• LinaTed

1 åring som gått ner i vikt, vad väger era?

Jag har en liten tjej på 13 månader som gått ner i vikt på sista tiden. På 1års kontrollen vägde hon 9400 gram.

Nu när vi vägade henne vägde hon 8800 gram.

BVC tyckte att de va mycke hon hade gått ner å blev lite oroliga. Nu är jag orolig.

Va tror ni? Är de nån fara? Hon är ju pigg som vanligt.

Vad väger era 1 åringar?

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden 1 åring som gått ner i vikt, vad väger era?
  • Suri

Min ettåring tappade i vikt. Det var mjölkallergi.  Gick inte upp något alls på 8 månader...

Eftersom hon verkar reagera på det (mjölk) tycker jag att ni skall kontakta barnläkare och göra en utrednng, ev få träffa en dietist. Det är inte lätt att utesluta all mjölk (finns i så mycket) det räcker inte med laktosfria alternativ om det är mjölkproteinet som hon reagerar på.

På vår som har det tagit ett par veckor att bli bättre (på helt mjölkfritt). Mjölken har skadat mage/tarmar. Nu börjar han tillgodogöra sig näring igen och har börjat gå upp i vikt. Han är piggare, gladare och friskare!

• vittra

Vi hade i princip exakt samma problem, men vår tjej hade inte ens innan något att ta av direkt och hon magrade märkbart. Blev ordentlig orolig och under vinterhalvåret var hon dessutom magsjuk ett antal gånger.

Vår lösning blev att börja med laktosfria produkter. Ibland kan barn som har känsliga magar bli temporärt laktosintoleranta efter sjukdomar, infektioner, magsjukor osv och det var det som gjorde att vår dotter inte kunde ta till sig näringen ordentligt. Det märktes också på avföringen eftersom hon alltid var väldigt lös (inte diarré). När vi slutade med laktosprodukter så fick hon normalhård avföring, då förstod vi att vi hade prickat rätt. Nu är hon 2½ och vi får fortfarande vara försiktiga med laktos efter att hon varit sjuk.

Det behöver alltså inte vara mjölkallergi utan kan röra sig om en temporär reaktion, det kan återgå till det normala när mage och tarmar är återställda igen. Det verkar dock kunna variera hur lång tid det tar, då när dottern var runt året och hon var som magrast så hade vi uppehåll på över ett halvår. Vågade inte prova igen, men det var som sagt bara laktosfritt och inte helt mjölkfritt.

Vår tjej vägde 7700 då hon var 1 om jag inte minns helt fel, gick även ner ytterligare innan vi fick till en vändning. 2½ år gammal väger hon fortfarande inte 10 kg än. Hon är en liten tjej, men nu ser hon åtminstone frisk och sund ut och har även fått lite hull både på ben och armar

• MikaelaEriksson

barn kan ju gå ner jätte fort i vikt när dom är sjuka o inte äter som dom ska, min son åt inte på 2 dagar o då tappa han 500 gram.

han har även gått ner förut med så sammanlagt har han gått ner mer än 2 kg (sen han va 10 månader, nu är han 14 månader), men läkarna gör ingenting åt sånt, inte förän dom blir undernärda eller får näringsbrist.

• Svala
    Equal skrev 2010-05-10 17:22:55 följande:
    Hmm min ett åring verkar vara mega haha, väger 11 jg och är sådär 79 cm lång!
    Hehe

Min 1 åring väger 12,5 kg och är 80 cm lång
    Det var på ettårskontrollen.
    Nu är hon 13 månader.
    Hon går inte än så jag antar att det händer lite när hon väl börjar röra på sig ordentligt.
  • LinaTed

Tack för alla era svar. Jag kan tyvärr inte svara på alla för de har jag inte tid med just nu.
    Vi ska till bvc imorn å väga henne för att se om hon går upp nånting i vikt. Har oxå pratat med barnmottagningen som säger att vi ska fortsätta ta de lugnt med mjölkprodukter men att hon kan fortsätta äta macka med smör å ost tex, eftersom de går bra.
    Igår smakade hon fil av sin pappa fast hon igentligen inte får, på natten fick hon ju såklart ont i magen och hade jätte mycke gaser, så det är väl ganska självklart att det är mjölken som är boven....

Har oxå fått rådet att ge henne välling och gröt till frukost/kvällsmat. Men eftersom hon vägrar båda är de inte lätt. Har försökt, gröten går väl iaf ganska så bra nu, men välling vägrar hon. Vad ska man ge en 1 åring till frukost lixom??

Just nu äter hon macka med ost och juice till, idag fick hon även gröt, ska börja med gröt varje morgon å se hur de går.

