17 08:31:25 följande:
    Jag köper bara kyckling från frigående höns från ett företag jag har koll på, ägg är jag lite sämre på att kolla men jag köper i alla fall endast om det står frigående höns på paketet (sen vet jag ju inte hur frigående de verkligen är). Jag köper inte ko, gris eller lammkött om det inte är från en källa jag känner till (däremot äter jag om jag blir bjuden), annars äter jag bara kängru som är frigående.
    Hönsen är frigående om de står de, men de är frigående inne, de kanske går 5kycklingar per kvadrat meter. 10-20% av dem dör under uppfödningstiden, då de pickas ihjäll av sina  "vänner", stessas eller får en sjukdom via luftvägarna att de dör. Många är halta och väldigt utorkade.

De går upp kring 2,1kg på 20 dagar vilket är väldigt mycket eftersom de kanske väger 30g när de anländer när de bara är en dag gamma.
  • mlinz

Orkade inte läsa igenom hela tråden, men köper väldigt sällan kött, försöker då köpa ekologiskt. Äter mest älgkött (min far är jägare) och egenslaktat (kanin).

Tycker inte om köttindustrin överhuvudtaget. 
    I framtiden när jag har eget hus och gård vill jag kunna vara självförsörjande på kött. 
  • Ellia

Intressant tråd TS! Intressant (och ibland sorgligt) att se hur människor resonerar och vilken kunskap man har om hur det man stoppar i sig (och sina barn). Jag slutade äta kött som 10-åring pga all den uppmärksamhet som djurhantering och djurtransporter fick då. Så här snart 25 år senare har inte mycket förändrats- helt otroligt egentligen!!- och det skulle inte falla mig in att äta kött. Det som har ändrats är att marknaden för ekologiska och vegetariska produkter har exploderat- det finns nu hur mycket som helst att välja bland.

Avslöjandena om hur svenska grisar har det tillsammans med annan info (om hur köttimdustrin påverkar miljön, hur hönorna har det etc.) som finns tillgänglig om man orkar titta efter och inte minst alla bra alternativ som finns idag gör att jag inte ser någon som helst anledning att äta kött. Inte ens bekvämlighets skäl eller svag ekonomi gör det längre befogat att äta kött från köttindustrin.

• Kristall V
    3way skrev 2010-04-16 20:45:12 följande:
    Varför äta kött som har åkt halva jorden runt för att komma oss, väldigt miljösmart du?Sen är de brasilianska djuren oftast korsade med bl.a belgien blue, du vet den som inte kan kalva naturligt utan man får snitta dem, också väldigt naturligt? De blir korsade "hårt" för att växa så fort och så mycket som möjligt, inte snäll emot musklerna de. Så får man inte göra i Sverige!  Sen vill jag inte veta hur långt de behöver åka för att komma till ett slakteri i den värmen.
    det går åt mindre energi att frakta köttet runt halva jorden än vad det gör att frakta spannmål till de svenska kossorna som de ska äta. Spannmålet odlas på skövlade regnskogar, medan djuren går på bete på pampas och dricker vatten ur bäckarna och har sina kalvar hos sig i 6 månader, dessutom har de fri parning...säg de kalvar och kossor som får ha det så i de svenska båsen.

Dessutom har naturkött hårda krav på sina djuruppfödare och är också där och kontrollerar att de följs. Djuren får inte bli stressade för då blir köttet sämre tex. Djuren får för högt ph om de blir stressade och då får köttet sämre hållbarhet, därför ser de till att INTE stressa djuren vare sig när de växer upp eller när de går till slakt.

Läs på lite om deras regler och om hur deras djur har det...

(sen finns det säkert djur i sydamerika som har det så som du säger...men de finns inte hos företaget naturkött eftersom de har så stränga regler)

De allra flesta bättre krogar köper sydamerikansk biff och oxfilé för att det äre den absolut bästa i världen - och det känns verkligen på smaken.

(jag är själv kock)
  • 3way
    Kristall V skrev 2010-04-17 12:12:35 följande:
    det går åt mindre energi att frakta köttet runt halva jorden än vad det gör att frakta spannmål till de svenska kossorna som de ska äta. Spannmålet odlas på skövlade regnskogar, medan djuren går på bete på pampas och dricker vatten ur bäckarna och har sina kalvar hos sig i 6 månader, dessutom har de fri parning...säg de kalvar och kossor som får ha det så i de svenska båsen. Dessutom har naturkött hårda krav på sina djuruppfödare och är också där och kontrollerar att de följs. Djuren får inte bli stressade för då blir köttet sämre tex. Djuren får för högt ph om de blir stressade och då får köttet sämre hållbarhet, därför ser de till att INTE stressa djuren vare sig när de växer upp eller när de går till slakt. Läs på lite om deras regler och om hur deras djur har det... (sen finns det säkert djur i sydamerika som har det så som du säger...men de finns inte hos företaget naturkött eftersom de har så stränga regler) De allra flesta bättre krogar köper sydamerikansk biff och oxfilé för att det äre den absolut bästa i världen - och det känns verkligen på smaken. (jag är själv kock)
    Ja 90% av alla köttdjur får para sig fritt på/under betes säsongen då de är ute ca: 6månader om året och inte behöver de någon stödutfodring. betet, men kanske bara 5% utav mjölkossorna får  para sig med en tjur. 

