SusanneG skrev 2010-05-29 09:13:45 följande:
Har just nu lite dilemma med min son. Han vill inte åka till pappa. Igår skulle han åka till pappa, men ville inte och sa även detta i telefon till pappan. Jag övertalade honom sedan att åka dit, och sedan var det ok tyckte han. Men redan efter 1 timme igår ringde pappan och sa att det var likadant igen. Att sonen inte ville vara där och bara grät och var ledsen och ville hem till mamma. Pappan sa att jag fick hämta honom för han orkade inte "hålla på" (som han kallade det). Så vid 18-tiden fick jag åka förbi och hämta hem min son igen.
Sedan vi separerade för drygt 1 år sedan så har det gått lite upp och ner med att vara hos pappa. Men nu de senaste månaderna så har det gått bra. Men så nu helt plötsligt igen totalvägrar. Blir jätte ledsen och bara gråter.
Pappan bröt benet och foten för ca 4 veckor sedan, går hemma med gipsat ben. Och ska väl göra det ca 3 veckor till. Om det kan vara det som "spökar" för sonen. Att han tycker att det är lite läskigt, eller om pappan kanske är lite lättirriterad nu när han är sjukskriven så länge, och skriker lätt på sonen. Jag vet inte.... sonen säger inget heller varför han inte vill vara hos pappan.
Jätte jobbigt tycker jag att det är. Det är nog jobbigt för alla 3 parter. Så jag vet inte hur jag skall göra....
Några tips och råd???
Jag kan ju tänka mig att det itne är kul om pappan bara kan röra sig med hjälp av kryckor.. Men jag skulle nog försöka prata med barnet för att få veta vad det säger och kanske komma överens om kortare pappastunder (typ några timmar) då och då när han är sjukskriven, så att han orkar vara rolig och sonen vet att han bara "hälsar på en stund" så att han inte blir så ledsen. Det är ju sund om relationen ska bli dålig pga brutet ben..
*vet ju inte om det finns annat med*