• Yossan

TV-tittande hos små barn - begränsar du det?

Barn upp till 4 år, hur mycket tv tycker du att det är ok att de ser/dag?
    Begränsar du det eller är det fritt fram?
    Tv:s vara eller icke vara till sma barn är ju ett ganska hett ämne just nu i bla föräldratidningar...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden TV-tittande hos små barn - begränsar du det?
  • så mycket bättre

Ja det kommer vi att göra. Hade själv begränsat när jag var liten och det funkade bra.

Mina brorsbarn tittade hur mycket som helst på TV när de var små och det har forstatt, var/är nästan aldrig ute och bara leker. När vi var i stugan med bara 3 kanaler så var de alltid jätteuttråkade och kom liksom inte ens på tanken att gå ut och leka fantasilekar, spela spel osv... jättetragiskt tycker jag.

• brünnhilde

Vi har löst tv-problemet genom att kasta ut den.
    Vår son fyller snart två, och jag tycker inte han behöver titta. Inte vi heller.

• canmamma

Vi har ingen tv så det är väl begränsande, men å andra sidan så får de ju gärna titta när vi besöker andra...

• susieq82

min lilla gillar att titta på teve, men däremot när hon väl vill titta så ser hon inte hela programmet. Utan går  fram och tillbaka till mig och hennes rum, men då stänger jag av teven om jag märker att hon inte är intresserad...men som idag var jag helt dränerad efter att min kurs tog slut, så vi har kollat filmer och myst idag. Då e teven grym!{#lang_emotions_smile}

• HarperSeven

Jag tycker att det är svårt att svara eftersom jag tycker att barn under två inte ska titta på tv alls. Barn över två kan däremot titta på tv.

• Tygtiiger

Ja, innan två år fick sonen inte se på tv alls. Därefter har han fått titta på tv, men vi sållar vad han får se, han har mest sett filmer fram till sista året när han gärna velat titta på barnkanalen.

I snitt blir det nog en timme per dag, men vissa dagar inget alls, vissa dagar en hel film. Han är fem år nu.

Krupke, we've got problems of our own!
  • supersötasilversara

Fram till att dottern var 4 år så hade vi ingen begränsning alls för hon var inte intresserad. Satte vi på TV eller film så kollade hon i typ 5 min och började leka istället. Men sedan hon blev 4 år och vi fick kanalen Playhouse Disney så har TV-tittandet blivit MYCKET mer intressant för vår dotter. Så nu måste vi begränsa. Jag testade en dag och lät TV:n stå på från morgonen och nästan fram till lunch - och hon gjorde ingen ansats att gå därifrån utan hade säkert kunnat sitta i några timmar till!

Hon brukar få titta lite på morgonen och ev lite på em eller kvällen. Men ibland försöker jag köra TV-fria dagar/veckor och hitta på något kul istället när hon frågar efter TV. Nu när vädret är skönare och vi kan vara ute och gräva i landen och plantera och så, då blir det inget TV-tittande alls - och ingen frågan efter det heller.

15 månaders sonen bryr sig inte alls, men sitter gärna bredvid storesyrran i soffan och leker

• StarkMamma

Max 1 timme per dag men dom tittar bara på helgerna en stund innan dom går upp.

Snart gör vi nummer 6!
  • Eisa

Min snart 2-åring har aldrig intresserat sig för teven. Han har liksom inte ro att sitta.

• Garderobshylla

Min son ser normalt inte mycket tv desto mera film. Men han får se max två filmer per dag. Och det är för att annars vill han inte göra annat än se film hela dagarna.

När han är sjuk får han se hur mycket han vill.

Och om hela familjen sitter i soffan och ser på tv så får han ju givetvis också göra det. Det är mer dagtid vi begränsar det.

• Lottis77

Nej, vi begränsar inte. Dock stängs tv:n av när koncentrationen bryts och barnen (4½ och 2 år) börjar jaga varandra runt soffbordet. Det brukar inte dröja så länge.

Min äldsta kan sitta länge och kolla, men stänger alltid av om han får ett roligare alternativ - typ gå ut och leka, rita eller pärla. Den dagen han hellre vill kolla tv, då kommer jag att tänka om. :)

• Trillian80

Nu är ju sonen bara 4 månader, så han sitter ju framför tv-n de stunder han själv orkar - vilket inte är särskilt länge (svårroad). Han kanske sitter max 30-40 min framför tv-n totalt varje dag. Han gillar Top model, Hannah Montana och Svampbob Fyrkant. =D

Sen när han blir äldre och kan roa sig själv så kommer vi nog införa vissa restriktioner.

Svar på tråden TV-tittande hos små barn - begränsar du det?