LillaTanten skrev 2010-05-17 13:18:19 följande:
Mina föräldrar betalade min student - 86 men den var ju långt ifrån så omfattande som det kan vara nuförtiden.Mössa, skylt, balbiljett och (billig) klänning, samt att de envisades med att ha en bjudning för släkten som jag helst hade velat slippa...Min äldste son tog studenten för ett par år sedan, näste gör det nu i sommar. De har inte velat gå på varken studentpub eller -bal, inte ha champagnefrukostar eller svindyra hyrbilar att åka hem i så vad de fått/ska få betalt är mössa, skylt, kostym och så mat och dryck på mottagningen efteråt - som för båda gossarna blev/blir liten då de själva valt att inte bjuda in släkt utöver mormor/morfar och farfar utan hellre vill träffa vänner och sen ge sig ut för att fira sina vänner.Dottern har ett par år kvar till studenten och jag misstänker att hon kommer att bli lite dyrare att tillfredsställa...
Du skriver "valt att inte bjuda". Vore kul att få svar på min (och väninnas) funderingar. Det verkar vara så idag att man BJUDER till studentmottagning, eller?
I st f att försöka beräkna något att äta på måfå för de som ev. kan vara intresserade av att komma och gratulera den nybakade studenten.
De som inte är bjudna - är de inte välkomna då? (systerdotter tar studenten nu - jag är inte bjuden).