• botvid1

Ingen föräldrapenning för medmamman?!

Hej allihop! Igår ringde min sambo till försäkringskassan för att beställa blanketter för att fylla i inkomst inför sin föräldrapenning. Vi väntar barn om 1,5 månad och det är jag som är gravid. Personen på försäkringskassan svarade att om vi inte har ingått partnerskap så får min sambo inte vara föräldraledig med barnet. Det kan väl bara inte stämma? Vi har inseminerat på Akademiska sjukhuset i Uppsala och väntar barn om 1,5 månad, och man får ju inte ens inseminera som ensamstående i Sverige, så det måste ju vara fel, eller hur? Är det någon som har kunskaper om detta?

• Svar på tråden Ingen föräldrapenning för medmamman?!
  • Ahdela

Några bekanta till oss fick samma svar, att de var tvugna att gifta sig för att medmamman skulle kunna ta ut föräldrapenning, så det stämmer nog kanske tyvärr

• Fiyali

Det som avgör rätten till föräldrapenning är vem som är barnet föräldrar. Med förälder menas biologisk förälder eller adoptivförälder. I de fall lesbiska par fått barn genom assisterad befruktning på sjukhus i Sverige och föräldraskap fastställs för barnet är båda kvinnorna föräldrar. Med förälder likställs en person som är eller har varit registrerad parner till föräldern om de bor varaktigt tillsammans. Sambo som har eller har haft barn tillsammans med föräldern likställs också me förälder.

Citerat ur "Fråga Hanna" på FK:s hemsida

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • sahara sahara

Som Fiyali säger så blir ni föräldrar båda två eftersom ni har gått genom den svenska sjukvården. Så fort din sambo har bekräftat sitt föräldraskap så ska hon få hälften av dagarna automatiskt. Om ni däremot hade gjort en heminsemination eller varit utomlands, så hade det hon sa stämt.

Däremot, eftersom hon inte har någon moderskapsbekräftelse att skicka in, så kan det ta lite tid. Jag skickade in mina papper i september, med en notering om att jag ville få min SGI utredd eftersom jag skulle börja ta ut föräldrapenning i december. I januari var det klart. Dessutom är inte alla på FK särskilt insatta i föräldrar och familjer som inte följer standardmall 1A (gift, heterosexuellt par som båda har 8-17-jobb), så det gäller att vara påläst, säga emot, och be dem dubbelkolla sina uppgifter.

Hemsidan är bra. Läs på.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Fiyali

Ofta kan tilläggas är det så att man får ringa försäkringskassan och berätta om deras regler för dem.
    Detta har jag fått göra inte mindre än FYRA ggr, och de har sagt att de har fixat det, men senast förra veckan ringde jag igen, och då var det "inget som stod i deras papper"...
    Hahaha :)
    Så inte bara får man ringa de och förklara för de hur deras jobb ska skötas du får också ringa upp ett par ggr och göra detta!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • botvid1

Tack för hjälpen! Vi ska ringa försäkringskassan igen och upplysa dem om vad som gäller. Det är ju för bedrövligt att handläggarna sprider felaktig information. Men bra att man kan hjälpas åt här att klargöra saker och ting!! :)

• Yinmia

Ni går först till familjerätten och fyller i papper att du kommer att vara vårdnadshavare(tar med intyget som du skrev på hos akademiska) det här gör ni innan barnet är fött. Det är precis samma regler som för hetrosar som inte är gifta. Sedan när barnet är fött kommer moderskapsbeviset automatiskt att skickas till skatteverket och när det är registrerat så är du automatiskt vårdnadshavare, det kommer hem papper angående detta. För oss tog det ca 2 veckor. Man kan inte anmäla föräldrapenning innan dess, däremot så kan dom 10 "pappadagarna" tas ut precis som för alla andra.

Fungerar utmärkt och är helt likstämmigt som för ogifta hetropar. Du har säkert många hetrovänner som har gjort det här som du kan fråga.

Svar på tråden Ingen föräldrapenning för medmamman?!