• DevilsDaughter

Glasögon på barn, någon?

Tänkte bara fråga om det är några föräldrar här som har små barn med glasögon? Min dotter som är 4 år har tydligen väldigt dålig syn och ska få glasögon nästa vecka fick vi reda på idag.

Är det svårt för barnet att behålla glasögonen på? Tänkte på våldsamma lekar osv. Vad för "glas" är det? Lätt för att gå sönder? Kan de vara skadligt om de tex ramlar med dem? Vad kostar egentligen glasögon till barn? Har inte glasögon själv så har lite dålig koll.. Har ni haft några problem med att få barnet att vilja ha glasögonen på sig?

• Svar på tråden Glasögon på barn, någon?
  • lurksmulan
    Cahjo: Åh, lila Hello Kitty, det är ju hur gulligt som helst att han ville ha såna!

mathe: Försök göra det till en blandning mellan rolig grej och att doktorn säger att hon måste. Titta runt på olika ställen till ni hittar något par som hon faktiskt vill ha självmant, då blir det nog inga problem.

Vår sons synfel är så pass stort att han aldrig kommer bli av med glasögonen fick vi höra sist vi var där. Lappträningen kommer pågå tills de slutar se resultat och det kan vara 3 år till. Kämpigt.
    Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • caspersmamma 08

Min son är 21mån och fick sina glasögon för någon månad sen, han är väldigt duktig att ha dom på sig men det händer att han tar av sig dom så han får inte ha dom på sig när han är ute med dagis för han tog av sig dom en gång utan att fröknarna såg det så de fick tillbringa en bra stund att leta efter dom och den tiden känner jag att dom kan ha med barnen.
    Min son skelar och har styrkor +3,75 och +5 vi valde att inte betala extra för att få tunna glas pga av att synen kan ändras kanska fort och hans glasögon är så små att man inte märker att glaset är lite tjockare än bågen, min systerdotter fick sina glasögon vid 3år åldern och inte förrän sonen fick sina glasögon så såg jag att hon också har tjocka glas (hon har högre + än sonen).
    Synsam här hade när vi skaffade glasögon 700kr rabatt på barnbågar och våran kommun ger 500kr rabatt på glasen, så vi betalde 1500kr

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • vinglafram

min dotter har glasögon, fick när hon fyllde 4år.

det går bra, vissa dagar är hon lite tjurig och vill inte ha de på,
    men doktorn har sagt att hennes synfel har stor chans att växa bort om hon är duktig att använda dom.
    så oftast behöver man bara påminna henne om det.
    vi köpte på specsavers (tror jag) där man fick två par och betala för ett par.
  • Flätad

Vår dotterfick sina glasögon när hon var 22 månader (eller nästan 2 år ). Hon började skela plötsligt och ganska kraftigt så vi blev remmiterade direkt till ögonmottagningen. Hon var översynt, ganska rejält. Jag var jätteorolog över hur det skulle gå med glasögon på en sådan liten, men det har gått över all förväntan Ganska snart upptäckte hon själv vilken nytta glasögonen gjorde och sedan dess har är hon så noga med att de ska vara på Det är det första hon gör på morgonen, sätter på sina glasögon.
    Hon är 4 år och har fått byta glas 1 gång. Varje gång har vi tagit erbjudande om att man köper 1 par så får man 1 par på köpet. Men helt ärligt så har vi inte behövt använda de x-a något för de har hållt jättebra. Det har blivit lite repor, men i affären sa de att barn inte alls är lika känsliga mot sådant som vuxna.

Vår tjej har ganska dålig syn så hon har fått "specialglas" just för att glasen inte ska vara för tjocka och för att ögonen inte ska bli så stora genom glasen. Det kostade lite mer (minns faktiskt inte hur mycket....) men vi valde det ändå.

Nyligen var vi på kontroll och tösen var såå orolig över att hon skulle behöve byta glasögon Hon älskar sina bågar hon har nu De har lite pärlor på bågarna och hon är väldigt mycket för glitter och glamour just nu Hon behövde inte byta denna gång, men troligtvis till hösten. Då ska hon nog även få sk "lappträning".

