Hon vill ha ensam vårdnad
Jag har en nära killkompis som ska separear med sin sambo. Dem har ett tvillingpar på 9 månader. Mamman är och har varit föräldrarledig hela tiden. Nu när dem ska separera vill mamman att barnen ska bo hos henne på "heltid" och att killen kan "låna" barnen/komma och hälsa på då och då. Killen vill så klart ha varannan vecka men mamman säger att när barnen är så små mår dem bäst av att bara bo hos en förälder och att det oftast brukar bli hos mamman. Kan hon verkligen göra så och stämmer det? Borde dem inte få delad vårdnad? Min killkompis mår verkligen jätte dåligt och jag tycker så fruktansvärt synd om honom. Mamman säger också att vårdnaden kommer tilldelas henne i och med att hon varit föräldrarledig och att barnen i och med det känner sig tryggast hos henne. Min killkompis arbetar, som dem flesta pappor till 9 månaders bebisar, men har jätte bra kontakt med barnen och tar sitt fulla ansvar när han är hemma. Vet någon vad som gäller i liknande situationer? Gärna svarfrån någon som varit med om liknande eller arbetar med detta.Tack på förhand!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 14:30
Jag ska förtydliga mig lite. Dem har i dagsläget gemensam vårdnad. Jag var lite otydlig kanske. Det jag blir så arg över är att mamman tycker att det är så självklart att hon ska ha barnen. Om hon nu tycker att det bästa för barnen är att endast en förälder har ensam vårdnan kan väl hon vara den som står utan barn i så fall.