• MassiiMotoo

Fick du din student betald av dina föräldrar och tänker du betala dina barns?

Blev inspirerad av en annan tråd.

Intressant ämne hur föräldrar egentligen tänker ang detta.

Ska man betala för sitt barns student eller inte?
    Ska det räcka där eller ska man också betala för dennes körkort?
    Hur mycket SKA man egentligen betala för sitt barn?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du din student betald av dina föräldrar och tänker du betala dina barns?
  • Koloraturell

Fick inte min betald och tänker inte betala mina barns.

Jag ser inte vad som skulle kunna kosta såna enorma summor egentligen... Balen, javisst, där kan jag väl tänka mig att BIDRA, inte betala. Så är det för övrigt med nästan allting till barnen - jag bidrar, men det är dom som ska kämpa för att nå det de vill ha.

• violet

när jag fyllde 18 fick jag tillgång till mitt sparkonto som jag skulle ha till viktiga saker. tog de till körkortet o köpte även alla grejer till första lägenheten så man kan väl säga att dom betalat allt tills ja flytta hemifrån. 

• LillaTanten

Mina föräldrar betalade min student - 86 men den var ju långt ifrån så omfattande som det kan vara nuförtiden.

Mössa, skylt, balbiljett och (billig) klänning, samt att de envisades med att ha en bjudning för släkten som jag helst hade velat slippa...

Min äldste son tog studenten för ett par år sedan, näste gör det nu i sommar. De har inte velat gå på varken studentpub eller -bal, inte ha champagnefrukostar eller svindyra hyrbilar att åka hem i så vad de fått/ska få betalt är mössa, skylt, kostym och så mat och dryck på mottagningen efteråt - som för båda gossarna blev/blir liten då de själva valt att inte bjuda in släkt utöver mormor/morfar och farfar utan hellre vill träffa vänner och sen ge sig ut för att fira sina vänner.

Dottern har ett par år kvar till studenten och jag misstänker att hon kommer att bli lite dyrare att tillfredsställa...

• sirisdotter
    LillaTanten skrev 2010-05-17 13:18:19 följande:
    Mina föräldrar betalade min student - 86 men den var ju långt ifrån så omfattande som det kan vara nuförtiden.Mössa, skylt, balbiljett och (billig) klänning, samt att de envisades med att ha en bjudning för släkten som jag helst hade velat slippa...Min äldste son tog studenten för ett par år sedan, näste gör det nu i sommar. De har inte velat gå på varken studentpub eller -bal, inte ha champagnefrukostar eller svindyra hyrbilar att åka hem i så vad de fått/ska få betalt är mössa, skylt, kostym och så mat och dryck på mottagningen efteråt - som för båda gossarna blev/blir liten då de själva valt att inte bjuda in släkt utöver mormor/morfar och farfar utan hellre vill träffa vänner och sen ge sig ut för att fira sina vänner.Dottern har ett par år kvar till studenten och jag misstänker att hon kommer att bli lite dyrare att tillfredsställa...
    Du skriver "valt att inte bjuda".  Vore kul att få svar på min (och väninnas) funderingar.  Det verkar vara så idag att man BJUDER till studentmottagning, eller?
    I st f att försöka beräkna något att äta på måfå för de som ev. kan vara intresserade av att komma och gratulera den nybakade studenten.

De som inte är bjudna - är de inte välkomna då?  (systerdotter tar studenten nu - jag är inte bjuden).
  • LillaTanten
    sirisdotter skrev 2010-05-17 13:34:57 följande:
    Du skriver "valt att inte bjuda".  Vore kul att få svar på min (och väninnas) funderingar.  Det verkar vara så idag att man BJUDER till studentmottagning, eller?I st f att försöka beräkna något att äta på måfå för de som ev. kan vara intresserade av att komma och gratulera den nybakade studenten.De som inte är bjudna - är de inte välkomna då?  (systerdotter tar studenten nu - jag är inte bjuden).
    Riktigt så formellt är det inte utan så här: vi har definitivt inte skickat ut några inbjudningskort, detta gäller min och pappans syskon som troligtvis inte skulle komma ändå samt lite random fastrar och kusiner med barn, till oss föräldrar - det handlar väl snarare om att vi inte berättat för dem vilket datum som gäller och de har inte frågat, som du förstår är vi inte så nära varandra...

Skulle de mot förmodan fråga berättar vi naturligtvis och säger inte "men du är inte välkommen" - vill de fira får de så klart komma men ingen av sönerna har frågat efter sina släktingar så att säga - den äldre tom sagt rakt ut att han inte ville att de skulle komma, och det har vi föräldrar respekterat.

