Vem har mest rätt till situationen?
Ja?
Ja?
Ingen har väl RÄTT till någotdera men en frisk förälder kan ju vara svårt att kräva, så jag röstade på att den psykiskt sjuka ska kunna ha barn. Sen beror det ju på hur gravt sjuk hon är.
INGEN har RÄTT att ha barn, men alla barn har rätt till föräldrar. Men å andra sidan är jag till 100% emot tvångssterilisering och måste därför accpetera att vem som helst kan skaffa barn.
Ett barn har rätt till en förälder men INGEN har rätt till ett barn
Ingen har rätt till barn, vare sig en psykisk eller frisk mänska... men barn har rätt att ha BRA föräldrar, sen om de är friska eller sjuka, det kanske inte säger nåt om lämpligheten egentligen?
Annat:
- Ingen har rätt till barn.
- Vad är en frisk förälder?
- En förälder med en sjukdom kan ändå fungera som förälder - beror ju på vad det är för sjukdom.
- I TS står det att ett barn har rätt till en frisk förälder, det kanske kan vara pappan då?
Tja, ingen har väl rätt till något, men det är trevligt om de får det.
Psykiskt sjuka kan ju även de vara bra föräldrar. Så länge man får sin hjälp.
Vad är det som säjer att man är en bra förälder även om man är psykiskt frisk? Det vimlar av människor som absolut inte borde ha barn, men som inte har några psykiska sjukdomar eller andra typer av diagnoser.
Dessutom är det omöjligt att på förhand veta hur man blir som förälder, eftersom barnuppfostran och föräldraskap är en interaktion mellan flera individer. Det kan vara lyckat och det kan vara så illa att det är farligt för någon av parterna.
Annat.
Som andra noterat tycker jag att det inte är en rättighet att ha barn, medan det är ett barns rättighet att ha en (eller flera) förälder.