• Anonym (undrar)

vårdnad/umgänge 6-månaders baby

Vi står i begrepp att separera, och har delade meningar om hur vi bör göra med vårdnad/boende/umgänge för våra barn. Vi har en flicka på fyra år (känslig filur, väldigt mammig, men bra kontakt med pappa ändå), och en liten gosse på 6 månader (go och glad och "lätt" bebis, bra kontakt med båda föräldrarna eftersom pappa fick ha honom själv några veckor när mamma var inlagd på sjukhus. Helammades dock fram till fyra månader innan dess, äter nu på flaska).

Hur rekommenderar du att man lämpligen lägger upp det?
  • Svar på tråden vårdnad/umgänge 6-månaders baby
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det är alltid svårt att separera och allra svårast när man har små barn tillsammans. I den bästa av världar är ni båda överens om separationen och inställda på att hantera den på bästa sätt för både er och barnen.
    Ju mindre barnen är desto mindre förstår de och desto mindre av långa uppehåll i kontakten med mamma respektive pappa klarar de av.

Förhoppningsvis kommer ni att bo nära varandra, vilket möjliggör att barnen inte av praktiska skäl behöver vara för länge utan den andra föräldern. Jag tycker att ni ska pröva er fram. Barn längtar ofta till det ställe där de inte är. Jag utgår från att någon av er är föräldraledig nu och den andra kanske sen med sonen. Det blir särskilt viktigt i det här läget att båda får en fin kontakt med honom från början. Små mammiga och filuriga flickor behöver också sin pappa även om hon ropar mest efter mamma. Försök att vara generösa mot varandra och var flexibla!
    Ni har fattat ett svårt beslut och nu gäller det att göra något som är så bra som möjligt av det. Samarbeta är mitt tips!
    Margit

• Anonym (undrar)

Jo självklart är ett bra samarbete att eftersträva. Det händer ju dock i sådana här sammanhang att man inte delar varandras åsikter längre, vilket gör det till en extra utmaning. Så det jag undrade över var om det finns några mer generella rekommendationer om hur man lämpligen gör med små barn etc.?

• barnpsykologen margit

Hej igen!
    Du har alldeles rätt. Det vanligaste är att man inte delar åsikt efter en separation,men förhoppningsvis har båda barnens bästa som sitt mål.
    Så jag upprepar mina generella tips.
    1. Se till att båda föräldrarna har tät kontakt med båda barnen.
    2. Barn under 1 år och ev längre bör ha ett hem, men kan vara hos den andra föräldern på dagtid.
    3. 4-åringar kan växelbo om det inte är för långa pass , eller om det hindrar dagisgång. De kan också bo på ett ställe om de får vara hos den andra  minst två gånger i veckan. Det måste inte vara rättvist för föräldrarna.

Ofta ligger det mycket prestige i dessa frågor vilket gör det svårt att diskutera sansat. Min erfarenhet är att om man hittar en lösning som känns för tuff till att börja med så brukar verkligheten rätta till det för alla parter efter ett tag.
    Lycka till
    Margit

Svar på tråden vårdnad/umgänge 6-månaders baby