Nej, svärmor och mamma är faktiskt inte samma!
Läser med lika stor förvåning samma, återkommande kommentar i diskussioner som uppstår i trådar där någon (gud förbjude) har problem med sin svärmor och inte vill att hon ska hälsa på lika mycket, inte bry sig lika mycket, etc:
"Skulle det vara samma sak om det var din mamma?"
Jag ska först klargöra att jag och min svärmor har en förhållandevis bra relation och att jag gillar mina svärföräldrar. Men ändå. Det är väl för fan självklart att mamma och svärmor inte är samma sak? De är väl precis som alla andra - olika individer med olika karaktärsdrag och framför allt har man sannolikt inte samma relation heller.
Min mamma kan jag säga ifrån när hon gör saker jag inte gillar. Min mamma är lite mer laid back, vilket sannolikt har med att hon inte är nervös gentemot mig. Min mamma, som hade sin första dotterson boende hos sig under hans fyra första månader i livet, är väldigt van vid småbarn. Min mamma bekräftar mig som mamma och ser det inte som någon prestigeförlust att lämna över min son till mig (eller min make) om han blir missnöjd.
Min svärmor har jag svårt att säga ifrån till. Hon är rätt osäker och lite för ivrig tillsammans med sin sonson vilket gör att hon inte riktigt uppfattar hans signaler. Blir han ledsen försöker hon trösta: vagga, sjunga, avleda, och till och med gå bort med honom så att han inte ska se mig. "Han är gasig", "han har bajsat", "han har ont i magen", "han är trött", "han är övertrött", "han är kall/varm" är slutslatserna hon drar om hans ledsenhet innan hon slutligen säger att "han är hungrig" och lämnar över honom. Vid det laget kan han vara väldigt ledsen, om jag nu inte har gått dit och tagit honom. Det verkar sitta långt inne att lämna över honom till mig. Lyssnad på blir jag i regel inte, när jag säger att han vill sitta upp (istället för att ligga och mysa nerbäddad i hennes famn, han är en nyfiken liten kille), att han inte vill ligga på mage när han är ledsen osv.
Nå, jag tycker i alla fall att det här är skitsaker om än jag kan bli lite irriterad. Jag tycker att det är viktigt att min son och hans farmor och farfar får en bra relation men jag längtar efter den dag han blir lite äldre och kan kommunicera bättre vad han vill. Jag använder dock detta som exempel på hur olika det faktiskt kan vara. Och är då relationen inte riktigt bra till att börja med, kan det nog bli katastrofalt.Så nej, jag kan faktiskt inte tycka att det är så konstigt att farmor/mormor får lite olika befogenheter. Såtillvida inte den ena förfördelas bara för att hon råkar vara svärmor.