• PiaMaria

Ska avliva hunden, men hur gör man med barnen?

Nu är det TYVÄRR dax att säga adjö till våran hund denna vecka.

Har 2 "stora" barn, 6 år och 8 år. Dotter är 8 år och mycket fäst vid hunden som vi haft i 9 år.

Känner mej helt förvirrad hur jag gör med att berätta för barnen.

Innan det sker??

Efteråt??

Dottern är mkt känslig och stor djurvän.

Hur har ni gjort?

Detta är nog det värsta beslut jag tvingats ta. Jag gråter så fort inte barnen ser och är helt knäckt inombords.

Någon som har råd att ge?

• Svar på tråden Ska avliva hunden, men hur gör man med barnen?
  • PiaMaria

Idag fick jag tiden hos veterinären.
    Kl 11 imorgon.

Har berättat idag för barnen idag.
    Sonen 6 år ställde den klassiska frågan. hur kommer hunden till himlen och dottern 8 år bröt ihop, men har sansat sig lite nu.

Vi sitter inne nu hela dagen och ska bara ta till vara på tiden tillsammans nu,

Jag gråter hela tiden och min sambo har tagit ledigt imorgon för att följa med.

Lägger väl en uppdatering imorgon.

Tack för alla råd och era egna erfarenheter. Har hjälpt mig mycket!

• tamate

ts, jag tror du har gjort ett bra val att berätta och som ni gör nu att ni umgås så både barnen och du får säga adjö, kommer kännas bättre efteråt. om det är en hund med lite päls så kan du ju borsta den lite och lägga i en liten påse som minne.

många styrke kramar till er
  • vadskajaghetadå

usch vad jobbigt, gråter när jag läser detta..vi var och avlivade katten, jag och sambon, barnen visste om det, eller jag sa att om läkaren anser att han behöver avlivas måste vi göra det, och så var fallet.

har nu städat undan hans låda, barnen verkar ha tagit detta bra, "var är simpson?" "har vi ingen katt längre?"
    fast sen kan jag tänka mig att det är värre fär en 8-åring än en på 5,5, dom är ju ändå medvetna på ett annat sätt.

när jag var där mindes jag att vi gjorde på samma sätt med vår hund som jag skrev om tidigare, fruktansvärt hemskt.

• Apmor2
    PiaMaria skrev 2010-04-25 16:31:42 följande:
    tack för alla svar. Kommer att berätta för barnen när jag har exakt tid. Ska boka imorgon. Har alltid vetat att man måste avliva sitt djur, eftersom djur inte blir så gamla, men hade aldrig trott att det var så här jobbigt. Detta är min första hund och har haft honom i 9 roliga/underbara/tokiga år. Ni som har ringt till veterinär och bokat tid. Blir man ifrågasatt mycket om VARFÖR? Han är sjuk/senil, men kan nog uppfattas i okändas ögon som vilken hund som helst.
    Dom frågade mig inget speciellt, jag sa att han var 14år och hade ramlat och haft svårt o ställa sig o då visste vi att det var dax!
  • vadskajaghetadå

tänker på er i dag.

• PiaMaria

Nu är det över och han är fint begravd hemma i trädgården.

Avlivningen blev inte riktigt som det var tänkt. Då han inte ville bli lugn på lugnande, som då enligt veterinären hade lugnat en häst, fick en ytterligare en dos. Han gjorde fortfarande utfall och skulle hugga veterinären. Fick ha munkorg ett tag tyvärr.

Men sen fick han sista , narkosen och då somnade han in fort.

Tårarna kommer aldrig ta slut känns det som.

En fråga bara. Min hund var försäkrad i Agria. Enligt dom så får jag ut något livförsäkring ( tror det hette så) , en rätt så stor summa.
    Har ni också fått pengar?
    Har aldrig hört talas om det.

Tack öfr att ni har gett råd och tips och följt den hår ledsamma tråd!

• MLT

Min mamma åkte och avlivade vår hund utan att berätta något för mig, det tycker jag var hemskt gjort och jag kände mig så sviken. Förstår i efterhand att hon ville göra det så smärtfritt som möjligt för mig, men det blev precis tvärtom.

Säg som det är, att hunden är sjuk och att den skulle må bättre av att få somna in. Låt barnen ta farväl och prata med dom så mycket de själva vill. De kommer kanske bli ledsna, men barn tar såna saker bra. Att bli ledsen och sörja är inte dåligt, utan en naturlig del av livet.

• Pia J

när våran tik vart sjuk, och vi inte visste hur länge det var kvar för henne. Pratade vi med våran äldsta dotter som då var 4 år. Att Cayenne mådde dåligt. Och att hon om ett tag skulle åka till himlen och inte ha ont något mer.
    Sen när dagen kom (4e juni förra året) så föll det sig naturligt för henne att hunden skulle åka till himlen för att slippa ha ont.

TS- min tjejja vart också utdömd pga av levern, vi fick ett extra år med henne. Men man vet när livsgnistan försvinner.

Angående livsförsäkringen- så får du ut köpesumman som är tecknad i försäkringen, jag visste inte heller detta. Det var veterinären som sa. Inte det första man tänker på heller...

shit happens
  • stjärna4

Tänker så på dig!!Vet precis hur det känns då vi fick avliva vår hund den 15/3 endast 2 år gammal pga svår allergi hos hunden!Fruktansvärt jobbigt är det.Har 3 barn på 9,7,1 år och det har varit hemskt jobbigt för de två äldsta,men vi har pratat och gråtit mycket tillsammans och varit helt öppna med att förklara och berätta för dem.Kram Jessica

• PiaMaria

ja här hemma gråts det för fullt.

Tur i oturen fick jag en redig förskylning samtidigt så jag har kunnat vara hemma från jobbet.

Jag vet att det blir enklare med tiden, men ändå sitter man här och förstår inte hur man ska kunna sluta gråta....

• M2003
    PiaMaria skrev 2010-04-28 11:18:24 följande:
    ja här hemma gråts det för fullt. Tur i oturen fick jag en redig förskylning samtidigt så jag har kunnat vara hemma från jobbet. Jag vet att det blir enklare med tiden, men ändå sitter man här och förstår inte hur man ska kunna sluta gråta....
    Usch så hemskt!
    Tänker på er!
  • Starkast
    Det är jobbigt. Men ändå skönt att det är över? Så brukar jag känna. Gråt så mycket ni orkar. Det är vad som behövs just nu. De gånger jag får göra mig av med mina djur brukar jag alltid bli sjuk, tror det har med sorgen att göra på något vis - en kroppslig reaktion. Värst var min ponny, efter 26år tillsammans. Då fick jag hög feber, frossa och var jättedålig ett par dagar.
  • Leena

De är ju inte roligt alls att avliva en hund själv är jag ett barn som har en 8 årig golden retriver dom är bekanta för att vara känsliga hon ska avlivas HATAR när man blir så himla ledsen men de blir nog bättre för hunden

Svar på tråden Ska avliva hunden, men hur gör man med barnen?