• Stilla

Hur ska jag bemöta bio-farmor..

Hon träffade min dotter senast i mars 2009 då var hon 14månader sen ringde hon inte svarade inte på sms och jag förstod att hon åter igen blivit "förbjuden" av sin son att träffa sitt barnbarn.. (Han har aldrig brytt sig om sin dotter och förbjuder sina föräldrar att träffa henne, han vill bara glömma)

Jag har nu en ny kille och vi bor ihop sen 6månader tillbaka, N säger pappa till honom och farmor & farfar är han föräldrar. Dom har helt tagit sig an oss och välkomnat oss i i deras familj.
    N fick ett julkort av sin biofarmor men sen var det tyst, inget på hennes 2årsdag.. men så i förrgår kom ett paket med en ungersk folkdräkt och en lite lapp att hon tänkte på henne undertecknat farmor, idag kom ett vykort från budapest.
    Vad ska ja göra? Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Hon har ju en farmor nu, en pålitlig sådan! 
    Och jag orkar verkligen inte deala med besvikelse p ga av dom ytterligare en gång!
    tips?
  • Svar på tråden Hur ska jag bemöta bio-farmor..
  • SailorGirl

Bio-farmor kan väl få vara farmor hon med? En extra vuxen i ett barns liv skadar inte. Att det är sporadisk kontakt behöver inte spela någon roll, bara kontakten är önskad när den sker och på någorlunda lika villkor. Om det finns någon som är farmor på "heltid", så blir det inget "hål" i barnets liv, bara fler personer som tycker om dem.

För egen del växte jag upp med far- och morföräldrar som inte var ett dugg intresserade av mig och som aldrig tog aktiv del i mitt liv. Det sved rejält då och än idag. Men jag lånade pojkvänners och vänners far- och morföräldrar om tycke uppstod mellan mig och dem Mamma och pappa hade några äldre, visa vänner som också kom att få lite av den rollen för mig och våra äldre grannar fanns där i vått och torrt, så länge de var friska och bodde kvar i sitt hus.

• Stilla

Jag tycker att om hon vill träffa henne så kan hon ringa och säga det..

Fast å andra sidan förstår jag att det är svårt.
    Men är det egentligen det hon säger när hon skickade grejer nu?
  • kaksmulan

Jag tror absolut att hon sa nu att hon vill vara en del av sitt barnbarns liv! Strunta i Bio-pappan och skaffa en egen relation med farmodern!

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Stilla

Honom bryr jag mig inte om det minsta.

Grejen är att jag gillar så som vi har det nu.
    Nu är vi en "vanlig" familj..
    Hon kommer säker prata om N biopappa och förvirra henne..
    Jag kommer aldrig lita på henne att ha henne själv och vet inte ens vem jag ska säga att hon är.. farmor K?
  • kaksmulan

Men faktum är att din dotter HAR en biopappa. En urusel sådan men ingen är sämre än att kunna ändra sig, eller hur? Vem vet, han kanske tar sitt förnuft tillfånga någon dag och blir tillslut en rätt bra pappa åt din dotter. Min spontana tanke var att om din dotter fick ha en bra kontakt med sin farmor så är det kanske den lättste vägen till att din dotter ska få han en relation med sin pappa. Det aldra bästa i den kråksången är ju att du slipper så mitt i mellan. Du kan sköta kontakten med barnets farmor och slippa tjafsa med något rikspucko.

Jag förstår att du känner att ni är en "vanlig" familj nu. Men ni är ju faktiskt ingen "vanlig" familj. Jag är av åsikten att alla barn ska ha en chans till att få ha en relation till sina föräldrar.

Dock, du behöver inte skynda på någonting. Aldrig i livet ska du släppa iväg din dotter till en farmor som du inte litar på till 100%. Börja med att låta farmodern hälsa på en kort stund och ta det sedan därifrån. Du kan ju berätta för farmodern hur du känner. Tex att du gärna vill att farmodern ska vara en del av dotterns liv men att du ställer dig tveksam till att dra in pappan i det hela just nu. Men stäng inga dörrar. Om ett halvår kanske du känner helt annorlunda.

Lycka till!

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Stilla

Farmor har ingen kontakt med sin son så det är jag inte orolig för i dagsläget..

Grejen är att Nora har en farmor.. min sambos mamma och min sambo är den pappan hon känner till. Biopappa har aldrig funnits där och jag tror inte det blir ändring på det för han är nog fan sämre än att ändra på sig..
    Hursomhelst så ska biofarmor och jag träffas och äta lunch och prata om alla såna här saker och sen ska hon träffa Nora, men farmor kan hon inte kalla sig, möjligtvis Tant "...." och finnas som ytterligare en person som bryr sig om henne..
Svar på tråden Hur ska jag bemöta bio-farmor..