• Anonym (ts)

Skolan... Får ej fortsätta för mig blyghet??

Måste fråga då jag inte riktigt förstår, och att fråga läraren känns inte aktuellt just nu. Känner mig knäckt, hittade en utbildning jag verkligen älskade, trivs som fisken i vattnet och känner att jag äntligen har hittat rätt.

Efter att ha haft över ett dussin jobb jag inte riktigt känt mig hemma hos så har jag landat, trodde jag.

har gått halva utbildningen när 2 av mina lärare stämde möte med mig:

Under en 5 veckors praktik så stämde min ena lärare möte med mig och mina två handledare från praktiken, även en andra lärare kom med henne som jag har i ett annat ämne. 
    Vi satte oss ner i ett rum och en läraren "Ettan" börjar med frågan om ja trivs, svaret är givetvis ja. Sen säger hon att hon tycker att jag valt fel utbildning, att jag borde välja något som de inte är människor inblandat i. Hon tycker att jag inte visar intresse på praktiken och då jag inte är aktivt med att diskuterar öppet i klassen.
    Jag har VG och MVG i alla ämnen, något prov och nån inlämning har jag fått G på men slutbetyget har alltid vart minst VG. När jag började skolan vid 7årsåldern utvecklade jag en blyghet som i tonåren övergick till socialfobi, efter mycket psykologet och terapi så gav jag upp, men för 2 år sedan släppte de, bara sådär utan vidare, som en stor tung rustning ramlade av mig och förra sommaren var allra första gången jag pratade med en främmande människa utan något stöd från någon i närheten *stolt* hösten efter började jag då denna utbildning, en utmaning men jag har fått många vänner och pratar i mindre grupparbeten och med klasskamrater, enda gången jag inte disputerar är då i klassrummet med hela klassen, men trots det så är jag elevrepresentant och står framför klassen en gång varannan vecka och pratar med dem, detta trodde jag aldrig om mig själv, att beskriva känsla är svårt, är så himla stolt över mig själv.. Har hinder kvar, som de, att diskutera i klassen vid andra tillfällen, men ett steg i taget. Men men, tillbaka till ämnet:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 21:51
    Vi satt där och hon började dra upp punkt för punkt som jag har fel i min personlighet, som gör att jag inte passar till denna utbildning (undersköterska) hon säger att jag kan ju komma tillbaka när jag är en annan *mitt namn* och då kan försöka igen. Lite mer än halva terminen har gått där jag gjort prov, inlämningar etc och skött mig. Praktiken sa dom själv är egentligen inget som ingår utan en "bonus" som dom har. Eftersom jag inte visat tillräckligt på den dessa 3 veckor jag vart här nu så är jag inte kompetent (går komvux) enligt henne, hon sa att hur jag än gör och anstränger mig så kommer hon ge mig IG i slutbetyg så enligt henne kunde jag lika gärna hoppa av. Jag sa att jag hoppade just hennes ämne (2 st) då de just nu inte känns lönt då hon ändå kommer ge mig IG.

Men de känns inte rätt, kan de göra så?
    Allt för att jag har lite blyghet kvar att kämpa med, jag vet att jag klarar de, har visat i betygen att ja kan men för praktiken så krachar allt? Kan hon som lärare få säga så att underkänna mig. mer än halva terminan har gått, jag oroar mig för CSN, för att inte kunna få fortsätta.
    Hon sa att om jag inte gör dessa så kommer jag ej få gå sista terminen heller
    Ändå sitter hon att säger att alla får en andra chans, varför får inte ja de då?
    Helt krossad, sattsat allt på detta så förstörs de för att ja har lite blyghet kvar. Läraren är känd för att vara översittare, att se ner på andra och betrakta alla som barn (även om vi har äldre i klassen än henne) Hon säger inget till de som är uppkäftiga i klassen, men är på oss mer tysta, har pratat med andra klasskompisar som säger samma sak.

I slutet sa hon även att ja inte behövde säga detta till någon, speciellt ingen i klassen då de inte angick dem, fick höra att hon sagt liknande till andra om andra saker.
    Allt känns så fel..
  • Svar på tråden Skolan... Får ej fortsätta för mig blyghet??
  • lyckligjanuari

Men det här låter jätte konstigt lärarna får inte behandla dig såhär jag var jätteblyg hade jätte jobbigt i skolan på grund av det. Jag är utbildad uska och min blyghet i skolan har aldrig påverkat mig i mitt yrke. Se har jag nu jobbat med att komma över min blyghet och det har blivit mycket bättre. Men jag har aldrig hört att blyghet skulle hindra dig från att vara en bra uska. Vad tyckte de på praktiken om dig? Hoppas allt ordnar sig stå på dig

