• Matillin

Om du var tvungen att välja mellan dina barn eller din partner?

Om du var tvungen att välja mellan barnen och din partner, vem skulle du välja?
    Om du rent hypotetiskt bara kunde rädda någon av dom ur ett brinnande hus eller var tvungen att välja mellan dom av någon anledning.

Denna omröstning gäller givetvis bara oss som har födda barn

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om du var tvungen att välja mellan dina barn eller din partner?
  • Skehamn2010
    norgesessan skrev 2010-05-09 20:41:22 följande:
    Mina föräldrar hade aldrig fått slå mig, inte min partner häller. Dom hade aldrig fått bita mig, eller svära/kalla mig fula saker i perioder.Mina barn däremot kan det, och mycket mer, utan att jag lämnar dom.Det är ovilkårlig kärlek.
    Barn är ju inte lika "vettiga" som vuxna så man kan inte kräva att dom ska betee sig perfekt i alla lägen. Men jag tror inte föräldrar accepterar att vuxna barn beteer sig så. Det har jag svårt att tänka mig. Det är nog bara när barnen är små.
  • Skehamn2010

Kärleken till sina barn är inte alltid villkorslös. Om man tar det här exemplet med barn som berättar för sina föräldrar att dom har en annan sexuell läggning och utestängs ur familjen. Inte helt ovanligt. Fruktansvärt dock. Så jag tror inte alltid den är villkorslös. Den bör dock vara det.

• nollåtta
    Skehamn2010 skrev 2010-05-09 20:50:42 följande:
    Barn är ju inte lika "vettiga" som vuxna så man kan inte kräva att dom ska betee sig perfekt i alla lägen. Men jag tror inte föräldrar accepterar att vuxna barn beteer sig så. Det har jag svårt att tänka mig. Det är nog bara när barnen är små.
     Min mamma skulle älska mig oavsett mina handlingar. Det kallas villkorslös kärlek. Hon skulle kanske inte älska mina handlingar men fortfarande älska mig.
  • Eisa

Hahahahahaha vilken jävla fråga. Den är i klass med "Vad väljer du helst? Att vara uteliggare i Ryssland eller rik och lycklig i Sverige?"

Svaret är liksom lika självklart.

• Mariber

Jag tycker absolut inte att svaret är självklart! Jag blir alldelens kall av att tänka på att leva vidare utan både min dotter och min sambo! Jag skulle dö inombords hur som helst. Skulle dock rädda min dotter först och hoppas att min sambo tar sig ut själv.

• VirrigaVera

Jag väljer alltid mina barn!
    De kommer först och är det viktigaste för mig.

• giftgrodan

Jag tycker det låter som ett förenklat resonemang att säga att kärleken till ens barn är villkorslös medan annan kärlek inte är det. Själv slutar jag i alla fall inte älska någon bara för att den beter sig illa - tyvärr, kanske?

• Michisen

Vi har faktiskt resonerat kring det där, maken och jag, och vi kom fram till att vi räddar barnen. Hade han räddat mig istället för barnen hade jag aldrig mer velat se karln i mitt liv.
    Han sa åtminstone att han kände detsamma - hade jag räddat honom istället för vårt barn så hade han inte klarat av att umgås med mig i vetskapen om att jag hade möjlighet att rädda våra barn istället.

• Pemmel

Jag skulle rädda dottern och vet att min sambo skulle vilja att jag gjorde det. Hoppas även att han skulle göra detsamma. Hon är viktigast i den här familjen, tveklöst.

• Esther M
    Skehamn2010 skrev 2010-05-09 20:36:57 följande:
    Kärleken till sina föräldrar är också ganska villkorslös. Det är svårt att sluta älska sina föräldrar. Nästan omöjligt skulle jag säga.
    det är det inte alls. jag älskar inte min pappa, vi har inte pratat med varandra på 15 år och kommer inte att göra det igen.
  • Tygtiiger

Barnet. Han har ju inget val gällande vår relation, och är dessutom liten och hjälplös, helt oavsett vad jag känner skulle det vara min förbannade plikt att sätta honom framför min man som är en vuxen, kompetent man.

Självklart skulle maken resonera likadant. Det handlar inte om kärlek utan om att vi har vissa skyldigheter som föräldrar - tex att rädda vårt barn ur ett brinnande hus till varje pris.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Mimmi P
    Skehamn2010 skrev 2010-05-09 20:36:57 följande:
    Kärleken till sina föräldrar är också ganska villkorslös. Det är svårt att sluta älska sina föräldrar. Nästan omöjligt skulle jag säga.
    Verkligen inte omöjligt! Tycker det är sanslöst att man förväntas älska sina föräldrar oavsett vad de hittar på. Föräldrar måste "förtjäna" sin kärlek på ett helt annat sätt än barn.
    Jag skulle välja mina barn! Det skulle vara ett sanslöst svårt val men aldrig nånsin skulle jag kunna välja bort min son och jag förväntar mig att jag kommer känna samma sak för min ännu ofödda dotter.
  • Fragile Angel

Hade räddat min dotter, tveklöst, och maken hade gjort detsamma.

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Signy

Jaha, frågade min sambo precis - vem räddar du ur ett brinnande hus, mig eller sonen? Han tvekade inte en sekund - sonen. Tur. Han är viktigast av allt här i livet. Vi känner lika. Vi vore ingenting om han saknades.

• Pusselbiten86

mina bern utan tvekan.. De är allt för mig.
    Och maken hade gjort likadant

Noah 060526, Thias 070724, Alwin 091210
Svar på tråden Om du var tvungen att välja mellan dina barn eller din partner?