• Vinterbarn0809

Hon vill ha ensam vårdnad

Jag har en nära killkompis som ska separear med sin sambo. Dem har ett tvillingpar på 9 månader. Mamman är och har varit föräldrarledig hela tiden. Nu när dem ska separera vill mamman att barnen ska bo hos henne på "heltid" och att killen kan "låna" barnen/komma och hälsa på då och då. Killen vill så klart ha varannan vecka men mamman säger att när barnen är så små mår dem bäst av att bara bo hos en förälder och att det oftast brukar bli hos mamman. Kan hon verkligen göra så och stämmer det? Borde dem inte få delad vårdnad? Min killkompis mår verkligen jätte dåligt och jag tycker så fruktansvärt synd om honom. Mamman säger också att vårdnaden kommer tilldelas henne i och med att hon varit föräldrarledig och att barnen i och med det känner sig tryggast hos henne. Min killkompis arbetar, som dem flesta pappor till 9 månaders bebisar, men har jätte bra kontakt med barnen och tar sitt fulla ansvar när han är hemma. Vet någon vad som gäller i liknande situationer? Gärna svarfrån någon som varit med om liknande eller arbetar med detta.

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 14:30
    Jag ska förtydliga mig lite. Dem har i dagsläget gemensam vårdnad. Jag var lite otydlig kanske. Det jag blir så arg över är att mamman tycker att det är så självklart att hon ska ha barnen. Om hon nu tycker att det bästa för barnen är att endast en förälder har ensam vårdnan kan väl hon vara den som står utan barn i så fall.
  • Svar på tråden Hon vill ha ensam vårdnad
  • Nialex

Rekommendationerna är väl att barnen ska vara ca 3 år när de börjar med varannan vecka, just för att barnen behöver stabiliteten när de är små, men de kan ju ändå ha delad vårdnad och sen att pappan får träffa barnen, t.ex. hemma hos henne när det passar. Förstår inte varför det skulle bli en vårdnadstvist överhuvudtaget.

• MissLaila

Men dom har väl redan skrivit på gemensamvårdnad, vilket betyder att båda har lika mkt rätt till barnen.. Varannan vecka kan vara lite häftigt till så små barn, men då kanske dom kan ha dom "var 3:e dag" istället.. Hon har ingen rätt att ta barnen på heltid..

• MammaMiia88

men vadå kommer pappan få delad vårdnad? har dom inte de redan?? o isåfall kan du ju fråga honom varför

är man sambos o får barn så e de ju ren självklarhet enligt mig att man ska ha delad vårdnad! trodde alla hade de :S...aja.

dock till sak...nej mamman kan inte säga att han bara få träffa dom så lite, tycker han ska gå till familjerätten med detta!..
    däremot kan jag själv anse att varannan vecka för så små e lite väl att ta i..många barn klarar de ja.men inte alla..finns att läsa om detta på familjerättens hemsida, där rekomenderar dom inte varannan vecka innan barnet fyllt 3 år!..men som sagt..de ligger oxå på barn till barn...

be honom kontakta familjerätten iaf! de e de första han borde göra!

• MammaMiia88
    MissLaila skrev 2010-04-22 14:22:22 följande:
    Men dom har väl redan skrivit på gemensamvårdnad, vilket betyder att båda har lika mkt rätt till barnen.. Varannan vecka kan vara lite häftigt till så små barn, men då kanske dom kan ha dom "var 3:e dag" istället.. Hon har ingen rätt att ta barnen på heltid..
    vårdnad o umgängesrätt är två helt olika saker!
  • MammaMiia88
    MammaMiia88 skrev 2010-04-22 14:23:17 följande:
    men vadå kommer pappan få delad vårdnad? har dom inte de redan?? o isåfall kan du ju fråga honom varför är man sambos o får barn så e de ju ren självklarhet enligt mig att man ska ha delad vårdnad! trodde alla hade de :S...aja. dock till sak...nej mamman kan inte säga att han bara få träffa dom så lite, tycker han ska gå till familjerätten med detta!.. däremot kan jag själv anse att varannan vecka för så små e lite väl att ta i..många barn klarar de ja.men inte alla..finns att läsa om detta på familjerättens hemsida, där rekomenderar dom inte varannan vecka innan barnet fyllt 3 år!..men som sagt..de ligger oxå på barn till barn... be honom kontakta familjerätten iaf! de e de första han borde göra!
    bör tilläggas!: OM mamman då inte är sammarbetsvillig!..han har rätt att träffa barnen lika mkt som mamman
  • Kina79

Vem ska vara hemma och föräldraledig med barnen? De är ju för små för dagis.
    Ska pappan vara föräldraledig tycker jag att barnen ska vara hos honom dagtid, men sova hos mamman (eftersom hon varit hemma hela tiden hittills) Om nån/några månader (beroende på hur allt funkar) tycker jag att de kan stanna kvar och sova hos pappa kanske två nätter/vecka.

