Varför är det så svårt att erkänna att barnen är hemska ibland?
Överallt på FL skrivs det om barn som är så duktiga på diverse sätt. De är trevliga, artiga, glada, charmiga, begåvade osv. Och naturligtvis, de lyfts ju fram av sina föräldrar!
Mina barn och andras ungar heter det ju, och jag är ganska övertygad om att om utomstående skulle beskriva barn som de träffar så skulle rätt så många av de där "trevliga" och "charmiga" och "begåvade" barnen genast förvandlas till små monster som inte lyssnar, inte sitter still, inte låter bli att slåss, knuffas eller bitas eller vad det nu kan vara.
Men det verkar ligga en prestige i att berätta för alla och envar hur duktiga barn man har. Folk lever genom sina barn. Jag är inget undantag, jag har sagt flera gånger i olika situationer att mina barn är ju så söta och så gulliga och blablabla. MEN. Jag har också varit ärlig och sagt eller skrivit att mina barn kan vara förjävliga. Stora killen är en kass lyssnare just nu, han lever rövare och busar för det mesta, men så är han också i en trotsig ålder.
Nej, det är inte skoj, och nej jag är inte stolt över honom många sekunder per dag vissa dagar. Men jag vet att det är normalt och övergående. Varför kan inte fler erkänna att deras barn är hemska ibland? Att man känner sig maktlös och ilsken och frustrerad? ÄR det så jäkla hemskt att visa sig svag som förälder??
Jag tycker inte det är svagt, snarare visar det på mognad och styrka att kunna erkänna att man inte är perfekt. Men jag vet inte.. jag kanske är ensam om att tycka så här?!