• oOoKär­lekoOo
    Äldre 18 Apr 17:51
    8662 visningar
    23 svar
    23
    8662

    Ni som är föräldralediga!?

    Hejsan!


    Är lite nyfiken på hur det skulle kunna se ut den dag man skall vara föräldraledig... SKulle därför uppskatta svar på nedanstående frågor:
    1) Hur länge skall du vara ledig?
    2) Hur många dagar tar du ut sammanlagt?
    3) Tar du ut hela dagar/alla månadens dagar?
    4) Hur mycket har ni netto i månaden (för er som lever med någon, räkna även in hans inkomst)
    TACK på förhand!
  • Svar på tråden Ni som är föräldralediga!?
  • Verkli­gen
    Äldre 20 Apr 20:32
    #11
    ÄlSkAnDe LäNgTaNdE skrev 2010-04-20 20:28:34 följande:
    Ok, låter härligt ändå:)
    Ja det får gå.. Tänkte att jag säkert kan fixa ett extrajobb så fort jag kommit in lite i utbildningen. Jag tar det dag för dag. Vill ju gärna vara hemma med dottern så länge som möjligt..=)
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • oOoKär­lekoOo
    Äldre 20 Apr 20:34
    #12
    Verkligen skrev 2010-04-20 20:32:42 följande:
    Ja det får gå.. Tänkte att jag säkert kan fixa ett extrajobb så fort jag kommit in lite i utbildningen. Jag tar det dag för dag. Vill ju gärna vara hemma med dottern så länge som möjligt..=)
    Ja, det förstår jag, vill också kunna vara hemma minst 1,5 år.. men då får man nog räkna med att det blir lite knapert...
  • Äldre 20 Apr 20:45
    #13
    ÄlSkAnDe LäNgTaNdE skrev 2010-04-18 17:51:13 följande:
    Hejsan! Är lite nyfiken på hur det skulle kunna se ut den dag man skall vara föräldraledig... SKulle därför uppskatta svar på nedanstående frågor: 1) Hur länge skall du vara ledig? 2) Hur många dagar tar du ut sammanlagt? 3) Tar du ut hela dagar/alla månadens dagar? 4) Hur mycket har ni netto i månaden (för er som lever med någon, räkna även in hans inkomst) TACK på förhand!
    1: Är hemma till slutet maj -10 (sambon tar då över och är hemma tom dec -10)
    2: Jag tar ut 5 dagar/vecka.
    3: Jag tar ut hela dagar (mån-fre).
    4: 24-25000 kr.
  • oOoKär­lekoOo
    Äldre 20 Apr 20:52
    #14
    Lydisen skrev 2010-04-20 20:45:00 följande:
    1: Är hemma till slutet maj -10 (sambon tar då över och är hemma tom dec -10) 2: Jag tar ut 5 dagar/vecka. 3: Jag tar ut hela dagar (mån-fre). 4: 24-25000 kr.
    Tack för ditt svar! Får jag fråga om ni har höga fasta utgifter?
  • Äldre 21 Apr 08:26
    #15
    ÄlSkAnDe LäNgTaNdE skrev 2010-04-20 20:52:47 följande:
    Tack för ditt svar! Får jag fråga om ni har höga fasta utgifter?
    Vi bor i hyreslägenhet men har rätt så dyr hyra, vi har annars billån och lite annat. Bara genom att jag är hemma med föräldrapeng så "förlorar" jag mellan 5000-6000 kr/månad om jag hade jobbat vilket är rätt mycket pengar. Vissa månader (speciellt de månader inbetalningen för studielån kommer) kan vara lite kämpiga men det går. Man måste bara planera lite och hålla i pengarna =) När sambon kommer vara föräldraledig from juni och fram till december så kommer han få jobba varannan helg (förutom att han då tar ut 5 dagar/vecka) för att vi ska få det att gå runt någorlunda. Visst är det tufft. Men att få vara hemma med sitt barn är verkligen en lyx. Vi i Sverige har det nog rätt så bra ändå =)
  • oOoKär­lekoOo
    Äldre 22 Apr 20:38
    #16
    Lydisen skrev 2010-04-21 08:26:08 följande:
    Vi bor i hyreslägenhet men har rätt så dyr hyra, vi har annars billån och lite annat. Bara genom att jag är hemma med föräldrapeng så "förlorar" jag mellan 5000-6000 kr/månad om jag hade jobbat vilket är rätt mycket pengar. Vissa månader (speciellt de månader inbetalningen för studielån kommer) kan vara lite kämpiga men det går. Man måste bara planera lite och hålla i pengarna =) När sambon kommer vara föräldraledig from juni och fram till december så kommer han få jobba varannan helg (förutom att han då tar ut 5 dagar/vecka) för att vi ska få det att gå runt någorlunda. Visst är det tufft. Men att få vara hemma med sitt barn är verkligen en lyx. Vi i Sverige har det nog rätt så bra ändå =)
    Kommer också förlora massvis med pengar när jag går hemma... Blir en 6-7000/månad om jag tar ut såsom jag tänkt mig...
  • Äldre 22 Apr 22:30
    #17
    1) Hur länge skall du vara ledig? till augusti 2011
    2) Hur många dagar tar du ut sammanlagt? 3-4 dagar/vecka
    3) Tar du ut hela dagar/alla månadens dagar? hela dagar
    4) Hur mycket har ni netto i månaden (för er som lever med någon, räkna även in hans inkomst) ca 38 000kr
  • Äldre 7 May 10:49
    #18

