Vad har ni för vagn? Framåt eller bakåtvänd?
Funderar så smått på vad man ska ha för vagn till sin kommande teling....
Köpte ni vagn för att man kunde vända barnet mot er eller ansåg ni inte det som så viktigt?
Funderar så smått på vad man ska ha för vagn till sin kommande teling....
hade en bakåtvänd vagn direkt när ni kom hem men nu har jag en urban framåt vänd och det är den bästa vagn jag haft.. och barnet är super nöjd,,,
Det är nog väldigt olika hur barnen är om man kan ha framåt eller bakåt vänd,,
Vi har en teutonia mistral s. Den är vändbar med små hjul fram.
Vi fick vår dotter när hon var 5 månader, bar sen i tre månader med bärsele och bärjacka, hon ville absolut inte sitta i vagnen - alla runt oss var så stressade över detta och pratade "barnvagnsträning". Vi var däremot rätt lugna i det hela och till slut var det ok att sitta i vagnen vänd mot oss genom lek och att vi aldrig tvingade henne att sitta i den, Selen låg alltid under vagnen redo för att användas om hon hellre ville bli buren.Nu vid 1.5 års ålder så har vi vänt vagnen ifrån oss, för annars hänger hon ut på sidan för att kolla framåt. Hon visade alltså tydligt att nu var det dags att vända.
Vi är nöjda med vår nätta vändbara vagn, däremot hatar vi de små hjulen som gör den svårkörd om man flippar över handtaget så att de små hjulen hamnar bak. Du kan alltså bara köra kortare sträckor om du flippat över handtaget. De små hjulen är också värdelösa i snö. Bärjackan och selen fick komma fram även i vinter när det kändes som meter med snö ute.
Min dotter föredrar också att bli buren. Hon var knappa 10 månader när vi fick varandra och är nu 18 månader. I veckan var faktiskt första gången hon själv sa "sitta" och ville åka vagn. Hon har åkt lite då och då men jag har tagit upp henne direkt när hon har visat att hon velat upp i famnen.
Jag är väldigt glad att jag inte lade en massa pengar på en vagn. Jag har en Carena Free - en vändbar sittvagn med 4 lika stora hjul och fullt liggläge. Ingen lyxvagn alls men helt klart funktionell och inte minst billig. Kostade drygt 2000 ny. Enda negativa är en dålig varukorg - svår att komma åt.
Om jag får barn igen så kommer jag absolut att välja en vagn där jag kan ha barnet vänt mot mig. Inte bara när barnet är bebis, utan under hela vagnens livslängd.
Jag hade en Urban Jungle till mina tvillingar. En fantastiskt bra vagn, men oj vad jag tyckte det var trist när jag hämtade barnen på dagis och inte kunde ha dom mot mig när vi gick hem. Jag ville ju se dom och prata med dom och ha ett samspel med dom och det saknade jag verkligen.
Gammal tråd men jag svarar ändå. Vi köpte vändbar. Så lätt att byta håll med vagnarna som finns idag. Eftersom vår son var nästan tre när han kom i våras så visar han tydligt när han vill byta håll själv Brukar vara när vi närmar oss något han gillar att titta på. Vi kan ibland själva "vända bort" honom om han är trött och kinkig... Inte alltid så klart men på ett visst humör då vi vet att vi triggar honom mer när han ser att vi blir irriterade så det är jääättekul att kasta mössan i backen igen. Vänder vi honom framåt då så hejdar han sig för att han blir distraherad av något han ser så han glömmer bort buset. Men oftast vill vi ju ha ögonkontakt så vi kan umgås och uppleva saker vi ser tillsammans! Men det är även skönt på bussen att kunna välja håll man vänder handtaget beroende på vilken plats man får.
Jag har inte läst de andra inläggen, men jag måste verkligen slå ett slag för att ha en vagn vänd mot dig.
Vi köpte en enkel vagn som är vänd från oss för vi trodde inte att vi skulle använda den så mycket, men det ångrar jag nu. Vi har använt den jättemycket den första tiden. Sonen orkade inte gå mer än 50 meter i början och då tog vi med vagnen överallt. Sen behövde han sova mycket den första tiden och då var det bra att passa på att gå en längre promenad. Jag fick dra vagnen bredvid mig för att hela tiden synas för sonen.
Jag funderar ibland på att köpa en ny, men nu är han 3,4 år och går längre sträckor samt sover inte middag lika ofta, så det får kanske vara.
När vi hämtade vår dotter så köpte vi en beg brio som var vänd mot oss. Den hade vi första halvåret tills vår dotter började tycka det var tråkigt att bara se oss när vi var ute och gick (bodde då i stan och var ofta ute på lååånga promenader) Bytade då till en framåtvänd urban jungle som är helt underbar. Lätt och enkel och vår dotter som nu är 4 år kan fortfarande sitta och ligga bra i den OM vi måste ha med vagn.
Vår som som är knappt 2 år (har precis kommit hem från Kina) sitter i en Brio Sing, den är oxå beg o är vändbar men just nu har vi honom vänd mot oss. Han sitter högt upp i den vagnen vilket främjar anknytningen....Neg med vagnen är kanske att den är lite klumpig.... Kommer byta till vår Urban Jungle när han oxå vill sitta framåtvänd...
Bara lite tips.......
Har föv hittat en bakåtvänd lite enklare vagn, ingen sulky men ändå....Babytravel Milano.
Dessutom har Chicco nu lanserat en paraplysulky bakåtvänd!
www.kidsroom.de/epages/Kidsroom.sf/de_DE/
Ville ha en vändbar 3-hjuling, så jag har beställt Teutonia Spirit S3.
http://www.teutonia.de/index.php?id=361
Skulle aldrig vilja ha en trehjuling till mitt barn, funkar inte där vi bor alls på bussar och liknande, har köpt en Emmaljunga med två små hjul fram och två stora hjul bak som är vändbar, det är ett krav jag har att barnet ska se mamma och pappa och det handlar inte bara om vad barnet vill se, JAG vill ha koll på om det te x är någon geting eller liknande som flugit in i vagnen, om barnet lyckats dra av sig skon och är på gång att slänga den/tappa den osv, jag vill ha KOLL på barnet . Emmaljungan är bra också för den har ett insytt insektsskydd/solskydd i sufletten som man drar ned över barnet också och sufletten går som en kupa ned över hela barnet, kanon när barnet somnat eller när solen steker, slipper hålla på med parasoll och liknande. Den är ändå smidig eftersom de svängbara hjulen fram gör att man lätt kan vrida den man slipper lyfta vagnen hela tiden när man ska svänga. Supernöjd!