Min far är också kock och själv så föredrar han HP biffen tror jag den heter, då de får öl och blir maserade, Vet inte hur snällt de är att fodra med öl men.
  • Trissvinnaren

Jag äter kött från stora köttproducenter, alltså äter jag kött från djur som blivit illa behandlade. Alternativet vore väl att bara äta vilt eller att bara äta kött från djur man känner till väl personligen.

Jag tycker det är helt åt helvete, men ändå äter jag kött. Och ger det till mina barn. Köper bara svenskt kött, men jag är inte så dum så jag tror att de har haft det bra.

Tänk om man får möta en lång rad med kor och grisar och kycklingar när man kommer till himlen...vad har man för ursäkt då?

Jag äter kött och mår dåligt av det men förtränger det så gott jag kan! Äter som ni förstår en hel del vegetariskt också...

• Daisy Fay

Vilken otroligt rolig rubrik! {#lang_emotions_laughing}

• 3way
    Trissvinnaren skrev 2010-04-17 14:27:05 följande:
    Jag äter kött från stora köttproducenter, alltså äter jag kött från djur som blivit illa behandlade. Alternativet vore väl att bara äta vilt eller att bara äta kött från djur man känner till väl personligen. Jag tycker det är helt åt helvete, men ändå äter jag kött. Och ger det till mina barn. Köper bara svenskt kött, men jag är inte så dum så jag tror att de har haft det bra. Tänk om man får möta en lång rad med kor och grisar och kycklingar när man kommer till himlen...vad har man för ursäkt då? Jag äter kött och mår dåligt av det men förtränger det så gott jag kan! Äter som ni förstår en hel del vegetariskt också...
    Kött är jätte gott och de får man tycka. Vet inte riktigt hur vi skulle kunna lösa problemet till allas bästa. Jag vill bli halv veg igen då jag bara äter de som vi jagar men äter exempelvis inte kött på resturang eller när jag är his andra, men jag är inte den som vill vara till besvär och vara kräsen. Hur gör man då? ska man kunna "kräva" att man är veg och att de ska göra en annan slags mat eller så tar man allternativ mer sallad en kött.
  • lyckligmamma
    3way skrev 2010-04-17 17:54:08 följande:
    Kött är jätte gott och de får man tycka. Vet inte riktigt hur vi skulle kunna lösa problemet till allas bästa. Jag vill bli halv veg igen då jag bara äter de som vi jagar men äter exempelvis inte kött på resturang eller när jag är his andra, men jag är inte den som vill vara till besvär och vara kräsen. Hur gör man då? ska man kunna "kräva" att man är veg och att de ska göra en annan slags mat eller så tar man allternativ mer sallad en kött.
    Hur kan man vara halv veg

Jag tänker aldrig sluta äta kött. och jag tror de allra flesta djur har dte bra. I Sverige
  • 3way

Halvveg menar jag med att jag bara kommer äta vårat egenslaktade kött och äter inte köttet på resturang eller hemma hos någon annan. Då komer jag bara äta 80% viltkött vilket är de vi  mest har i frysen. Älg, rådjur, hare och vildsvin.
    Naturligt är bäst.

• Applebaum
    3way skrev 2010-04-18 13:48:32 följande:
    Halvveg menar jag med att jag bara kommer äta vårat egenslaktade kött och äter inte köttet på resturang eller hemma hos någon annan. Då komer jag bara äta 80% viltkött vilket är de vi  mest har i frysen. Älg, rådjur, hare och vildsvin. Naturligt är bäst.
    Då är du ju inte vegetarian alls, inte ens till hälften, utan bara petig.
  • 3way

Vil inte äta djur som blivit illabehandlade utan äta viltet, så som de bör vara. Petig skulle jag inte vilja kalla de, men allt vilt skulle jag äta OSV om jag är på resturang eller inte, men  jag har aldrig varti på en resturang som serverat vilt.

Även om ni ser vildvin på menyn på rest. så är de 50% tamgris i den för då räknas de som "vildsvin" så vill jag inte ha de.

• Mad as snow

På den tiden jag åt kött mådde jag dåligt direkt, även om kött är något av det godaste jag vet. För min del är det bara nyansskillnader när det kommer till huruvida djuren lider eller ej, eftersom de alla lider. För mig är det vidrigt att äta kött eftersom det kommer från en varelse som hade kunnat bli min bästa vän i princip. Nåväl, som svar på frågan: på den tiden jag åt kött försökte jag välja det som var minst fel, dvs djur som inte var helt sönderplågade. Men det höll inte i längden.

Someone get me a fucking wiener before I die.
Svar på tråden Skulle du äta en kött bit som du visste blivit illa behandlad?