• nellan72

    Min dotter mobbas i skolan (långt)

    Min dotter som går i 1:an började förändras i höstas, nästan direkt efter att skolan hade börjat faktiskt. Från att ha varit en sprallig, glad och obekymrad tjej med många kompisar förvandlades hon till en inåtvänd liten tjej som helst ville vara för sig själv. Både jag och hennes pappa försökte få reda på vad det var men hon sa givetvis inget. Jag lyckades luska ut så småningom att hon kände sig utanför i klassen och pratade med läraren. De hade inte märkt nåt särskilt sa dem, men de skulle hålla koll. Inget hände...

    Efter påsklovet var det som om det brast för min dotter och allt mellan himmel och jord bubblade ur henne (tack och lov). Hon började berätta hur de andra behandlade henne och vad de sa till henne. En kille hade sagt så sent som i förra veckan att hon var en tönt och en fjant. Min son hade hört det. Det finns massor att berätta och det skulle bli ett lååångt inlägg om jag skrev ner det.

    I tisdags var vi på utvecklingssamtal med min dotters lärare och vi tog ju upp det här med henne. Hon hade redan börjat med att prata om sånt här i klassen och även i små grupper. Dessutom hade hon pratat med vissa av de tjejer som hade varit taskiga mot min dotter just då. Hon hade tagit upp det direkt och det tyckte jag var bra. Nu har de börjat agera... Vi satt på utvecklingssamtalet i 2 timmar och diskuterade både det här och annat, men mest utrymme fick ju mobbningen. Hon berättade hur hon tänkte gå tillväga och vad hon hade gjort hittills. Nu återstår att se vad som händer. Hur som helst kommer jag att gå upp till skolan och vara med ofta nu när det har kommit fram så mycket.

    Känner mig så förtvivlad och maktlös och givetvis orolig. Har sån ilska inom mig mot de här barnen och är så otroligt ledsen över att det ska finnas ett ord som heter "mobbning".

  • Svar på tråden Min dotter mobbas i skolan (långt)
  • MissLillan

    Usch fy vad hemskt! Jag blir helt ledsen när jag läser! Hoppas allt löser sig för er och din lilla tjej! Bra att det kommit fram och det händer nått!

  • Cloud Berry

    Oj, vilken enorm mardrömssituation ni hamnat i.

    Det viktiga är att det inte fortsätter att skolan agerar och sätter stopp. Tyvärr finns det stora brister inom skolan så det är inte säkert att de kan lösa problemet, att de låtit detta pågå hela höstterminen och halva vårterminen är nog illa.

    Det jag skulle göra i ett sådan här situation är att helt enkelt plocka ur dottern ur skolan och därefter krävt att få en garanti att hon inte behandlas illa under skoltid i fortsättningen. Jag skulle sätta hårt mot hårt. Krävt att få sett dokumentation på hur mobbingen har förebyggts och hur de ska jobba i fortsättningen, krävt att få se handlingsplanen.

    Sen så tror tror jag att det är viktigt att prata med de andra föräldrarna så att de får en inblick i situationen, förhoppningsvis så tänker de till och börja jobba på att motverka mobbingen på hemmaplan för det är svårt att förhindra mobbing om inte föräldrarna till mobbarna bryr sig.

    Skulle det vara så att föräldrarna inte bryr sig så skulle jag kräva att mobbarna blev förflyttade.

    Det här är varje förälders mardröm och jag lider verkligen med dig.

  • nellan72

    Tack för råden! Har funderat på just handlingsplan och samtal med föräldrar. Jag vet att vissa av föräldrarna inte bryr sig, tyvärr... Men jag ger inte upp vad som än händer och kommer verkligen att sätta hårt mot hårt.

  • sys

    Varför i helvete har skolan inte kontaktat er föräldrar innan! Om de nu har sett vad som har hänt, och försöker agera mot det, så borde de ju involvera er med en gång! Jag var utsatt från mobbing 0:an-9:an och har fortfarande men från detta. Som jag troligen aldrig kommer att bli av med. Det var knappt att min skola försökte göra något. Kommer så starkt ihåg när kuratorn (som jag blev tvingad att gå till under ett års tid) frågade mig vad jag kunde ändra hos mig för att de skulle sluta mobba mig. Hade jag varit den person jag är idag, eller om detta sker för mitt barn eller något barn jag känner i framtiden så kommer jag att kräva att mobbarna ska byta skola. Det är det enda rätta. Det mobbade barnet ska få stöttning - inte tvingas byta skola eller gå kvar med de som göra varje dag till ett helvete!


    odi et amo
  • nellan72

    De hävdar att de inte har sett nåt. Det var jag som sa ifrån att hon känner sig utanför. Jag kommer att göra allt för att det ska bli en lösning på det här. Det känns hemskt och jag kan inte förstå varför det ändras så totalt över en natt. Efter sommarlovet förra året drog allt igång och har tydligen hållit på ett tag. Känns fruktansvärt!

