• skånetös78

Kan man börja "potträna" direkt på toaletten?

Vår dotter är 1,5 år och vi funderar så smått på att se om hon är mogen för att börja "potträna".
    Jag har dock börjat fundera på om det egentligen inte vore enklare att sätta henne på toan direkt istället och införskaffa en sån där särskilt sits för barn. Finns det någon här som börjat på toan direkt och har råd och tips?
    Känns mest som att det skulle bli ett onödigt "mellansteg" att först börja med potta för att sen övergå till toa, men jag är osäker här!

*Linnea 7/11-08*
  • Svar på tråden Kan man börja "potträna" direkt på toaletten?
  • Apmor2

Min började använda toan på en gång, vi fick hålla i han tills han va stor nog att sitta själv, men det gick kanon bra!

• TheMother

Det som är nackdelen med att börja på toaletten direkt är att barnet kan känna att det blir läskigt att sitta på toastolen, då den är så mycket större än en potta. De sitter inte heller stadigt där och måste hållas i. Och för att klara att kissa måste man ju slappna av, vilket kan bli väldigt svårt om man är rädd att ramla i.
    Men visst, finns de små som tycker det är jätteroligt att sitta på toaletten direkt, så testa kan man ju alltid göra.

Annars kan man ju införskaffa en extra ring, som placeras på toastolen, men är anpassad i storlek så barnet sitter stadigt.

Mamma till Anton 080920
  • skånetös78

Tack för svaren! Vad bra att det finns fler som börjat så!

*Linnea 7/11-08*
  • skånetös78
    TheMother skrev 2010-05-09 13:14:18 följande:
    Det som är nackdelen med att börja på toaletten direkt är att barnet kan känna att det blir läskigt att sitta på toastolen, då den är så mycket större än en potta. De sitter inte heller stadigt där och måste hållas i. Och för att klara att kissa måste man ju slappna av, vilket kan bli väldigt svårt om man är rädd att ramla i. Men visst, finns de små som tycker det är jätteroligt att sitta på toaletten direkt, så testa kan man ju alltid göra.Annars kan man ju införskaffa en extra ring, som placeras på toastolen, men är anpassad i storlek så barnet sitter stadigt.
    Ja hon är ju inte heller den direkt lugn typen så jag är lite fundersam över hur jag ska få henne att sitta still mer än 10 sek..Tänkte att en ring nog skulle kunna vara bra om det verkar som att hon tycker det är ok att sitta på toaletten! Annars får det helt enkelt bli en potta!
    *Linnea 7/11-08*
  • Fru Plommon81

På mitt jobb sätter vi barnen direkt på toaletten, fast vi har iofs små barntoaletter. Annars är det nog bra med en såndär sittring för barn. De som är lite korta får en pall under fötterna och de som har svårt att sitta still får titta i en bok. Föreslagsvis en som handlar om att gå på toaletten. Lycka till!

• TheMother

Ta med roliga böcker in när ni försöker potträna, så hon sitter stilla längre tid :)
    Var noga med att inte påtvinga potta/toaträning, för då kan hon få avsmak för det istället.

Har själv en pojk på snart 20 mån, har försökt med att sätta honom på pottan några gånger men han bara skriker, så då får det vara ett tag. Ska nog också testa att införskaffa en ring till toaletten. Nackdelen med ring är väl iofs att det kan bli svårt att "potträna" när man är iväg hemifrån, för man orkar kanske inte dra på toa-ringen hela tiden, skulle jag tro. En potta kostar ju inte många kronor och då kan man ju inföskaffa fler, så man kan ha en hos mormor och farmor med.

Mamma till Anton 080920
  • alvias78

Alla mina tre gick inte heller på pottan - utan satte sig på toaletten på en gång. Så självklart kan du börja "potträna" direkt på toan. Mycket smidigare också - tycker jag.

• Sarah84

Dottern var 2 då hon blev torr.. Hon gick nästan inget på potta, utan har alltid suttit på toaletten.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • skånetös78

Tack för tipsen, jättebra saker som jag absolut ska använda mig av!

Leahh: Ja jag har också tänkt lite på det där med att potta är ju lite smidigare på så vis men samtidigt lite besvärligt om man är ute på stan/fik/hos bekanta, då finns det ju oftast ingen potta att tillgå och då kanske barnet kan acceptera en vanlig toa även utan ring om man håller i ungen!

*Linnea 7/11-08*
  • TheMother
    skånetös78 skrev 2010-05-09 13:24:38 följande:
    Tack för tipsen, jättebra saker som jag absolut ska använda mig av! Leahh: Ja jag har också tänkt lite på det där med att potta är ju lite smidigare på så vis men samtidigt lite besvärligt om man är ute på stan/fik/hos bekanta, då finns det ju oftast ingen potta att tillgå och då kanske barnet kan acceptera en vanlig toa även utan ring om man håller i ungen!
    Så sant, det är ju också att ha i betänkande :)
    Mamma till Anton 080920
  • Yosa

Vi tränar direkt på toaletten. Mycket bättre att de vänjer sig vid toaletten direkt så slipper man släpa potta eller barnsits när man ska bort någonstans. Dock har vi en potta stående i lekrummet eller om vi är i trädgården

Svar på tråden Kan man börja "potträna" direkt på toaletten?