• konkelbär

Föreställ dig att du åker buss, framför dig sitter en yngre mamma med sin ca 2 år gamla dotter..... (läs)

Föreställ dig att du åker buss, framför dig sitter en yngre mamma (20-någonting) med sin ca 2-3 år gamla dotter... Dottern skriker jättemycket och jättehögt, gör allt hon kan för att slita sig ur vagnen. När hon väl lyckats ta sig ur vagnen lägger hon sig ner på bussgolvet och gallskriker. Ren och skär trots med andra ord.

Mamman tar tag i sin dotter när hon skriker som värst och säger med arg röst att "nu får det räcka, nu är du tyst". Dottern slänger sig fram och tillbaka och mamman gör sitt allra bästa för att hålla barnet stilla.  Mamman är knallröd i ansiktet, ser helt utmattad och smått gråtfärdig ut. Det är tydligt att hon är riktigt arg. Bussresan tar ca 20 minuter så detta hinner upprepas ett antal gånger.

Vad tänker du om situationen som medpassagerare? Vad tänker du om barnet och vad tänker du om mamman?

• Svar på tråden Föreställ dig att du åker buss, framför dig sitter en yngre mamma med sin ca 2 år gamla dotter..... (läs)
  • Helena28

Skulle också tycka det var jobbigt men normalt...Barn skriker så är det bara!! Bara härda ut! Inte rätt att be mamman att få tyst på
    ungen för barn är barn!!

• alvias78

Tänker att det skönt att det finns fler barn som är som mina...
    Ett helt normalt beteende hos ett barn - har inget med hennes "låga" ålder att göra.
    Sen tycker jag synd om mamman... vet hur kämpigt det är och hur tålamodskrävande det är...

• lilja87

Jag åker buss nästan varje dag med min son och vi har haft mååånga sådana händelser! Så jag hade definitivt känt igen mig! Hade också blivit jätteledsen om någon hade kommit fram till mig och sagt så :( man FÅR faktiskt säga till sina barn, och det SKA man göra också!!!

• En kopp te

(Har inte läst alla inlägg)

Alla människor har rätt att ha en dålig dag. Å barn uttrycker ju oftast det genom en "demonstration".
    Varje sån situation kräver sin starka förälder. Det är klart att man ska säga till sitt barn, håller helt med lilja87. Jag säger till mitt barn, ibland blir h*n lugnare och ibland inte.
    Det är mest jobbigt för föräldern och barnet. Alla andra kan ju kliva av bussen

• Flickan och kråkan
    Mendelson skrev 2010-05-30 23:39:35 följande:
    "Arma kvinna, härda ut!"

För övrigt skulle jag känna med båda (mamma och barn) som varit fast på en buss och inte kunnat ta sig ut och lösa konflikten på ett bättre sätt. När man är "instängd" och fast i samma situation så är det ofta grymt svårt att göra något som är riktigt bra. Jag har bara drabbats av liknande härdsmälta på en spårvagn....men då kunde vi snabbt kliva av, lösa konflikten utan ilska, och lugnt åka vidare ett par minuter senare när vi talats vid om vad problemet egentligen var.

Jag skulle inte se fram emot en busstur med långfärdsbuss. Har en 2½-åring och 15-månaders .
  • Dais

Har varit där, och då sa jag till min kompis.. (högt så hon hörde) "åhh titta på henne.. tomten sitter ju där och kollar på henne.. aj aj aj" Så blev hon helt tyst och tittade bak och rädd så började hon leta efter tomten säkert, tittade ut hela resan. Mamma skrattade och blinkade .

Hade jag varit själv hade jag nog varit arg och tänkt "att morsan inte kan ta hand om sin unge"
    Men idag ärj ag mamma och jag skulle tycka synd om mamman..

• Zaria

Lider med mamman, vet hur det kan vara, dock fattar jag inte vad mammans ålder har med saken att göra

• Ramborg

Jag har inga barn men jag håller inte med dem ovan som tyckte "har hon ingen pli".

Så länge föräldern FÖRSÖKER få tyst på barnet räcker det för mig. Har ju ingen kunskap om HUR sånt ska gå till. Det som gör mig irriterad är när föräldern skiter i att barnet stör andra och bara höjer rösten i sitt eget samtal, typ.

Så i detta fallet skulle jag tyckt synd om mamman.

• örtagård

Få tyst på en tvååring som behöver skrika? Vad finns det egentligen att tänka om det? De är sådana. En del går inte ens att avleda i sin ilska utan måste bara få rasa ut.

Man försöker väl hålla barnet i famnen om det går på en buss.

Jag hade bara tänkt - skönt det inte är jag och mina denna gången ! För det är såå tröttande med skrik ibland - egna barns skrik. Andra barns skrik bekommer mig inte (om de inte far illa).

• örtagård

Ett tillägg:

Jag hade hade förstått att mamman var pressad men arg arg på en tvååring - faktiskt inte, uppgiven, trött frustrerad men arg - nä. Så att hon var arg och röt offentligt hade jag reagerat på men inte haft moraliska värderingar runt. Det kan hända alla att man tappar tålamodet. Men inte ska man bli arg på tvååringar som skriker . Bestämd, tydlig, tröstande är nog bättre vägar att gå än att ryta.

(vad jag menar med offentligt är att oftas behärskar sig föräldrar mer offentligt, inte att det är ok att härja med barnen bara för att ingen ser. Dock är ju  barnen i en otryggare miljö offentligt och kan behöva trösten än mer där.)

• murreior

Jag hade försökt att prata med barnet och skojat lite Oftast blir de då alldeles häpna och tystnar..
    Så gjorde jag i en liknande sitution på planet till Kreta, och fick en liten kompis att prata med hela vägen Och en väldigt tacksam Pappa

Hade inte det funkat hade jag nog tänkt för mej själv. Stackare!!

• sandras sötisar

Vad ska man tänka??barn är barn och utbrott får alla ungar.jag hade inte alls brytt mig om inte mamman blivit förbannad på den lilla så klart.Låt barnet skrika för mamman i en sån situation kan nog inte göra så mycket just då.

• fruWasberg
    konkelbär skrev 2010-05-10 12:15:22 följande:
    Fast det är ju jag som bestämmer, och inte du eller tanten. Jag sköter min uppfostran, eftersom att jag känner mitt barn bäst. Andras uppfostringstekniker fungerar inte på mitt barn, och vise versa.

Hon är en riktigt viljestark liten tjej och jag tror absolut på att sätta gränser. Hon är inte dum, inte ett dugg, och man behöver inte gallskrika och illvråla i 20 minuter.

Dessutom, hade jag inte sagt eller gjort ett skit åt skriket, så hade ena halvan av bussen tyckt "vilken lat morsa som inte säger ifrån".

Med andra ord finns inget rätt eller fel i detta, utan hur man sköter sin uppfostran är helt upp till var och en. Du kanske anser att mitt sätt är fel, men jag anser ju å andra sidan att ditt sätt är fel. Så vart möts man och när blir det okej att ifrågasätta och lägga sig i andras angelägenheter?
    Word!
    Fem barn har jag fött: 02, 03, 07, 08 och 10 Lille Hampus fattas oss dock....
Svar på tråden Föreställ dig att du åker buss, framför dig sitter en yngre mamma med sin ca 2 år gamla dotter..... (läs)