• loijsen

Någon som har upplevt kraftigt ökade fosterrörelser i slutet av tredje trimestern?

Min lillprinsessa har rört sig mycket mer de senaste dagarna och från igår till idag har det accelererat ännu mer... Det är en markant stor ökning i fosterrörelser, jag pratar om nästan från att bara haft två aktiva perioder varje dag till att vara aktiv mest hela tiden.
    Man läser om att fosterrörelser ska minska i takt med graviditeten framskrider men aldrig om att det är normalt/onormalt med kraftigt ökade fosterrörelser?

• Svar på tråden Någon som har upplevt kraftigt ökade fosterrörelser i slutet av tredje trimestern?
  • Sariisen

min bebis har också börjat röra sig väldigt mycket mer nu de sista veckorna, är i vecka 40 nu... och jag funderar lite över samma sak. Ska till Bm på måndag  och tänkte höra med henne, kanske om det kan vara ett tecken på bebisen är stressad eller så? Antar att det börjar bli trångt där inne och det kanske kan vara en anledning, men jag har ingen aning..

• loijsen

Nä inte jag heller men jag blir orolig när man söker på google på engelska att det finns dem som rapporterat ökade fosterrörelser innan fosterdöd pga problem med navelsträng Men när jag sökte på svenska hittade jag ingenting om ökade fosterrörelser mot slutet.
    Jag ska till min bm nu i veckan också, på torsdag, jag ska fråga min också. Om det går bra för dig, kan vi skriva här vad våra bm sa?
    Kan ju vara en idé att få höra två yrkesverksamma bm´s åsikter om detta.'
    Förhoppningsvis är det helt normalt men man reagerar ju när det verkar stå överallt att de flesta upplever minskade rörelser så här mot slutet.

• hellajo

Jag går in i v 40 i morgon, jag tror de kan vara så här att man upplever barnet som mer rörligt nu än innan p g a det är som sagt var trångt men samtidigt är det ju faktiskt så att barnet är nu klart för leverans och det har en längd på ca 50 cm och väger runt 3 kilo. Barnet är starkare i ben och armar så jag har fått för mig att man känner alla rörelser så mycket tydligare än när de var litet och hade gått om plats... Jag vet inte igentligen, bara en teori jag har. Rätta mig gärna om jag har fel alltid välkommet...

• Mzmalliz

Jag har också ett väldigt aktivt barn i magen, det känns som om rörelserna har ökat på slutet och att de är starkare. Jag är i vecka 39+4 och i förra veckan gjorde vi ett tillväxt ultraljud, bebis är stor och stark och allt såg högst normalt ut. 

Jag tror inte att det finns någonting att oroa sig för. Som Hellajo skrev, armar och ben är starkare och intensiteten ökar och det och det känns en hel del. 
  • loppan38

Bf idag och det är full fart och har så varit de senaste veckorna...
    Hoppas verkligen inte det är något att oroa sig för.

• Lingling11

Här är en till som har en livlig bebis i magen. Går in i vecka 39 idag och under den senaste veckan har bebisen börjat röra på sig allt mer.

• Sariisen

Pratade med min bm igår och det är helt normalt som oavstående skriver, bebisen är större och starkare, det är trångt i magen och detta gör att man kan uppleva den som mer livlig. Inget att oroa sig för

• Lingling11
    Sariisen skrev 2010-04-27 08:08:25 följande:
    Pratade med min bm igår och det är helt normalt som oavstående skriver, bebisen är större och starkare, det är trångt i magen och detta gör att man kan uppleva den som mer livlig. Inget att oroa sig för
    Skönt att höra :)
    Man blir lätt nojig då man läser om att bebisen ska bli mindre rörlig, men själv upplever man det tvärtom.
  • jumpdog

Jag har gått över tiden 10 dagar och var hos BM idag. Vi sa att den är extremt aktiv där inne och buffar mest hela tiden och då sa hon bara att det är bra att den rör sig. Så jag tror inte det är något att oroa sig för. :) 

• navigacia

Ser att tråden är gammal,men...

Lyssna aldrig på BM o andra,du som mamma känner bebisen bäst av alla.

När jag kände att bebisen mot slutet av graviditeten blev plötsligt "galen" sparkade nästan hela tiden dom sista dagarna(o ogtast gjorde dt jätte ont),min Bm sa att det är ju bra att han rör på sig. Jag kände att dessa rörelser var inte normala längre,men lyssnade på henne ändå.

Resultatet blev att jag födde en död ängel i v 39(åkte in pga inga rörelser)han föddes med navelsträngen runt halsen o kroppen.

Han mode inte bra alltså dom sista dagarna,(o jag kände ju det) men ingen lyssnade på mig o tog det seriöst! Det var andra barnet o jag visste hur egentligen normala aktiva rörelser känns, men nej...Bm sa att alla barn är olika o det är helt normalt????????

Svar på tråden Någon som har upplevt kraftigt ökade fosterrörelser i slutet av tredje trimestern?