När det sen är dags för dagis har barnen förhoppningsvis vant sig lite vid situationen och kan bo hos mamma men vara hos pappa två-tre em i veckan + en-två nätter (beroende på hur långt de kommit innan)

Sen kan de sakta fasa upp det till varannan vecka om det är det som funkar för alla (framförallt barnen!!!!!)

Vårdnad har för övrigt ingenting med umgänge att göra. Vårdnaden har de nog redan rett ut när tvillingarna föddes, antingen skrev de på gemensam eller så har hon enskild. Detta har med val av dagis skola, ta del av läkarutlåtanden mm att göra.

Umgänge ska den andra föräldern alltid kunna få (då pratar jag om normalt funtade föräldrar, inga ytterligheter som knarkare, misshandlare, mördare mm)

• MissLaila
    MammaMiia88 skrev 2010-04-22 14:23:57 följande:
    vårdnad o umgängesrätt är två helt olika saker!
    Jag vet skillnaden, jag har själv ett barn varanna vecka... men nu pratade TS om vårdnaden inte umgängesrätten. Och vad jag vet så skriver man väl på gemensamvårdnad i samband med faderskap..
  • agnesokattis08

de stämmer inte längre att barn ska vara 3 år innan det rekomenderas varannan vecka. jag har själv varit i kontakt med massa såna där instanser nu för bara två månader sedan sist, och NU för tiden är det så att barnen har lika rätt till båa och båda föräldrarna ha lika rätt till barnen, sen är de upp till föräldrarna att komma överens om vad som ska gälla. går inte de så får man gå vidare med fallet, men dom rekomenderar familjerådgivning i första hand för att kunna komma överens utan att ta det längre...

• Magical

Om man redan har gemensam vårdnad så fortsätter ju den. annars måste någon av de ansöka rättsligt om vårdnaden.
    Han har samma rätt som hon.

• MammaMiia88
    MissLaila skrev 2010-04-22 14:32:19 följande:
    Jag vet skillnaden, jag har själv ett barn varanna vecka... men nu pratade TS om vårdnaden inte umgängesrätten. Och vad jag vet så skriver man väl på gemensamvårdnad i samband med faderskap..
    hängde inte med vad du menade nu så fick läsa ditt första inlägg trettioelva ggr..o nu hänger jag med;)..sorry!..menade precis så!
  • Helene70

Det är inte mamman som bestämmer hur ofta pappan får träffa barnen. I sådana här situationer försöker man alltid se till barnens bästa.

Även om han har jättebra kontakt med barnen så är det inte samma sak som att ha varit med barnen dygnet runt i 9 månader. 

Så här i början kan jag tänka mig att barnen kommer få bo heltid hos mamman och pappan kommer att få umgängesrätt.

En annan sak, när har han tänkt att ta ut sin föräldraledighet och hur länge? Förhoppningsvis så tänker han ta 50%(det skulle se bra ut{#lang_emotions_wink}) och då kan barnen vara hos honom under dagarna.

• MammaMiia88
    agnesokattis08 skrev 2010-04-22 14:32:31 följande:
    de stämmer inte längre att barn ska vara 3 år innan det rekomenderas varannan vecka. jag har själv varit i kontakt med massa såna där instanser nu för bara två månader sedan sist, och NU för tiden är det så att barnen har lika rätt till båa och båda föräldrarna ha lika rätt till barnen, sen är de upp till föräldrarna att komma överens om vad som ska gälla. går inte de så får man gå vidare med fallet, men dom rekomenderar familjerådgivning i första hand för att kunna komma överens utan att ta det längre...
    jodå..den rekomendationen finns visst kvar..men den har bara alltid varit en REKOMENDATION o inte något måste..

så sa familjerätten till mig senast i januari...( har min son varannan vecka o han är 2 år)
  • MissLaila

Jag ska tillägga att min sons pappa och jag flyttade isär när sonen va 5mån, han hade honom varje dag efter jobbet, tills han blev 9 månader då han hade semester och föräldraledighet.. Då hade vi varj 3:e dag, sen varannan vecka.. Men vi va tillsammans i ytterligare 1 år efter att vi flyttade isär så vi sov alltid med varandra, men ena veckan hos mig och andra veckan hos honom.. När vi bestämde för att gå isär helt så hade vi varj 3:e dag igen för att introdusera att bara en förälder va närvarande.. Nu har vi haft varannan vecka i 2 år, sonen blir 4 i september.