Får se imorn hur mycke hon har gått upp. uppdaterar då =)

• MikaelaEriksson

hon kan ju vara lite känslig mot latkso med även om de är ovanligt på små barn.

har du testat alla möjliga grötar? min son älskar risgröt med hallon o blåbärspuré (eller vad de nu är, vet att de är hallon o blåbär i iallafall)
    blandar i ett par klickar i gröten och de älskar han, annars är han inte så förtjust i gröt faktiskt.

finns ju annars, om du ska köra mjölkfritt så finns de ju yogurt utan mjölk. smakar iofs skit enligt mig.
    testa laktosfri yogurt annars så kanske hon inte får ont i magen. de är ju värt att prova :) känns som att hon kanske måste äta mer än en smörgås till frukost

• Rocktroll

Min tjej är snart 13 mån och väger 9 kg prick så hon är en liten smalfis med {#lang_emotions_smile}

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
  • LinaTed

Oj jag har glömt denna tråd {#lang_emotions_embarassed}

Va iaf på bvc å nu väger hon 9095 gram å är 75 cm lång, så hon har ju iaf gått upp men dom va ändå oroliga på bvc{#lang_emotions_frown} Skulla få komma tillbaka om nån vecka igen å väga henne. Men hon är ju pigg å glad å ser ju inte direkt undernärd ut {#lang_emotions_tongue_out} Visst är hon en smalis  men inte jäääätte smal... de sa bvc oxå.. så de är nog ingen fara med henne.

• Rocktroll
    LinaTed skrev 2010-05-23 20:53:25 följande:
    Oj jag har glömt denna tråd Va iaf på bvc å nu väger hon 9095 gram å är 75 cm lång, så hon har ju iaf gått upp men dom va ändå oroliga på bvc Skulla få komma tillbaka om nån vecka igen å väga henne. Men hon är ju pigg å glad å ser ju inte direkt undernärd ut  Visst är hon en smalis  men inte jäääätte smal... de sa bvc oxå.. så de är nog ingen fara med henne.
    Nästan exakt som min tjej då :) men min bvc är inte alls orolig så det varierar en hel del verkar det som. Vi är iaf inte orolig hon tar väll igen det om hon behöver, svälter ju inte liksom :P
  • väduren74
    Rocktroll skrev 2010-05-14 09:52:01 följande:
    Min tjej är snart 13 mån och väger 9 kg prick så hon är en liten smalfis med
    precis samma här med min lilltjej! Inget fel me henne alls
  • LinaTed

va skönt att de är fler som har små tjejer =) Jag tror ju absolut inte att de är nån fara alls, men de kan ju va bra att ha koll på vikten ändå så man ser att de går uppåt iaf =)

• Rocktroll
    LinaTed skrev 2010-05-24 13:52:04 följande:
    va skönt att de är fler som har små tjejer =) Jag tror ju absolut inte att de är nån fara alls, men de kan ju va bra att ha koll på vikten ändå så man ser att de går uppåt iaf =)
    Min tjej hade bara gått upp 500 g på 3 månader vilket jag tyckte var JÄTTELITE. Men läkaren sa bara "äh hon springer ju runt så inte så konstigt". Sen har hon nog superbra förbränning med för hennes pappa går ner i vikt bara han tänker på att motionera...typ haha {#lang_emotions_tongue_out}
  • LucasLovisa

min flicka hade svårt att gå upp i vikt och varje gång hon blev sjuk, rasade hon i vikt. det din dotter väger, vägde hon på sin 2 årsdag.
    fullt frisk 4-åring idag.
    barn tar snabbt igen det de tappar!
    men ha koll, så hon inte tappar för mycket!!!

• Elbet

Vår dotter vägde 8 kg nu på ettårskontrollen, 74 cm lång. Ligger på andra stecket under normalvikt och äntligen känner jag att jag är cool med det.

• Ankan1982

min dotter är 15mån och väger 10kg

• trombon

Min kille vägde 9800 på 1-årskoll, en månad senare 9300 g. Var då väldigt vissen och risig blev inlagd med både dropp och sondmatning, nu misstänks mjölkallergi så vi provar helt mjölkfri kost. Vid 14 mån 9700 g och igår 15 mån 10600g! Så i hans fall verkar det ju vara mjölken som var boven. Lycka till!

• Ismos

Hejsa min dotter är 1 år en månad har inte gått upp i vikt alls hon väger 8.540 dom misstänker att hon är mjölkallergiker eller gluten och är så oroligt vrf hon inte går upp i vikt :(

Svar på tråden 1 åring som gått ner i vikt, vad väger era?