• LindafrånFinland

Varför föddes ditt barn för tidigt?

Jag fick en dotter i v 34+4. Förlossningen kom igång spontant/utan medicin. Först slemproppen, sedan fostervattet och till sist sammandragningarna/värkarna.
    Orsak till förtidig födsel vet vi inte.
    Men vad jag vet är att jag hade högt RR, protein i urinet men inte? havandeskapsförgiftning enligt ett blodprov som togs 3 dagar innan förlossningen.
    Bebins farmor och farfar är båda prematurer.
    Vårt DNA och mina hormoner skall undersökas då vi är med i en forskning: FÖR TIDIG FÖDSELS GENETISKA BAKGRUND

Jag undrar om ni vet något om genetik? Har ni prematurbarn i släkten?
    Det finns ju alltid en risk att vi får ett till prematurbarn om vi får barn ihop igen.

• Svar på tråden Varför föddes ditt barn för tidigt?
  • K H

Hej
    Min son föddes i v 36+4
    Min dotter föddes i v 34+6
    Jag själv är föd i v28

• SweetSpirit
    augustisten skrev 2010-05-20 10:36:44 följande:
    Det lät verkligen hemskt (jag är lite operationsrädd också och kejsarsnitt är min stora skräck)...Hoppas att ni mår bra nu båda två!
    Jo vi mår bra.. Dottern har mått relativt bra hel tiden och jag började må bra redan dagen efter snittet... Ja det är inge kul å göra snitt men tyvärr så kan det ju behövas ibland..
    Alexander -99,Emilia -07, Stephanie -09 & Agnes -10
  • Kajak

Vår dotter kom 36+0.
    Man visste inte varför förlossningen startade spontant...

Så när jag blev med barn igen så bad jag om att få extra undersök då jag var runt vecka 34 så det fick jag.
    Man kunde se att jag var redan liiite öppet däruppe av tappan.
    Så jag fick inte bära åt tungt som tex mina barn som vägde 14 o 17 kg.
    Men den yngsta som var runt 10 kg var inte problem.

"storbarnen" kom 38+5 och 38+0.

Väntar fjärde bebis o är på övertid  nu... ovanligt för mig!

Bebisen! vet du idag är BF+6? när kommer du?
  • Sunkiissed

Fick mina tvillingar i v24+4..

Ingen som vet varför.

Tappen hade nästan helt försvunnit.
    Fick dropp som skulle sätta stopp för värkarna men efter 1 dag på sjukhuset kom värkarna ändå.. Båda barnen kom med fötterna först.

Ingen jag vet i min släkt har fått för tidigt.

• FamÅsling

Jag fick min son i vecka 36+4. Startade med vattenavgång. Sen kom värkarna. hade inte haft varken sammandragningar eller förvärkar. Hade varit hos BM nån vecka innan och allt såg bra ut. Jag själv är född i vecka 37+ och sambon också men det är ju normalt. Så jag har ingen aning om varför sonen kom förtidigt

• Erkens mamma

Hade en föreliggande moderkaka och en massa sammandragningar och massiva blödningar. Moderkakan var också väldigt tunn och utbredd. Den täckte nästan hela livmodern. Låg inlagd på spec i nästan sex veckor innan han kom med akut snitt då alla sammandragningarna hade gjort att jag börjat öppna mig. När jag var öppen 5 cm och moderkakan buktade ut i förlossningskanalen vågade de inte vänta längre och han kom med akutsnitt i vecka 29+4.

• MiniLou

Min son föddes i v.26 pga GBS

• I have a kid

Min dotter föddes vecka 29+4 AKUT snitt

dom vet ej varför

hadde inte börjat öppna mig ( mer en så där utanpå som är normalt)

inga dåliga världen,
        INGET som tydde på att hon skulle komma helt oväntat

varför dom tog ut henne var för att hjärljuden sjönk

sen hadde hon navelsträngen runt halsen nåra 2 varv hårt kan ju förklara varför pulsen/ hjärtljuden sjönk. Men det är inget dom säger.

själv är jag född vecka 32+0

• Jojo74

29+2 och vi var båda helt friska....

• A Li

Båda pojkarna är födda v 34+4 (05,09) på grund av RH-immunisering.

• kela81

Min Signe föddes i vecka 36+2 pga förhöga halter av GBS infektion hos mig.

*** vårat mirakel BF 12 juni***
  • Inglan

Min son föddes i v.31+2 med akutsnitt då moderkakan börjat lossna. Dock mådde han bra hela tiden. Både min mormor och min faster är prematurer.

• lille08

Vår son Erik föddes i v 32+0 eftersom jag drabbades av bröstcancer under graviditeten. Han föddes med planerat kejsarsnitt.

Svar på tråden Varför föddes ditt barn för tidigt?