    Hej
    jag är ensamstående och ska vara ledig från juni -10 till juni -11
    får tyvärr ta ut drygt 300 dagar på året om man inte får tillbaka från jobbet på semesterdagat i början av nästa år som man inte fick spara pga att de var för få i år och en bra restskatt tillbaka vilket kan göra att jag spar lite dagar.
    jag tar ut hela dagar mellan 6-7 dagar / vecka och får se efter ett par månader hur pengarna räcker till
    får med barnbidrag och vårdnadsbidrag ( pappapeng) ca 16.000

  • Äldre 7 May 10:56
    #19

    1) Jag är ledig ett år, sedan är barnets far ledig ett halvår


    2-3) Jag tar ut 4,5 dgr/vecka fördelade över veckans alla dagar
    4) Ca 34 000 kr netto/månad har vi nog nu
  • Äldre 26 Aug 21:06
    #20

    1. Jag har 2 barn men jag räknar med barn nr 2, jag hoppas att jag ska kunna vara hemma tills hösten 2013 men hoppas att jag ska kunna gå ner i tjänst (f.r.o.m höst 2011) och jobba tex. 2-3 kvällar/vecka och bara ta ut 2 dagar/vecka.


    2. Just nu tar jag ut 3 dagar för bebis nr 2 och 2 dagar för bebis nr 1


    3. Det varierar men det vanligaste är hela dagar


    4. Ca.20.000(fast denna månad fick vi ut över 30.000, JIPPI!!)

  • CK82
    Äldre 26 Aug 21:08
    #21
    1) Hur länge skall du vara ledig?
    Jag kommer vara hemma minst till hösten 2012 (fast jag har en dotter på 6månader och är gravid igen så det blir ju dubbel ledighet)

    2) Hur många dagar tar du ut sammanlagt?
    Har inte tagit ut några dagar än...

    3) Tar du ut hela dagar/alla månadens dagar?
    -
    4) Hur mycket har ni netto i månaden (för er som lever med någon, räkna även in hans inkomst)
    Vi lever på min sambos inkomst, ca. 27.000kr i månaden (netto) med lite bonus och sånt ibland, vi har inga lån och inte särskillt höga omkostander så vi klarar oss fint!
  • Äldre 11 Apr 08:19
    #22

    Jag har också kikat på det här för att få någon klarhet... Om allt går som det ska så tar jag semester 6 veckor september och början av oktober, BF är 15/10.
    ? sen räknar vi med att jag är fl oktober till och med juli ut.
    ? Mannen går på fl 1 augusti 2017 och jag tar ut intjänad semester eller gemensamma dagar.
    ? räknar med att vi klarar oss gott på 3 dgr ersättning i veckan. Vi bor hyggligt billigt och har inte några lån mer än bolån för vårt hus.
    ? med ersättning 3 dgr/vecka, barnbidrag och en heltidslön får vi ut ca 30 000kr i månaden.
    ? Jag tjänar 36 000kr innan skatt, maken lite mindre.

  • Äldre 11 Apr 08:20
    #23

    Och alla ? Som kanske syns i mitt inlägg var en prydlig punktlista från början.

    Vi räknar med att skola in innan 2 års ålder, och spara en del föräldradagar till lite längre fram.

Svar på tråden Ni som är föräldralediga!?