Hon vill alltid ha sina glasögon säger hon och på varje teckning hon ritar som innehåller "gubbar" så har de fina glasögon på sig

• Mathe

Var och provade glasögon idag, hon tittade knappt på de bågar som fanns. Usch, fula och äckliga var kommentarena, trots att tvillingsystern provade allt hon kom över. Vi var nog på Synsam i minst 1 1/2 timme. Men hon tog iaf i ett par lila Bamse så de lånade vi hem + tre andra som jag valde ut. Innan hon skulle gå och lägga sig gick hon dock med på att prova de och då fick hon låna en handspegel av mig som hon speglade sig noga i medan hon provade dricka läsk med de olika bågarna på . Bamse blev favoriterna och de fick t.om följa med in på toa Jag hoppas det håller i sig till i morgon.

Jag trodde dock att det skulle finnas massor med fina bågar med figurer eller glitter eller pärlor, men inte... Bamseglasögonen är bara lila, inte ens en bamsefigur på, men hon känner tydligen igen loggan så det funkar väl ändå. Nej fram för mer glitter och glamour, figurer och pärlor {#lang_emotions_kiss} De vuxenglasögon som fanns var ju betydligt roligare...

• Flätad
    Mathe skrev 2010-04-24 21:20:42 följande:
    Var och provade glasögon idag, hon tittade knappt på de bågar som fanns. Usch, fula och äckliga var kommentarena, trots att tvillingsystern provade allt hon kom över. Vi var nog på Synsam i minst 1 1/2 timme. Men hon tog iaf i ett par lila Bamse så de lånade vi hem + tre andra som jag valde ut. Innan hon skulle gå och lägga sig gick hon dock med på att prova de och då fick hon låna en handspegel av mig som hon speglade sig noga i medan hon provade dricka läsk med de olika bågarna på . Bamse blev favoriterna och de fick t.om följa med in på toa Jag hoppas det håller i sig till i morgon.Jag trodde dock att det skulle finnas massor med fina bågar med figurer eller glitter eller pärlor, men inte... Bamseglasögonen är bara lila, inte ens en bamsefigur på, men hon känner tydligen igen loggan så det funkar väl ändå. Nej fram för mer glitter och glamour, figurer och pärlor  De vuxenglasögon som fanns var ju betydligt roligare...
    Kan hålla med sig om att utbytet av barnbågar är ganska trista tyvärr... Vi var runt på flera ställen sist vi skulle ha nya bågar. När hon var mindre så var det inte lika svårt men nu är hon 4 och mycket medveten om hur hon vill ha det

På synoptik hittade vi dock ett par jättefina med pärlor på sidorna De är av märket Mumin men där är ingen bild eller så på mumin på dem Men vår dotter föll pladask för just pärlorna som glittrar. Hon är verkligen jättefin i dem och hon vill aldrig byta ut dem

Lycka till
  • lurksmulan
    Var och provade glasögon idag, hon tittade knappt på de bågar som fanns. Usch, fula och äckliga var kommentarena, trots att tvillingsystern provade allt hon kom över. Vi var nog på Synsam i minst 1 1/2 timme. Men hon tog iaf i ett par lila Bamse så de lånade vi hem + tre andra som jag valde ut. Innan hon skulle gå och lägga sig gick hon dock med på att prova de och då fick hon låna en handspegel av mig som hon speglade sig noga i medan hon provade dricka läsk med de olika bågarna på . Bamse blev favoriterna och de fick t.om följa med in på toa Jag hoppas det håller i sig till i morgon.Jag trodde dock att det skulle finnas massor med fina bågar med figurer eller glitter eller pärlor, men inte... Bamseglasögonen är bara lila, inte ens en bamsefigur på, men hon känner tydligen igen loggan så det funkar väl ändå. Nej fram för mer glitter och glamour, figurer och pärlor  De vuxenglasögon som fanns var ju betydligt roligare...
    Låna hem bågar från andra affärer också, det kan skilja sig väldigt mycket i utbudet.
    Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • DevilsDaughter

