• Marma

Har man rätt att lära barn att ok döda småkryp bara för de äckliga?

E lite smått irriterad just nu på dagis då de tydliger säger till barnen att det ok att stå och kasta sten och stampa på myror bara för de äckliga.  
    Har lärt mina att även småkrypp behövs i naturen och är man dum mot dom så kanske de dumma mot oss sen (ja kanske lite överdrivet) så de har aldrig fått stampa/döda kryp medvetet någonsin. Lär dem att låter man dom vara så låter dom oss vara, typ.

Vad anser ni? bara för nåt e äckligt har jag då rätt att döda den/det....betyder det då att jag får döda vad som helst som JAG tycker är äckligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-29 22:48
    kan tilläga att ja, jag ska ta upp det med dagis när de ska dit nästa gång.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har man rätt att lära barn att ok döda småkryp bara för de äckliga?
  • Anna o Leia
    Jennie med ie skrev 2010-05-01 14:26:20 följande:
    Ett syfte av egoism precis som när det gäller att trampa ihjäl en spindel för att den irriterar en... Men oavsett, det skrivs till höger och vänster om hur förkastligt det är att ha ihjäl djuren med flit och verkar helt glömmas bort att nästan alla människor bidrar till dödande med flit dagligen.
    Fast det är ju inte egoistiskt att skaffa mat. Jag själv måste äta kött eftersom jag är jätteallergisk mot dom flesta vegetariska proteinkällorna{#lang_emotions_undecided}.
    Hade det inte varit så hade jag mer än gärna slopat mitt köttätande..
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anna o Leia skrev 2010-05-01 22:44:37 följande:
    Fast det är ju inte egoistiskt att skaffa mat.
    Jo, det är det. Du handlar i egenintresse, alltså är det egoistiskt. Precis som att det är egoistiskt att skaffa barn för att man längtar efter barn.

Inget fel i det men egoistiskt är det definitivt.
    Being intelligent is not a felony. But most societies evaluate it as at least a misdemeanor.
  • Anna o Leia
    Moonis skrev 2010-05-01 22:04:38 följande:
    Att döda för mat och döda för "nöjes" skull är stor skillnad enligt mig. Djur ska respekteras och ser gärna att det blir hårader koll på hur man sköter sina djur innan slakt.
    Håller med helt o hållet
  • Anna o Leia
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-05-01 22:46:44 följande:
    Jo, det är det. Du handlar i egenintresse, alltså är det egoistiskt. Precis som att det är egoistiskt att skaffa barn för att man längtar efter barn. Inget fel i det men egoistiskt är det definitivt.
    Då skulle alla rovdjur vara egoister för att dom vill ha mat då eller?
  • Uhngoliant

Annat
    Det beror väl lite på var de är. Är de inte "ivägen" så tycker jag inte man ska döda dom.

♥IDUN♥
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anna o Leia skrev 2010-05-01 22:47:52 följande:
    Då skulle alla rovdjur vara egoister för att dom vill ha mat då eller?
    Ja, de handlar i egenintresse. Som sagt, inget fel i det, trots den negativa klang egoism har i vardagligt tal.
    Being intelligent is not a felony. But most societies evaluate it as at least a misdemeanor.
  • Anna o Leia
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-05-01 22:51:24 följande:
    Ja, de handlar i egenintresse. Som sagt, inget fel i det, trots den negativa klang egoism har i vardagligt tal.
    Tja jo.. ska man se det på det viset så
    Äta bör man annars dör man.. Det är ju lite skillnad att döda för mat än att döda för att man tycker det är skoj.. eller för att man tycker att ett djur är äckligt.
  • Weyoun

Jag tycker ABSOLUT inte att det är okej!!!

Men sen har vi gråzonen - Huvudlöss, skabb, flatlöss, fästingar, bandmask, springmask, etc....

• Weyoun
    Tola skrev 2010-04-30 17:27:05 följande:
    och vi har problem med myror på våran uteplats. Ett år hade vi så att bara man st'llde sig så kryllade de uppför benen. Dom vill vi ha bort och använder kanel.
    Shit, jag hade dött!!!!!!

Jag har extrem myrfobi - Ryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyser!!!

men jag hade inte dödat dem, jag hade nog flyttat :-/ eller något...
  • Butterscotch

Jag tycker forst och framst att det verkar riktigt dumt av dagispersonalen att lara barnen att smakryp ar "ackliga" - forsoker de medvetet att utveckla fobier hos barnen?? Jag gillar verkligen inte smakryp men forsoker att inte visa var dotter hur ackliga jag tycker att de ar, utan vi tittar pa smakrypen och hon far peta pa/halla i dem om hon vill och ar forsiktig. Nar hon inte ser dodar jag dock spindlar och andra ackliga djur som tagit det daliga beslutet att komma in i vart hus.

• Weyoun
    Anna o Leia skrev 2010-05-01 22:44:37 följande:
    Fast det är ju inte egoistiskt att skaffa mat. Jag själv måste äta kött eftersom jag är jätteallergisk mot dom flesta vegetariska proteinkällorna. Hade det inte varit så hade jag mer än gärna slopat mitt köttätande..
    Samma här, men jag har pratat med veganer och vegetarianer, och de säger att jag inte kan. Jag är dömd till att käka kött
  • frogande

Jag tycker det är upp till var och en om den vill vända sig mot myrstackarna eller inte...
    Typ som en slags "frihet", då{#lang_emotions_smile}

• annanas15

Det var det sjukaste jag hört!

Fråga om de har läst Lpfö 98 där det står att förskolan har skyldighet att ge varje barn chans att utveckla sin förmåga att visa respekt för allt levande och visa omsorg om sin lärmiljö....??

Har dom ens en pedagogisk utbildning? Morrrrrr....

• annanas15

Närmiljö skulle det ju vara så klart...

Svar på tråden Har man rätt att lära barn att ok döda småkryp bara för de äckliga?