• Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg

En "mosig" ödla..vad tror ni??

Jag insåg just att detta är andra tråden jag startar på relativt kort tid, som inbegriper mosade reptiler. Denna tråd är dock av lite annan karaktär än den förra.

Jag har en vän. Vi kan kalla vännen O.
    Denna vän hade en ödla, närmare bestämt en skäggagam, som husdjur.

En helg i somras var O och O:s livskamrat borta över en helg, varpå de ordnade så att ett par de var vänner med skulle passa ödlan. Detta par skulle gå hem till ödlan en gång per dag och ordna med friskt vatten, mat och titta till rent allmänt.

När O och O:s livskamrat kom hem sent på söndag kväll hittade de inte ödlan.
    Puts väck.

En dag gick. Två dagar gick.

På den tredje dagen känner O att något luktar svagt men tydligt illa i vardagsrummet där terrariet står.
    O tror att det kan vara gammalt bajs i ödlans terrarium.
    O ger sig i kast med att städa terrariet - och finner ödlan avliden, gömd bakom (BAKOM, inte under) en stor kraftig trädgren som finns i terrariet.

Ödlan är tillplattad och lite "mosig" enligt O.
    Och luktar inte gott.

Paret som skulle passa ödlan hävdar bestämt att den levde när de såg den sist (på söndagen)

Stackars O tror blint på detta.

Det gör inte jag! Jag tror att någon i paret råkat trampa på ödlan så att den dog.
    De vågar inte erkänna det, utan placerar ödlan i terrariet och smiter.

Är inte det rätt uppenbart, då ödlan var lite platt och mosig??

Ni som är reptilkunniga, blir ödlor normalt platta och mosiga då de dör?

Jag har inte röjt mina misstankar för O, h*n tycks tro att ödlor blir sådär när de dör..
    Skit skall skit ha!.
  • Svar på tråden En "mosig" ödla..vad tror ni??
    Tygtiiger skrev 2010-05-03 18:53:28 följande:
    Min skäggagam blev alldeles utfluten och lite "platt" när den dog i sitt terrarium (garanterat otrampad). Och de ruttnar fort, så visst blir de mosiga i konsistensen. Jag tror de talar sanning! Det här var en kunskap jag trodde att jag ALDRIG skulle haft nytta av - "hur ser en självdöd skäggagam ut?"
    AHA! Se där!

Denna ödla hade ju legat i två hela dagar oupptäckt, det var på den tredje dagen som O hittade den, och det var sommar och bra varmt ute.

Då kan det alltså vara så, att den dött en naturlig död?

Bam: jag antar att du skrattar gott nu..
    Skit skall skit ha!.
  • Ellieott
    Tygtiiger skrev 2010-05-03 18:53:28 följande:
    ... Det här var en kunskap jag trodde att jag ALDRIG skulle haft nytta av - "hur ser en självdöd skäggagam ut?"
    Förlåt, det är hemskt egentligen. Men HAHA!

Jag tycker inte att det låter orimligt att de talar sanning, men inte att de ljuger heller... hur berättar man att man har dödat någons djur liksom?
    Men varför skulle ödlan ha gått omkring på golvet? Brukade den göra det? De är väl vanligtvis inte ute och klampar mitt på ett kalt golv?
    Ellieott skrev 2010-05-03 19:00:02 följande:
    hur berättar man att man har dödat någons djur liksom? Men varför skulle ödlan ha gått omkring på golvet? Brukade den göra det? De är väl vanligtvis inte ute och klampar mitt på ett kalt golv?
    AAAAAAAAHH jag får flashbacks!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-5-74/m51691985.html

Jo, jag hade min konspirationsteori klar för mig, att de kallblodigt trampat ödlan och sedan gömt den.

Men nu har vi ju trots allt fått svar av en kunnig TygTiger som menar att ödlorna blir så av sig själva när de dör.

