• Hyppolite

Vem har mest rätt till situationen?

Ja?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem har mest rätt till situationen?
  • DenNamnbitne

Ingen har väl RÄTT till någotdera men en frisk förälder kan ju vara svårt att kräva, så jag röstade på att den psykiskt sjuka ska kunna ha barn. Sen beror det ju på hur gravt sjuk hon är.

• idiblon yes
    puss skrev 2010-05-06 11:27:29 följande:
    det ena alternativet belyser barnperspektivet. ett barn har rätt till en sjuk förälder att barn har rätt till en frisk förälder, kan du lika gärna vränga till det.
    Ja, jag tog första alternativet. Men det bara för att ett barn har mer rätt till en förälder alls, än en människa har rätt till ett barn.
    Jag är inte den som är den.
  • puss
    idiblon yes skrev 2010-05-06 11:36:20 följande:
    Ja, jag tog första alternativet. Men det bara för att ett barn har mer rätt till en förälder alls, än en människa har rätt till ett barn.
    håller med dig till fullo. barnens rätt först.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Hyppolite
    idiblon yes skrev 2010-05-06 11:36:20 följande:
    Jag håller ju också med det är alltid ur barnets synvinkel som man ska utgå ifrån, men mååånga anser att de har rätt till ett barn oavsett hur deras livssituationen ser ut.
  • Clobberella

INGEN har RÄTT att ha barn, men alla barn har rätt till föräldrar.  Men å andra sidan är jag till 100% emot tvångssterilisering och måste därför accpetera att vem som helst kan skaffa barn.

• MissLillan

Ett barn har rätt till en förälder men INGEN har rätt till ett barn

• BillyX

Ingen har rätt till barn, vare sig en psykisk eller frisk mänska... men barn har rätt att ha BRA föräldrar, sen om de är friska eller sjuka, det kanske inte säger nåt om lämpligheten egentligen?

• Vasen
    Hyppolite skrev 2010-05-06 12:01:53 följande:
    Jag håller ju också med det är alltid ur barnets synvinkel som man ska utgå ifrån, men mååånga anser att de har rätt till ett barn oavsett hur deras livssituationen ser ut.
    Fast hur skulle man kunna förhindra någon att skaffa barn? Har barnet oturen att få en, eller två psykiskt sjuka föräldrar finns det förhoppningsvis ett skydd för barnet (fast jag vet ju att det fallerar alltför ofta) i samhället. Att en psykiskt sjuk människa skaffar barn innebär väl inte automatiskt att barnet måste växa upp med den föräldern. Och finns barnet redan kan det inte heller bara välja sig en ny mamma.
  • Tecken

Annat:
    - Ingen har rätt till barn.
    - Vad är en frisk förälder?
    - En förälder med en sjukdom kan ändå fungera som förälder - beror ju på vad det är för sjukdom.
    - I TS står det att ett barn har rätt till en frisk förälder, det kanske kan vara pappan då?

• idiblon yes
    Hyppolite skrev 2010-05-06 12:01:53 följande:
    Fast ingen har rätt till barn, frisk eller sjuk. Om båda skulle ha rätt till barn, så skulle båda ha lika rätt till barn.
    Jag är inte den som är den.
  • Reglementet

Tja, ingen har väl rätt till något, men det är trevligt om de får det.

Psykiskt sjuka kan ju även de vara bra föräldrar. Så länge man får sin hjälp.

• ragatan

Vad är det som säjer att man är en bra förälder även om man är psykiskt frisk? Det vimlar av människor som absolut inte borde ha barn, men som inte har några  psykiska sjukdomar eller andra typer av diagnoser.
    Dessutom är det omöjligt att på förhand veta hur man blir som förälder, eftersom barnuppfostran och föräldraskap är en interaktion mellan flera individer. Det kan vara lyckat och det kan vara så illa att det är farligt för någon av parterna.

• augustisten
    DenNamnbitne skrev 2010-05-06 11:35:31 följande:
    Ingen har väl RÄTT till någotdera men en frisk förälder kan ju vara svårt att kräva, så jag röstade på att den psykiskt sjuka ska kunna ha barn. Sen beror det ju på hur gravt sjuk hon är.
    Jag håller absolut med dig.

Vad innebär föresten psykiskt sjuk i sammanhanget? En lättare depresion eller grav schizofreni?

Det enda man kan säga är väl att både barn och föräldrar har rätt att få hjälp om de har en familjesituation som inte fungerar pga att en förälder är sjuk. 

...och varför gäller frågan bara psykiskt sjuka kvinnors rätt till barn? 
  • Magrat

Annat. 
    Som andra noterat tycker jag att det inte är en rättighet att ha barn, medan det är ett barns rättighet att ha en (eller flera) förälder.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
Svar på tråden Vem har mest rätt till situationen?