• Anonym (ts)

lyckligjanuari

skönt att de finns fler som är blyga men klarat av de. Jag vet ju att de kommer gå över, ja har kommit långt sen förra sommaren och inte mycket kvar tills jag blir av med allt i blyghetsväg. Skulle aldrig låta de påverka mitt arbete
    Praktiken vet ju om min sitts, de sa att jag var lite tyst mot dem och inte frågade så mycket men att ja skulle klara av de med mer tid då de gick bättre och bättre. har ju två veckor kvar plus att ja kan komma efter skolan men de lyssnade inte ens lärarna på
  • Lavish
    Anonym (ts) skrev 2010-04-19 08:23:52 följande:
    Anonym ja mina handledare erbjöd lärarna mina att ja kunde gå på ett annat ställe men de gick dom inte med på darlingdesperados tack, jag har några i klassen som står bakom mig och hjälper mig så gott de kan tack och lov, även mannen min kommer med råd och sparkar i röven att gå vidare med de lavish nej de var de som kändes konstigt att dom gjorde de, känns lite som diskriminering. Ja jag har ju fullt csn för att klara alla räkningar, de kommer ju reduceras ner rätt rejält om dessa försvinner så de är ett stort orosmoment just nu också hur man ens ska klara hyran, får inge a-kassa så ser inte skoj ut.  Jag älskar att arbeta med folk, därför ja valde detta, även trots min blyghet men den kämpar jag hårt med och har kommit otroligt långt med och kommer längre varje dag. Usk kändes då helt perfekt då man är nära och de blir mycket personligt, mycket därför jag älskar de, man växer för varje dag och träffar människor hela tiden. Hade de vart ett råd hade dom väl inte avskrivit mig från 2 stora kurser? utan bara frågat och sen inte vart nått mer
    Har dom redan avskrivit dig från kurser? Mot din vilja? Nu har jag aldrig gått på komvux men det låter åt helvette. Ta det till rektorn och sedan till skolstyrelsen. Du ska inte bara ha din utbildning tillbaka, du ska ha en fet jävla ursäkt också.

Det skojigaste hade förståss vart media, men det kanske du inte är sugen på.
  • Vaniljblomm

Jag känner så igen mig i dig TS! Jag är socionom och fick kämpa under min utbildning på grund av min blyghet. Har väl alltid varit blyg, men det går i vågor! Just nu jobbar jag som undersköterska och det går riktigt bra. Vissa dagar kan jag känna av min blyghet, men oftast går det bra!

• Anonym

Hoppa inte av din utbildning! De har ingen rätt att stänga av dig.

• lyckligjanuari

Jag vill verkligen skicka en styrkekram till dig TS om rektorn inte lyssnar gå högre upp skolverket eller utbildningsansvariga på kommunen. Sen så jobba med din självkänsla och självförtroende det är jobbigt att vara blyg du har rätt att ta plats.

• idiblon yes

Tycker de har agerat väldigt märkligt. Väldigt.

Jag är inte den som är den.
  • Anonym

Be att få byta lärare dvs det har du rätt till och jag vet inte vart du pluggar men skulle det inte kunna vara möjligt att byta komvux. Gå och prata med rektorn för det här tycker jag verkar vara rena mobbningen från lärarens sida.

• Kastrullresan

Det f inns flera olika delar i detta.

Vissa kurser som ingår i utbildningen till undersköterska består av både teori och praktik, t ex Vård och omsorgsarbete, social omsorg, omvårdnad, de stora valbara 200 p kurserna och ibland även några till som ingår i hela utbildningen.

Om kursen är på t ex 150 p så kanske 100 är teoripoäng och 50 är praktik (APU). Det betyder att du kan vara mer än godkänd på teorin men ändå inte få ut ditt betyg om du är underkänd på praktiken. Däremot kan du behålla dina teoretiska resultat och se till att försöka få göra om praktiken för att få godkänd även på den så att du kan få ut ditt betyg.

Det är dina handledare på praktiken som sätter ditt betyg där och dina lärare i skolan som sätter ditt teoretiska betyg. Dessa två läggs sedan ihop innan du kan få ut ditt betyg i kursen.

Ge inte upp nu utan be att få byta praktikplats. Ta till dig av det som dina handledare på praktiken har kring din prestation där och försök att tänka på det på nästa ställe så håller vi tummarna för att det går bättre.

• Anonym

Ts hur har det gått för dig hoppas du orkade kämpa trots att du blev illa behandlad

• Anonym (Usch)

Så hemskt, så borde de inte ha behandlat dig. Vilka oförstående idioter. Lider med dig, varit med om liknande bemötande eftersom jag är blyg.Medveten om att det är en väldigt gammal tråd, hur har det gått för dig?

Svar på tråden Skolan... Får ej fortsätta för mig blyghet??