När blir dem av med sonden?
Hej alla!
Jag undrar när barn blir av med sin sond? Är det först då när dom kan dricka ALLA sina mål själva? eller tidgare?
Hör gärna av er !
www.mybabydolls.blogg.se
Hej alla!
Jag undrar när barn blir av med sin sond? Är det först då när dom kan dricka ALLA sina mål själva? eller tidgare?
Hör gärna av er !
www.mybabydolls.blogg.se
När man "bara" sondar till 10-20 ml så fick vi veta att man inte behövde göra det längre, det enda som händer är ju att grabbarna dina är hungriga tidigare nästa gång och kanske äter lite oftare per dygn=) Om de inte är för trötta för att sutta på flaskan flera gånger
Min dotter blev av med sin sond efter ca 2 veckor. Alltså när hon orkade och klarade av att få i sig den mängden mat hon behövde för att hålla vikten och temperaturen. Därefter fick vi kombinera amning/flaska/kopp.
Jonathan blev av med sin sond när han fick i sig tillräckligt med hjälp av nappflaskan/ammning! I vårt fall tog det drygt 10 veckor! Fast i början tog varje måltid med nappflaskan mellan 30-45 minuter ( 60 ml ersättning), han blev snabbt trött av allt sugande Han åt var 3:e timma!
Mina barn drog de sonden på när de inte behövde den längre. De skulle orka äta varje mål själva och de skulle gå upp i vikt. Dottern som föddes i v 33+5 hade sond i fyra veckor. Sonen som föddes i v 29+0 hade sond i tio veckor.
Vår dotter hade sond i 17v, dvs tills hon var 1v korr. Då kräktes hon upp sonden och då tyckte hemsjukvården att vi kunde avvakta med att sätta ny. Vi fortsatte med att amningsväga henne, för att ha lite koll på hur mycket hon fick i sig. Vi behövde inte sätta sond igen, även om hon åt lite på gränsen för lite.
vår viktor är född v 35+6 (23 mars 2010) och fick sond med en gång eftersom han inte orkade äta ett fullt mål. vi åkte hem med hemsjukvård och sonden. i början orkade han äta 10 min och vi sondade till 60ml. sedan minskade vi ner till ca 45-50 ml när han åt bättre. han åt vart tredje timme.
de drog sonden för honom för två veckor sedan. nu är han en månad gammal och vi blir utskrivna från neo på tisdag, han väger nu 3004g.
nu äter han när han vaknar, han äter runt vart tredje timme fortfarande och vi lägger till ett flaskmål på kvällarna då han är extra hungrig inför natten. så jag ska fortsätta med att pumpa, vill att han får bröstmjölk istället för nan.
det är bara att kämpa på med sonden och rätt som det är behövs den inte mer.
Min dotter född i v 29 hade sonden i 6veckor men den användes bara i ca 4 och några dagar...
När M var ca 36 fulla veckor så började han överskttskräkas av amningen så då slutae jag tillmata med sonden och när han hade klarat att amma fullt i i 5 dagar och gått upp vikt så drog vi sonden. Nu har vi varit utan den i nästan 2 veckor och ammat fullt i 3.
Jag försökte fråga sköterskorna när de kom igång ordentlgt med matningen) men de sa att de som var tidigast var i v 34 och de senaste runt BF(om inte speciella omständigheter som t.ex knapp). Men kanske vanligast runt v36
isabella är född i v 32+6
på henne drog dom sonden när hon fick i sig det hon behövde genom ammningen och tillägs matning med flaska, hon hade sonden i ca tre veckor innan den inte behövdes.
Mitt första barn hade sin sond i sex dygn (född v 36+3).
Mitt andra barn hade sonden i nästen en månad (född v 35+3).
Sonden togs bort, när de gick upp i vikt på enbart fri amning.
Till mig sa dem att bebisarna får sin "sug relex" vid ca 32-33 veckor.
Idag drack ena tvillingen hela sin måltid i nappflaska! (v.32+6)
Men det dröjer nog länge innan dom orkar dricka all sin mat från flaska....?
Vår son föddes i v. 32+5 och hade sond i 10 månader! Fy farao vad jobbigt det var! Är ändå glad att han klarade att äta halvdant efter det och att vi slapp sätta knapp.
Hej min son föddes i v 26, han älskade att suga på napp från första veckan, så det gick lätt med nappflaska på honom, tror de drog sonden då han var knappt fullgången, i slutet använde de bara sonden till det extra saltet han fick eftersom det är så äckligt att få i munnen
Våra pojkar blir nog av med sonden imorgon! *Hopas det!!* Håll tummarna!
www.mybbaydolls.blogg.se