Snarare är det som Bam antyder, det är mitt samvete som spökar igen, och gjorde att jag förhastade mig..
    Skit skall skit ha!.
  • Bam
    Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg skrev 2010-05-03 19:07:52 följande:
    Snarare är det som Bam antyder, det är mitt samvete som spökar igen, och gjorde att jag förhastade mig..
    Jamen precis. *skrattar i smyg*
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Novemberstjärnan
    Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg skrev 2010-05-03 17:45:10 följande:
    Jag såg den inte, men O beskrev den som "lite tillplattad och mosig". Det tolkar jag som att den var plattare än vanligt.. Nu har DU bytt bild, din jäkel
    Ja, varför ha en människa som avatar när man kan ha en gris?
    Kanske skulle byta till en liten platt stackars orm. ehm...
  • Tygtiiger
    Ellieott skrev 2010-05-03 19:00:02 följande:
    Förlåt, det är hemskt egentligen. Men HAHA!Jag tycker inte att det låter orimligt att de talar sanning, men inte att de ljuger heller... hur berättar man att man har dödat någons djur liksom?Men varför skulle ödlan ha gått omkring på golvet? Brukade den göra det? De är väl vanligtvis inte ute och klampar mitt på ett kalt golv?
    Min ödla rymde gärna. Men då blev den kall och när man hittade den så låg den någonstans och var sur och väste. Så fick man lyfta upp kräket och lägga den i ett varmt hörn av terrariet och efter någon timme var den varm igen. Om man glömde sätta på värmen ordentligt efter att ha matat den spydde den upp maten... kul djur.

Mormor sa alltid att ALL kunskap är bra kunskap och det bevisar väl denna tråden!!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Mad as snow

Jag hade en ödla en gång som försvann i ett par dagar och den var helt platt när morsan av misstag sög upp den med dammsugaren. Jag tror att det kan vara som det står i tråden, att de liksom pyser och plattas till när de dör. Men troligare är att ödlevakten plockade upp ödlan, gullade med den lite, tappade den och råkade sätta foten på den. Sedan lades den tillbaka bakom trädgrenen. Det är vad jag tror.

Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Mad as snow
    Mad as snow skrev 2010-05-04 17:21:57 följande:
    Jag hade en ödla en gång som försvann i ett par dagar och den var helt platt när morsan av misstag sög upp den med dammsugaren. Jag tror att det kan vara som det står i tråden, att de liksom pyser och plattas till när de dör. Men troligare är att ödlevakten plockade upp ödlan, gullade med den lite, tappade den och råkade sätta foten på den. Sedan lades den tillbaka bakom trädgrenen. Det är vad jag tror.
    Ändrar mig och köper det som TygTiger skrev. Men det lockar mig att tro ont om människor.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Ellieott

Men låg ödlan mitt på golvet? Min erfarenhet är att reptiler gärna är längs väggarna (kanske pga. temperaturen?). Men jag är inte reptilkunnig! Har bara vart ihop med en kille med typ tusen ödlor o ormar (okej, 150, inte 1000).. för länge sen.

Tygtiiger skrev 2010-05-03 21:36:37 följande:
    Min ödla rymde gärna. Men då blev den kall och när man hittade den så låg den någonstans och var sur och väste. Så fick man lyfta upp kräket och lägga den i ett varmt hörn av terrariet och efter någon timme var den varm igen. Om man glömde sätta på värmen ordentligt efter att ha matat den spydde den upp maten... kul djur. Mormor sa alltid att ALL kunskap är bra kunskap och det bevisar väl denna tråden!!
    Mad as snow skrev 2010-05-04 17:21:57 följande:
    Men troligare är att ödlevakten plockade upp ödlan, gullade med den lite, tappade den och råkade sätta foten på den. Sedan lades den tillbaka bakom trädgrenen. Det är vad jag tror.
    Ja, det var ju min stenhårda teori också.

Men jag litar på TygTiger
    Skit skall skit ha!.
  • statisk
    Ellieott skrev 2010-05-04 21:26:21 följande:
    Har bara vart ihop med en kille med typ tusen ödlor o ormar (okej, 150, inte 1000).. för länge sen.
    Men ve....
Svar på tråden En "mosig" ödla..vad tror ni??