Hej!
    Har varit hos ögonläkaren idag och fått recept utskrivet, valde ut bågar hos optikern efteråt. Hon provade många och tyckte att det var spännande, samtidigt som hon inet ville bestämma sig, antagligen för att hon tyckte att hon såg lite annorlunda ut när hon kollade sig i spegeln. Men hon fastnade iaf för ett par lila hello kitty-ramar. Känns skönt nu att detta är avklarat, hon tyckte att det var riktigt jobbigt med ögondropparna.
    TAck till er alla som svarat!!

• GulTussilago
    Var och provade glasögon idag, hon tittade knappt på de bågar som fanns. Usch, fula och äckliga var kommentarena, trots att tvillingsystern provade allt hon kom över. Vi var nog på Synsam i minst 1 1/2 timme. Men hon tog iaf i ett par lila Bamse så de lånade vi hem + tre andra som jag valde ut. Innan hon skulle gå och lägga sig gick hon dock med på att prova de och då fick hon låna en handspegel av mig som hon speglade sig noga i medan hon provade dricka läsk med de olika bågarna på . Bamse blev favoriterna och de fick t.om följa med in på toa Jag hoppas det håller i sig till i morgon. Jag trodde dock att det skulle finnas massor med fina bågar med figurer eller glitter eller pärlor, men inte... Bamseglasögonen är bara lila, inte ens en bamsefigur på, men hon känner tydligen igen loggan så det funkar väl ändå. Nej fram för mer glitter och glamour, figurer och pärlor  De vuxenglasögon som fanns var ju betydligt roligare...
    Vi köpte också på synsam (det är enda glasögonaffären nära oss). Man fick 700kr rabatt och det är ju trevligt!
    Men visst var glasögonen tråkiga?! Vi köpte kopparbruna bamseglasögon med skalmanbilder på insidan. Det står bamse på skalmen, men visst kunde det väl vara ett bamsehuvud istället?

Vi valde synsam eftersom de verkar ha bra garanti och så kostade glasögonen oss 280kr inkl bågar och glas, så det är ju prisvärt!
    Men inför nästa glasögonpar hoppas jag att de fått in nya roliga modeller!
  • CamillaW10

Min son fick glasögon vid 3-års ålder, +10 båda ögonen, han är mer vild än tam och jag trodde att glasögonen skulle vara överallt annat än på huvudet, men shi fick jag. Han använder dom jämt ibland åker dom av pga lek men de funkar förbannat bra. Jag gick till Smarteyes med honom, kostade mig 249 kr vilket var försäkringskostnaden, sjukhuset stod för glasen (även så att han inte skulle behöva gå runt med flaskbottnar) och Smarteyes stod för trevligt bemötande och mellan skillnaden.
    Toppen nöjd mamma och en mindre klumpig son!

• Purlan

Jag rekommenderar verkligen Specsavers då det gäller barnbågar. Min son fick sina första för ett år sedan då han var 3 år och 9 månader. Jag hämtade hem och provade men alla var jättetråkiga tills vi kom till Soecsavers och sonen på tre minuter själv hittat dem båge han ville ha och som dessutom var jättefina på honom. Nu ett år senare har vi redan fått byta glas och tig då två par betala för ett och han valde ett par legobågar som han var superfin i. Han är hur stolt som helst för sina glasögon och första dagen med legobågarna hade alla barnen på avdelningen velat känna på legobitarna på sidorna

• Amatory

Jag har en dotter som nyligen fått glasögon som hon älskar så det i sig är inget problem, dock ska vi börja med lappträning. Och det är jag mer fundersam över, ni som testat detta, hur gick ni tillväga? Och vad gjorde ni? Vi ska börja med två timmar om dagen..

Svar på tråden Glasögon på barn, någon?