• myrstacken

Hur gör ni med tvätten ni som bor utomlands? Har ni tvättstuga eller tvättmaskin i erat badrum?

Hur gör ni med tvätten ni som bor utomlands? Har ni tvättstuga eller tvättmaskin i erat badrum?

• Svar på tråden Hur gör ni med tvätten ni som bor utomlands? Har ni tvättstuga eller tvättmaskin i erat badrum?
  • Gröt

Har tvättmaskinen i köket (bor i England) finns inte plats nån annan stans. Det känns rätt ofräscht med smutstvätt där man lagar mat, men vad gör man. Har ingen torktumlare så det blir till att hänga på tvättställning, trappräcket och allla stolar eller ibland ute.

• mia567

Bor i Österrike. Vi har en egen tvättmaskin i badrummet, en del har även i köket.
    I vart hus finns även en gemensam tvättstuga som alla far använda utan kostnad, bara hämta nyckel hos husmästaren (inget bokningssystem alltsa). Vet inte hur manga det är som använder den, men ngr har jag sett varit där iaf.
    När sambon bodde i studentboende hade dom ocksa en gemensam tvättstuga som man betalade med polletter som köptes av ngn husvärd.

• Utlandssvensk

Tvättmaskin i förrâdet eller garaget här. Alla har garage till sina villor, men ingen har bilen stâende där...

• Shmone

Jag bor i Israel..
    Vi har tvättstuga innanför köket där vi har tvättmaskin, tumlare och diskmaskin.
    Andra vanliga lösningar är att ha tvättmaskinen i köket, i ytterhallen eller på en balkong med tak.
    Gemensamma tvättstugor sådär som i Sverige existerar inte. Antingen har man en egen maskin eller så får man vackert tvätta för hand.

• 3 barns mamma84

Jag bor i danmark vi har tvättstugan mitt i mot köket en egen rum med tvättmaskin torktumlare och sopprum kast

Sen har vi toa med duch och allt

Vi bor i radhus

(Ebba 050607 )( Amadeus 080814 )( Mf 15/12-09 )(14/12-10 Bf datum)
  • stor grön drake

I finland har man tvättmaskinen m.m i grovköket, källaren eller badrummet, beroende vad som får plats. I hyreshus finns oftast gemensam tvättstuga. Det finns bastu i alla hyreshus men i en hel del egnahemshus används de som torkrum

091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • 3 barns mamma84
    stor grön drake skrev 2010-05-21 17:23:28 följande:
    I finland har man tvättmaskinen m.m i grovköket, källaren eller badrummet, beroende vad som får plats. I hyreshus finns oftast gemensam tvättstuga. Det finns bastu i alla hyreshus men i en hel del egnahemshus används de som torkrum
    Finland är nästa plats jag ska flytta till jag är nämligen själv finsk
    (Ebba 050607 )( Amadeus 080814 )( Mf 15/12-09 )(14/12-10 Bf datum)
  • Vaniljkex

Bor i London och har tvattmaskin och torktumlare i ett forrad i hallen. Nar vi flyttade in i den da helt nya lagenheten blev vi valdigt forvanade att de hade lagt in heltackningsmatta i forradet, som de genast fick byta till en plastmatta, men oj sa de hojde pa ogonbrynen at oss kostiga utlanningar. Bara i UK...

• Pistou

Jag och min man har bott i lite olika länder och har olika erfarenhet av det här med tvättvanor.

När vi bodde i Spanien hyrde vi lägenhet och fick då köpa egen tvättmaskin att ha i det särskilda tvättrummet innanför köket. I lägenheten i Spanien fick man hänga tvätten på tork utanför ett fönster som vette in mot ett schakt/atrium. Tvätten torkade snabbt tack vare värmen, men tappade man tvätten, fick man ringa på hos grannen på nedersta våningen för att få tillbaka den.

När vi sedan flyttade till Frankrike köpte vi lägenhet och tvättmaskinen från Spanien hängde med och fick stå i köket.

När vi sedan flyttade till USA och hyrde hus där fanns tvättmaskin och torktumlare i källaren.

Nu bor vi i Schweiz och hyr lägenhet och använder fastighetens gemensamma tvättstuga. Tvättstugan är omodern, det kostar pengar att använda både tvättmaskinen och torktumlaren, och dessutom har varje hushåll fasta tvättider, vilket är helt dumt och oflexibelt. Efter att ha vant mig vid tvättmaskin i hemmet känns det lite jobbigt att behöva vänja sig vid tvättstuga igen (är dock uppvuxen med gemensam tvättstuga), men det finns ju värre problem här i livet .

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • ita73

Bor i hyrd lägenhet i Dublin , Irland och vi har tvättmaskinen i köket. Inga gemensamma tvättstugor finns. Delade hus med vänner innan och då hade vi tvättstuga i anslutning till köket.

• maugu

Hej!
    Vi bor i Wien i ett hus med både hyreslägenheter/bostadsrätter.
    Det finns en gemensam tvättstuga men det kostar extra..vi har en egen tvättmaskin i badrummet ( vi har separat toalett (toastol) och badrum med badkar).
    På sommaren så hänger vi tvätten på balkongen och på vintern inomhus på torkställningar i vardagsrummet

Svar på tråden Hur gör ni med tvätten ni som bor utomlands? Har ni tvättstuga eller tvättmaskin i erat badrum?