Vill du fira din systerdotter kan du väl komma till skolgården och sen får det ge sig om du följer med på mottagning efteråt eller inte? Så kommer jag att göra med min "svärdotter", ge blomma där och sen se vartåt det lutar. Har kollat med henne och föräldrarna och det tycker de är helt okej.
  • sirisdotter
    LillaTanten skrev 2010-05-17 14:42:32 följande:
    Tack, det har du rätt i, att stå på skolgården är förstås OK!  Är på väg att ringa studentens mormor/min syster för att ta reda på datum.

Bor ett par timmars resa från studenten, kan nog hitta tåg fram och tillbaka över dagen.  Vet inte var skolan ligger - har tidigare investerat i karta över Göteborg, så det kan jag självklart ta reda på.
  • LillaTanten
    sirisdotter skrev 2010-05-17 15:40:29 följande:
    Tack, det har du rätt i, att stå på skolgården är förstås OK!  Är på väg att ringa studentens mormor/min syster för att ta reda på datum. Bor ett par timmars resa från studenten, kan nog hitta tåg fram och tillbaka över dagen.  Vet inte var skolan ligger - har tidigare investerat i karta över Göteborg, så det kan jag självklart ta reda på.
    Datum och klockslag för "utspring" för respektive klass brukar stå på skolans hemsida! *tipsar* Hoppas det blir en fin dag för er.
  • fruis

Oj, kommer inte ihåg faktiskt. Min studentfest med klassen betalade jag själv såklart men om jag köpte klänning och mössa själv kommer jag inte ihåg? Det är inte helt otänkbart med tanke på att jag redan jobbade då. Maten hemma efter utsläpp vet jag att min mamma fixade och betalade, hon ville ju fira mig.

• alvaereva

Mina föräldrar betalade rubbet för mig tills jag flyttade hemifrån när jag var 19.
    Vi tänker göra likadant med vår dotter. Fast hon kommer nog få mer än vad jag fick eftersom vi har en annan ekonomisk situation än vad mina föräldrar hade.

• Waldo

När jag tog studenten på stenåldern -89 så betalade mina föräldrar för studentbjudning och för min balkläning.
    Och så fick jag någon present.
    Utöver det så betalde jag mina nöjen själv, alla studentfester och kläder och mössor och middagar, vin och annat

Jag tycker det är helt normalt att man bekostar sina egna nöjen, allra helst i den åldern.
    När det är dags för min dotter att ta studenten kommer jag nog att se på det på samma sätt.
    Jag stär gärna för allt runt om med bjudningar för släkt och vänner, men egna nöjen bekostas själv.
    En gåva som minne för studenten och alla åren av slit tycker jag kan vara på plats. Däremot tycker jag inte det ska vara en tävlan i den största och dyraste prylen, men gärna den mest personliga

• Maskot

Jag hade flyttat hemifrån och hade egen ekonomi när jag tog studenten. Betalade allt själv. Sonen tar studenten nästa år, och visst kommer jag att vara med och betala. Studentaktiviteterna och festerna kring studenten är mycket större nu än det var när jag tog studenten. Vill absolut att han ska kunna vara med och åka studentvagn, gå på bal och allt som hör studenten till. Självklart ska jag sponsra!

• ByggareBob

När jag tog studenten -95 betalade mina föräldrar allt. Min gudfar gav mig pengar till klänning och skor så det slapp dom. På den tiden var det ju inte så påkostat, inte om man bodde i Vetlanda ialla fall...{#lang_emotions_tongue_out}Kanske är det annat i större städer? Vi hade ju bal, studentfest men det var inga större summor. Vi ska betala allt för våra barn, 2 tjejer så det blir nog till att ta fram den stora plånboken{#lang_emotions_sealed}...

• Nidorina

Fick min betald av mina föräldrar men det var inte stora summor då jag själv tyckte att det är inget att lägga massor av pengar på. Kommer att betala normala summor för mina barn men i likhet med mig så är mina barn inte mycket för stora fina fester, så det blir nog inte så dyrt. Körkorten däremot har jag lovat betala helt och hållet.

• sirisdotter
    LillaTanten skrev 2010-05-17 18:11:11 följande:
    Datum och klockslag för "utspring" för respektive klass brukar stå på skolans hemsida! *tipsar* Hoppas det blir en fin dag för er.
    Tack, har hittat på Facebook vilket gymnasium studenten går,  ringde sedan dit (rörig hemsida), så nu vet jag vilken dag.
  • Lindzie

Jag fick min betald och kommer betala mina barns både student o körkort !

Svar på tråden Fick du din student betald av dina föräldrar och tänker du betala dina barns?