Om hon inte går med på varannan vecka så kan han väl föreslå varj 3:e dag till en början.. Om han jobbar och inte kan vara ledig på sina dagar måste han nog inse att barnen bör va hos mamman tills dom börjar på dagis..

Varför är det alltid så självklart att mamman ska få bestämma? Pappan då?
    Man skaffar väl inte barn för att dela på dom, men när det händer så måste man samarbeta!!

• Vinterbarn0809
    Helene70 skrev 2010-04-22 14:40:52 följande:
    Det är inte mamman som bestämmer hur ofta pappan får träffa barnen. I sådana här situationer försöker man alltid se till barnens bästa.Även om han har jättebra kontakt med barnen så är det inte samma sak som att ha varit med barnen dygnet runt i 9 månader. Så här i början kan jag tänka mig att barnen kommer få bo heltid hos mamman och pappan kommer att få umgängesrätt.En annan sak, när har han tänkt att ta ut sin föräldraledighet och hur länge? Förhoppningsvis så tänker han ta 50%(det skulle se bra ut) och då kan barnen vara hos honom under dagarna.
    Dem hade planerat att mamman skulle vara hemma första året och sen att pappan skulle ta sista halvåret.
  • agnesokattis08
    MammaMiia88 skrev 2010-04-22 14:41:47 följande:
    jodå..den rekomendationen finns visst kvar..men den har bara alltid varit en REKOMENDATION o inte något måste.. så sa familjerätten till mig senast i januari...( har min son varannan vecka o han är 2 år)
    va knäppt eller de e ju bra egentligen kanske.. men till mig ha dom alltid sagt att numer så "gäller" inte de.. utan att man ser till barnets bästa o att nu för tiden så anses det vara varannanvecka boende (eller vilken tidsperiod man nu väljer)
    men du se va de kan skilja beroende på var man bor..

jag har min dotter oxå varannan vecka och hon är nu drygt 20 månader
  • MammaMiia88
    agnesokattis08 skrev 2010-04-22 14:46:55 följande:
    va knäppt eller de e ju bra egentligen kanske.. men till mig ha dom alltid sagt att numer så "gäller" inte de.. utan att man ser till barnets bästa o att nu för tiden så anses det vara varannanvecka boende (eller vilken tidsperiod man nu väljer) men du se va de kan skilja beroende på var man bor.. jag har min dotter oxå varannan vecka och hon är nu drygt 20 månader
    ja de e lite knäppt..dock tycker inte jag att den rek ska försvinna alls..min son träffade inte sin pappa mer än en dag i månaden de första 8 mån ( han som avstod) o sen helt plötsligt komma o säga att han vill ha varannan vecka..jag tyckte självklart inte alls om de..sonen kände inte sin pappa då..så vi började med varannan  helg o när sonen blev två började vi med varanna vecka..
  • agnesokattis08
    MammaMiia88 skrev 2010-04-22 14:53:28 följande:
    ja de e lite knäppt..dock tycker inte jag att den rek ska försvinna alls..min son träffade inte sin pappa mer än en dag i månaden de första 8 mån ( han som avstod) o sen helt plötsligt komma o säga att han vill ha varannan vecka..jag tyckte självklart inte alls om de..sonen kände inte sin pappa då..så vi började med varannan  helg o när sonen blev två började vi med varanna vecka..
    det förstår ja att du inte kände okej inför...
    jag vill heller inte att den rekomendationen ska tas bort, jag tyckte att dottern var alldeles för ung för att börja med varannan vecka när hon var bara kring strax under året..
    men mitt ex vägrade ha varannan helg osv och inga förslag dög så tills lut blev de som han ville ändå.. o idag funkar de ju bra...
Svar på tråden Hon vill ha ensam vårdnad