  • sys
    nellan72 skrev 2010-04-22 22:42:51 följande:
    De hävdar att de inte har sett nåt. Det var jag som sa ifrån att hon känner sig utanför. Jag kommer att göra allt för att det ska bli en lösning på det här. Det känns hemskt och jag kan inte förstå varför det ändras så totalt över en natt. Efter sommarlovet förra året drog allt igång och har tydligen hållit på ett tag. Känns fruktansvärt!
    Jag tycker att det är jättebra att du dragit igång detta, så att skolan ser att det är något som är fel hos dem, och att de måste åtgärda det. Ett så litet barn (eller vilken ålder som helst), ska inte behöva gå till skolan med ont i magen, eller stänga ute världen (som jag uppfattar det att din dotter gjort). De ska vara glada, varje dag man ska gå till skolan ska vara rolig, för att man ska få lära sig något. Inte att man ska få höra hur fel man är.
    Det är inte så "jättelängesen" jag var i sitsen, så om du vill skriva av dig lite så finns jag på mailen!
    odi et amo
  • nellan72

    Tack för stödet! Det värmer så otroligt mycket!!!

  • KäRinGa2

    Se till att få så mycket information som möjligt av pedagogerna, o försök hålla dialog med dottern oxo..
    Min grabb blev systematiskt mobbad från år ett, nu i trean satte jag ner foten och bytte skola.
    Skolan hävdar att det inte funnits någon mobbning, att det hela är på grund av pojkens känsliga ntur, familjesituationens något trassliga utseende osv.
    Fadern har försökt få mig att inse att det ÄR mobbning, men jag har trott på pedagogerna som nekat till att något sådant skull finnas påderas skola.
    När pojken kom hem blåslagen, då reagerade jag med kraft, och nu, tre v senare, har han nyss börjat i en ny skola. Förtroendet för pedagogerna är mye liten, från mitt, faderns och framför allt pojkens sidor..

    Fortsätt vara observant på flickans mående, försök få henne att prata om alla incidenter som sker, och ta omedelbar kontakt med pedagoger, och oxo rektor om så behövs.
    Min erfarenhet är mye dålig av just pedagogernas lovord, ty på skolan grabben min gick, lovades mye, men inget skedde i verkligheten.. Inte ens vid samtal med rektor. Dock efter att jag sa till om skolbyte, hände det saker. Trist det behövde gå så långt..

    Lycka till i arbetet mot mobbning, det kan bli en liten kamp, ty barn vet inte alltid vad det är dom säger eller gör, och inte heller vilka konsekvenser deras ord och handlingar kan få.

  • Beth

    Var glad att du fick en sådan bra och snabb respons från läraren!!

    Min dotter blev retad med ord, omkullknuffad, slagen & till och med halvt strypt av "kompisarna" i klassen... Hon bröt ihop totalt, och ville inte leva längre....
    Vi pratade med läraren tillsammans, både jag & tjejen, och jag och min man, men läraren hävdade att ingen hade sett något (de är 3 lärare i den klassen).... Min dotter mådde allt sämre, så till slut vägrade hon gå till skolan, och jag & min man var tvugna att hota med polisanmälan innan vi ens fick en tid till rektorn för att diskutera vad som pågick....
    Med hjälp av kuratorn på skolan lyckades vi få rektorn att inse hur allvarligt läget var, och inte förrän då kunde han gå med på att göra något åt det... (Läraren var otroligt sur för att vi "gått bakom ryggen" på henne, men vad ska man göra då?)

    Nu har skolan bytt rektor, och tjejen får en ny fröken med lite mer koll på sina elever, så vi här hemma håller tummarna för att det ska bli bättre nu....

  • Maijlo

    Alla skolor ska enligt lag ha en fungerande aktuell plan mot kränkande behandling och mobbning. Se till att få läsa den! Alla föräldrar borde få hem dem automatiskt.

    Jag blir så ledsen när jag läser om barn som befinner sig i en sån vardag som ni beskriver. Det är vidrigt. Ingen vuxen hade accepterat något liknande på sin arbetsplats. Barn får finna sig i det bara för att de inte kan vända sig någon annan stans. De MÅSTE ju gå till skolan. Det är fruktansvärt. Sen är det förstås så att man som vuxen har riktigt svårt att se om det sker mobbning. Barn är smarta, åtminstone brukar de som mobbar vara ganska utstuderande och göra sitt bästa för att inte åka fast.

    Ni som har barn som är utsatta, hoppas att skolan ger er det stöd ni har rätt till. Annars skulle jag snarast byta skola för inget barn ska behöva offras pga mobbning.

Svar på tråden Min dotter mobbas i skolan (långt)